34 °C Budapest

Továbbra is vasárnap vásárolunk legtöbbet

Pénzcentrum
2007. szeptember 5. 16:16

A kiskereskedelem évek óta tartó koncentrációja tovább folytatódott 2007 első félévében, így újra a modern csatornák erősödése következett be - derül ki a GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek tanulmányának idei első hat hónapot elemző felméréséből. Az átlagos vásárlásonkénti költés értéke enyhén emelkedett, legtöbbet továbbra is a hét utolsó napjain költünk.

A kiskereskedelemben évek óta tartó fokozatos koncentráció tovább folytatódott 2007 első félévében, így az elmúlt hat hónap ismét a modern kereskedelmi csatornák erősödését hozta. A diszkont csatorna forgalom alapú piaci részesedése kiemelkedő mértékben - 1,4 százalékponttal - emelkedett főként a "kemény" diszkont vonal piacnyerésének köszönhetően. A hipermarketek piacrésze 0,9 százalékponttal 25 százalékra nőtt, azaz e csatorna bonyolítja a teljes kereskedelmi forgalom negyedét. A diszkontok a kiskereskedelmi csatornák versenyében minden más kereskedelmi csatornától vittek el forgalmat, legnagyobb mértékben a láncba szervezett kisboltok forgalmából részesedtek.

A szupermarketek piacrésze annak ellenére csökkent közel fél százalékponttal, hogy az új boltnyitásoknak köszönhetően nőtt a csatorna együttesen számított vásárlói hatóköre. A piacvesztés oka, hogy a háztartások ebben az időszakban mért összköltésének növekedése a csatornában elmaradt a teljes FMCG piacon mérttől, ami főként a ritkább vásárlási alkalmaknak, valamint a vásárlásonkénti kosárérték - ez egy alkalommal eszközölt beszerzések értékének - infláció alatti emelkedésével indokolható.

A c&c csatorna piacrésze csökkenést mutatott 2007 első félévében részben a modern kereskedelmi csatornákkal - főleg a diszkontüzletekkel - szemben elvesztett forgalom következtében.

A kisboltok szerepe tovább csökkent az év első hat hónapjában, a korábbi "láncosodási" tendenciával ellentétben azonban az elmúlt időszakban a független kisboltok piaci pozíciója stabil maradt, míg a szervezett kisboltoktól jelentős forgalmat hódítottak el a modern kereskedelmi csatornák.


A vásárlás körülményeinek alakulása

A napi szinten szükséges friss élelmiszerek beszerzésében továbbra is nagy szerepet játszanak a kisboltok. Ezt támasztja alá a csatornák vásárlási gyakoriság mutatóinak összehasonlítása, miszerint leggyakrabban a kisboltokban vásárolnak a háztartások, legritkábban a c&c üzleteket keresik fel. Az átlagos vásárlásonkénti költés 1725 forint, ami 4,7 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Legkisebb összeget egy alkalommal átlagosan a független kisboltokban hagynak a vásárlók a kasszánál, legtöbbet pedig a cash&carry üzletekben költenek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Tovább növekedett a hét utolsó napjaira eső vásárlási alkalmak aránya - ezek közül is elsősorban a pénteki és a szombati napokon zajlik a többi naphoz képest jelentősen magasabb értékforgalom: a heti teljes forgalom összességében több mint 40 százaléka.

A vásárlások kétharmada gyalogosan történik, de ezek a vásárlások a forgalomnak csupán kevesebb, mint felét adják. Az autós vásárlások részesedése a teljes FMCG forgalomból enyhén növekszik évről évre, a vizsgált időszakban 42 százalék volt. A kártyás fizetések aránya viszonylag alacsony (5 százalék), ám az elmúlt évek során folyamatosan emelkedett. Ez a fizetési mód a hipermarketekben a leggyakoribb, ahol a forgalomnak a 32 százalékát már ezek adják.

A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. augusztus 13. szerda
Ipoly
33. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. augusztus 13. 11:29