Továbbra is vasárnap vásárolunk legtöbbet

Pénzcentrum
2007. szeptember 5. 16:16

A kiskereskedelem évek óta tartó koncentrációja tovább folytatódott 2007 első félévében, így újra a modern csatornák erősödése következett be - derül ki a GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek tanulmányának idei első hat hónapot elemző felméréséből. Az átlagos vásárlásonkénti költés értéke enyhén emelkedett, legtöbbet továbbra is a hét utolsó napjain költünk.

A kiskereskedelemben évek óta tartó fokozatos koncentráció tovább folytatódott 2007 első félévében, így az elmúlt hat hónap ismét a modern kereskedelmi csatornák erősödését hozta. A diszkont csatorna forgalom alapú piaci részesedése kiemelkedő mértékben - 1,4 százalékponttal - emelkedett főként a "kemény" diszkont vonal piacnyerésének köszönhetően. A hipermarketek piacrésze 0,9 százalékponttal 25 százalékra nőtt, azaz e csatorna bonyolítja a teljes kereskedelmi forgalom negyedét. A diszkontok a kiskereskedelmi csatornák versenyében minden más kereskedelmi csatornától vittek el forgalmat, legnagyobb mértékben a láncba szervezett kisboltok forgalmából részesedtek.

A szupermarketek piacrésze annak ellenére csökkent közel fél százalékponttal, hogy az új boltnyitásoknak köszönhetően nőtt a csatorna együttesen számított vásárlói hatóköre. A piacvesztés oka, hogy a háztartások ebben az időszakban mért összköltésének növekedése a csatornában elmaradt a teljes FMCG piacon mérttől, ami főként a ritkább vásárlási alkalmaknak, valamint a vásárlásonkénti kosárérték - ez egy alkalommal eszközölt beszerzések értékének - infláció alatti emelkedésével indokolható.

A c&c csatorna piacrésze csökkenést mutatott 2007 első félévében részben a modern kereskedelmi csatornákkal - főleg a diszkontüzletekkel - szemben elvesztett forgalom következtében.

A kisboltok szerepe tovább csökkent az év első hat hónapjában, a korábbi "láncosodási" tendenciával ellentétben azonban az elmúlt időszakban a független kisboltok piaci pozíciója stabil maradt, míg a szervezett kisboltoktól jelentős forgalmat hódítottak el a modern kereskedelmi csatornák.


A vásárlás körülményeinek alakulása

A napi szinten szükséges friss élelmiszerek beszerzésében továbbra is nagy szerepet játszanak a kisboltok. Ezt támasztja alá a csatornák vásárlási gyakoriság mutatóinak összehasonlítása, miszerint leggyakrabban a kisboltokban vásárolnak a háztartások, legritkábban a c&c üzleteket keresik fel. Az átlagos vásárlásonkénti költés 1725 forint, ami 4,7 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Legkisebb összeget egy alkalommal átlagosan a független kisboltokban hagynak a vásárlók a kasszánál, legtöbbet pedig a cash&carry üzletekben költenek.

Tovább növekedett a hét utolsó napjaira eső vásárlási alkalmak aránya - ezek közül is elsősorban a pénteki és a szombati napokon zajlik a többi naphoz képest jelentősen magasabb értékforgalom: a heti teljes forgalom összességében több mint 40 százaléka.

A vásárlások kétharmada gyalogosan történik, de ezek a vásárlások a forgalomnak csupán kevesebb, mint felét adják. Az autós vásárlások részesedése a teljes FMCG forgalomból enyhén növekszik évről évre, a vizsgált időszakban 42 százalék volt. A kártyás fizetések aránya viszonylag alacsony (5 százalék), ám az elmúlt évek során folyamatosan emelkedett. Ez a fizetési mód a hipermarketekben a leggyakoribb, ahol a forgalomnak a 32 százalékát már ezek adják.

A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Ez lenne a magyarok új őrülete: hasznos hobbi törhet be a piacra

Most néhány kattintással bárki madárodú örökbefogadóvá válhat - ezzel bepillantást nyerve tollas barátaink magánéletébe.

Új őrület hódít a magyarok körében: teljesen rákattantak ezekre az italokra

A hazai kézműves sörök világa hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben - a sörkedvelők legnagyobb örömére.

Magyarok milliói vágják maguk alatt a fát: csúnyán ráfizethet, aki így fűt 2022 telén

A téli időszakban, fűtésszezonkor az ország légszennyezettségének mintegy 83-85 százalékáért felelős a lakossági fűtés.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 4. vasárnap
Borbála, Barbara
48. hét
December 4.
A cookie napja
December 4.
Advent (2.)
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. december 3. 19:16