17 °C Budapest

40 millióba került a TV2 szlogenje

Pénzcentrum
2006. április 4. 14:59

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a 2006. április 4-én megtartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy az MTM-SBS Televízió Rt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor 2005 októberében és novemberében reklámjaiban azt állította, hogy a "Született feleségek" című, a TV2 televíziós csatornán vetített sorozat "2005 legnézettebb sorozata." A GVH Versenytanácsa a vállalkozást jogsértő magatartásáért 40 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a 2006. április 4-én megtartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy az MTM-SBS Televízió Rt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor 2005 októberében és novemberében reklámjaiban azt állította, hogy a „Született feleségek” című, a TV2 televíziós csatornán vetített sorozat „2005 legnézettebb sorozata.” A GVH Versenytanácsa a vállalkozást jogsértő magatartásáért 40 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.
                       
Jelen versenyfelügyeleti eljárás tárgyát az MTM-SBS Televízió Rt. (a továbbiakban: MTM-SBS Televízió) által a TV2 televíziós csatornán, a nyomtatott sajtóban, óriásplakátokon, citylight hirdetőkön, valamint az Interneten közzétett reklámjai képezték, amelyek közül egyesekben a vállalkozás azt állította, hogy a „Született feleségek” című televíziós sorozat „2005 legnézettebb sorozata.”
Az MTM-SBS Televízió által működtetett televíziós csatorna és más kereskedelmi televíziók bevételei elsősorban az általuk értékesített reklámidőben sugárzott reklámokból származnak, s a televíziós csatorna, illetve az adott műsor nézettsége befolyással bír a reklámidő iránti keresletre. Ebből fakadóan a nézők televíziós műsorok közötti választásának befolyásolása a reklámozók döntésére gyakorolt hatása miatt versenyjogi jelentőséggel bír, hiszen a nézők választása ez utóbbi körben tényleges piaci hatást fejt ki.
A versenyfelügyeleti eljárás során megállapításra került, hogy az MTM-SBS Televízió által a „Született feleségek” című televíziós műsorral kapcsolatban alkalmazott „2005 legnézettebb sorozata” szlogen reklámokban történő alkalmazására már a sorozat első részének levetítését megelőzően sor került. Ebben az időszakban (2005. október 26. előtt) a sorozatot még nem sugározták, így a szlogent a fogyasztók többféleképpen értelmezhették, ugyanakkor a GVH Versenytanácsa a versenyjogi értékelés során elegendőnek találta az MTM-SBS Televízió által a szlogennek tulajdonított (legszűkebb értelemben vett) üzenet valóságtartalmát megvizsgálni. A vállalkozás szerint a szlogen a világ teljes népességére vetítve állította azt, hogy a sorozat a 2005. év legnézettebb sorozata.
A fogyasztókhoz eljuttatott információk valóságtartalmát minden esetben a közreadójának – már akár a közzététel időpontjában – kell igazolnia. Jelen eljárásban a szlogen által közvetített állítás valóságnak való megfelelését a MTM-SBS Televíziónak kellett volna bizonyítania, azonban az általa szolgáltatott adatok nem támasztották alá, hogy 2005-ben a világon nem volt olyan televíziós sorozat, amelyet többen néztek volna.
A TV2 televíziós csatorna 2005. október 26-án kezdte el vetíteni a „Született feleségek” című televíziós sorozatot, s a reklámokban ezt követően is alkalmazásra került a „2005 legnézettebb sorozata” szlogen. Ebben az időszakban a fogyasztók számára a szlogen már azt az üzenetet is közvetítette, hogy ez az a sorozat, amely a Magyarországon sugárzott sorozatok közül a legtöbb nézőt vonzza, ez a legnézettebb. Az MTM-SBS Televízió azonban ezt szintén nem bizonyította, illetve a nézettségi adatok szerint az állítás nem is felelt meg a valóságnak.
A GVH Versenytanácsa rámutatott, az MTM-SBS Televízió által közzétett reklámok közvetlenül a nézők felé irányultak, ugyanakkor a versenyre gyakorolt hatása ténylegesen a másik fogyasztói kör, a televízióban reklámozni kívánók vonatkozásában jelentkezett, s alkalmas volt arra, hogy az MTM-SBS Televízió a televíziós reklámok piacán a nézők irányában kifejtett megtévesztésre alkalmas magatartás tanúsításával előnyhöz jusson a többi televíziós csatornával szemben.
A fentiek alapján a GVH Versenytanácsa az MTM-SBS Televízió Rt.-re jogsértő magatartásáért 40 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.
 
A bírság összegének megállapítása során értékelésre került a cég piaci helyzete (az MTM-SBS Televízió a televíziós reklámok piacának egyik meghatározó szereplője), a jogsértő magatartás tanúsításának időtartama, a reklámozási tevékenység kiterjedt volta, s ezzel összefüggésben a jogsértő állítást tartalmazó reklámokkal elért fogyasztók széles köre, valamint a reklámtevékenységgel összefüggésben felmerült költségek.
Mint ismeretes a problémás szlogent az RTL klub javasolta a hivatalnak vizsgálatra.
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem