A világgazdasági változások alapvetően átalakítják majd a hazai cégek rangsorát is
Magyar Klasszisok névvel első ízben készítette el a Coface Hungary és a Világgazdaság azt a Top 200-as listát, amely a hazai középvállalkozások növekedési dinamikáját vizsgálja, valamint egy ágazati felmérést is készített, amely rámutat, hogy a leggyorsabban növekvők között van az építőipar, a gép- és berendezés gyártás illetve az élelmiszeripar is. Az elemzés azt is jól mutatja, hogy jelenleg is meg van a földrajzi túlkoncentráltság a hazai gazdaságban, amelyre már a pár héttel korábbi régiós elemzés is rámutatott.
Összesen több mint félezer dinamikusan növekedő magyar vállalkozást talált a Coface-Világgazdaság közös elemzése azon cégek között, amelyek 2006-ban már elérték az EU ajánlása szerinti középvállalati méretet - legalábbis árbevétel alapján. Vagyis forgalmuk 10 és 50 millió euró közé esett. Az elemzés országos listájába ezek közül a kétszáz leggyorsabban növekvő társaság került be (top 200). Ezen cégek növekedési üteme a Coface dinamikus mutató (DIN) szerint 300 és 997 százalék közé esett.
A 2007-ben indult és a 2008-ban kiteljesedett pénzügyi válságot közvetlenül megelőző, ma már lassan csak "boldog békeidőként" említhető évekről ad pillanatképet a Coface és a Világgazdaság közös elemzése - vélekedik Dercze Zoltán, a Coface Hungary országigazgatója. A Magyar Klasszisok című elemzés rámutat, hogy a cégek ebben az időszakban még képesek voltak gyorsan növekedni, a belőlük összeállított top 200-as ranglistából néhány igen fontos következtetés levonható az azóta kibontakozó új tendenciákat figyelembe véve. "Az amerikai másodlagos jelzálogpiaci problémák indította válság a világgazdaságra is hatással van, és ezt a magyar cégeknek is figyelembe kell venni.
Nekik is szembe kell nézniük a visszaeső hazai fogyasztás problémájával, ezért értékesítési volumenük szinten tartása érdekében új piacokat kell keresniük más országokban; emellett ezzel a több lábon állás előnyét is magvalósítják" - mutat rá Dercze. Ugyanakkor a más piacokon való megjelenéshez nemcsak a partnervállalatokról kell pontos információval rendelkezni, hanem az országkockázatról is hiszen, makrogazdasági problémák növekedésével a vállalati kockázatok is megnövekedhetnek" - teszi hozzá Dercze. Azok a vállalkozások, amelyek nem vesznek igénybe olyan kockázat csökkentő eszközöket, mint a céginformáció, a hitelbiztosítás vagy valamelyik követelésbehajtás, könnyen abban a helyzetbe kerülhet, hogy bedőlhetnek. Mindamellett még a legelőrelátóbb cégeknek is ajánlott megfelelő hitelbiztosítással rendelkeznie, hiszen a bevétel tört részért köthető biztosítások még a legváratlanabb esetekben is hatékony védelmet biztosítanak.
Gyors tőke és árbevétel növekedés
A 200 vállalkozás 2004 vége és 2006 vége között 950 milliárd forintra emelte, azaz megduplázta az árbevételét. Saját tőkéjük ezen időszakban 37 százalékkal, 200 milliárd forintra bővült.
Régi motorosok
A vizsgált cégek közel fele már több mint tíz éves, így a gyorsan növekvők közé korántsem csak fiatal vállaltok sorolták be magukat. Ez a valóban jól menedzselt és valós piaci tevékenységet végző (tehát nem kényszervállalkozásként vagy eleve csalási szándékkal létrejött) hazai cégek állóképességét mutatja.
Befektetési célpontok
A országos Top 200 vállalat akár a nemzetközi pénzügyi, szakmai, valamint kockázati és magántőke befektetők számára is vonzó célpontoknak számíthatnak. Gyors növekedésük nem egy cégnél intenzív export tevékenységgel, vagy a belső piac olyan szegmensének lefedésével (niche-piaci stratégia) függ össze, amely lehetővé tette a kiugró teljesítményt, ez pedig vonzó mind szakmai, mind pénzügyi befektetők számára.
Az építőipar "mindent visz"
Az elemzés jól mutatja: az országos Top 200-ban jelentős az építőipari vállalkozások súlya (a 33 cég a vállalkozások 16,5 százalék teszi ki), míg a mezőgazdasági és élelmiszeripari cégek - a Coface adatai szerint - ugyancsak számottevő aránnyal bírnak (7,5 illetve 6,5 százalék).
Metódus
A vizsgált cégek közül valamennyi magyar magánszemélyek és/vagy Magyarországon bejegyzett cégek tulajdonban lévő, valódi középvállalat.
A lista cégei valóban közepes méretűek, vagyis az elemzésbe csak azon társaságok kerültek be, amelyek az Európai Bizottság ajánlása szerint legalább 10, de legfeljebb 50 millió euró árbevételt értek el 2006-ban (az akkori forint-euró árfolyam szerint).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A tulajdonosi és árbevételi kritériumoknak megfelelő cégekből összesen több mint fél ezret talált az elemzés, ebből - a Coface-dinamikus mutató alapján rangsorolva - alakult ki a Magyar Klasszisok Top 200-as listája.
Ágazati rangsorok
A Coface és a Világgazdaság egy ágazati felmérést is készített, ugyancsak az említett, több mint 500 céget tartalmazó, adatbázist felhasználva.
Itt 12 jelentősebb ágazati Top 10-es lista alakult ki az elemzés során.
Az értékelés rámutat: a leggyorsabban növekvők között bizony ott van az építőipar mellett a gép- és berendezés gyártás, valamint az élelmiszeripar is.
Az adatokból jól látható, hogy nem csak a dinamikus növekedés terén, hanem a megtérülési mutatókban (ROE, ROA, ROS) is jelentős az eltérés az egyes iparágak leggyorsabban fejlődő vállalatai között.

Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.








