Az Európai Unióban számtalan alkalommal előfordulhat, hogy valamilyen problémánk akad például az adózással, vagy magánszemélyként a letelepedési engedélyünk megszerzésével (számtalan egyéb területet nem is említve). Sokan úgy vélik, ilyenkor jogaink érvényesítésére az egyetlen megoldás csak a bíróság lehet. Pedig ez nem így van, pénztárcánknak is és számunkra is létezik kellemesebb megoldás.
Már öt éve segítenek
Épp idén öt éves a SOLVIT hálózat, amely tulajdonképpen egy on-line problémamegoldó hálózat. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) szerint a hálózat a 2002-es alapítása óta már mintegy 1800 ügyben nyújtott segítséget.
Mielőtt azonban rátérnénk a hálózat sikereinek, illetve statisztikáinak ismertetésére, nem árt, ha tisztába tesszük, miről is van szó!
SOLVIT - a lehetséges megoldás
A SOLVIT annak érdekében jött létre, hogy az uniós tagállamokban a belső piaci jogszabályok helytelen alkalmazásából fakadó problémák megoldását kidolgozhassa. Minden tagállam rendelkezik SOLVIT-központtal, emellett ilyen központ megtalálható Norvégiában, Izlandon és Liechtensteinben is.
A központokhoz magánszemélyek és cégek is fordulhatnak, persze nem mindegy, mivel. Nagyon fontos tudni, hogy az online probléma-megoldó hálózat kizárólag olyan ügyekkel foglalkozik, ahol valamely tagállami hatóság helytelenül alkalmazott valamely uniós jogszabályt.
Ez tehát azt jelenti, hogy nem fordulhatunk a hálózathoz olyan problémával, amely köztünk és az üzletfelünk között, illetve valamely vásárlónk és a mi cégünk között merült fel. Sőt, akkor sem tudnak már segíteni, ha a probléma már bírósági eljárás alatt áll.
A megoldás menete
A legelső lépés, amennyiben a hálózathoz szeretnénk fordulni, hogy megkeressük a helyi SOLVIT-központot. Ezt megtehetjük telefonon, faxon és az interneten keresztül is. Ezután az illetékes központ ellenőrzi beadványunkat, hogy problémánk valóban a SOLVIT-hoz tartozik-e. Erre összesen egy hét áll rendelkezésre.
Az egy hét alatt kell eldöntenie az illetékes központnak, hogy a panasz megalapozott-e, illetve, hogy mekkora esélyt lát arra, hogy a probléma megoldódhasson. A SOLVIT alkalmazásának ingyenessége mellett jelentős előnye annak gyorsasága is, hiszen az egyes esetek megoldására kitűzött határidő 10 hét.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Persze azt is figyelembe kell venni, hogy arra sem tud a SOLVIT-hálózat megoldást nyújtani, ha a problémát valamely jogszabály léte maga okozza, nem pedig annak nem jogszerű alkalmazása.
Az illetékes SOLVIT-központ a probléma felmerülésének országában megtalálható másik központtal együttműködve kívánja megoldani azt, pontosabban fogalmazva valamely megoldási alternatívát kidolgozni rá.
Forrás: Európai Bizottság
A problémamegoldó rendszer számos előnye mellett nem árt azt sem figyelembe venni, hogy a javasolt megoldást egyáltalán nem kötelező elfogadni. Persze a rendszer működéséből fakad, hogy hivatalosan, a SOLVIT-rendszeren keresztül nem vitathatóak a felkínált megoldási alternatívák.
Amennyiben nem elégséges számunkra a felvetett javaslat, természetesen fordulhatunk ezután valamely bírósághoz is, vagy akár hivatalos panaszt nyújthatunk be az Európai Bizottságnál.
Eredmények
A SOLVIT-hálózat eredményességének mércéje a saját statisztikában szereplő megoldott ügyek aránya, amely jelenleg 78 százalék.

Talán az egyik legrövidebb alatt megoldást talált, a SOLVIT honlapján is elolvasható sikertörténet egy finn állampolgáré, aki Spanyolországban szeretett volna fogorvosi praxist indítani. Egy félreértés miatt azonban hónapokig nem kapott választ, majd a SOLVIT segítségével mindössze 1 nap alatt megoldást találtak a problémára.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








