Az Európai Unióban számtalan alkalommal előfordulhat, hogy valamilyen problémánk akad például az adózással, vagy magánszemélyként a letelepedési engedélyünk megszerzésével (számtalan egyéb területet nem is említve). Sokan úgy vélik, ilyenkor jogaink érvényesítésére az egyetlen megoldás csak a bíróság lehet. Pedig ez nem így van, pénztárcánknak is és számunkra is létezik kellemesebb megoldás.
Már öt éve segítenek
Épp idén öt éves a SOLVIT hálózat, amely tulajdonképpen egy on-line problémamegoldó hálózat. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) szerint a hálózat a 2002-es alapítása óta már mintegy 1800 ügyben nyújtott segítséget.
Mielőtt azonban rátérnénk a hálózat sikereinek, illetve statisztikáinak ismertetésére, nem árt, ha tisztába tesszük, miről is van szó!
SOLVIT - a lehetséges megoldás
A SOLVIT annak érdekében jött létre, hogy az uniós tagállamokban a belső piaci jogszabályok helytelen alkalmazásából fakadó problémák megoldását kidolgozhassa. Minden tagállam rendelkezik SOLVIT-központtal, emellett ilyen központ megtalálható Norvégiában, Izlandon és Liechtensteinben is.
A központokhoz magánszemélyek és cégek is fordulhatnak, persze nem mindegy, mivel. Nagyon fontos tudni, hogy az online probléma-megoldó hálózat kizárólag olyan ügyekkel foglalkozik, ahol valamely tagállami hatóság helytelenül alkalmazott valamely uniós jogszabályt.
Ez tehát azt jelenti, hogy nem fordulhatunk a hálózathoz olyan problémával, amely köztünk és az üzletfelünk között, illetve valamely vásárlónk és a mi cégünk között merült fel. Sőt, akkor sem tudnak már segíteni, ha a probléma már bírósági eljárás alatt áll.
A megoldás menete
A legelső lépés, amennyiben a hálózathoz szeretnénk fordulni, hogy megkeressük a helyi SOLVIT-központot. Ezt megtehetjük telefonon, faxon és az interneten keresztül is. Ezután az illetékes központ ellenőrzi beadványunkat, hogy problémánk valóban a SOLVIT-hoz tartozik-e. Erre összesen egy hét áll rendelkezésre.
Az egy hét alatt kell eldöntenie az illetékes központnak, hogy a panasz megalapozott-e, illetve, hogy mekkora esélyt lát arra, hogy a probléma megoldódhasson. A SOLVIT alkalmazásának ingyenessége mellett jelentős előnye annak gyorsasága is, hiszen az egyes esetek megoldására kitűzött határidő 10 hét.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Persze azt is figyelembe kell venni, hogy arra sem tud a SOLVIT-hálózat megoldást nyújtani, ha a problémát valamely jogszabály léte maga okozza, nem pedig annak nem jogszerű alkalmazása.
Az illetékes SOLVIT-központ a probléma felmerülésének országában megtalálható másik központtal együttműködve kívánja megoldani azt, pontosabban fogalmazva valamely megoldási alternatívát kidolgozni rá.
Forrás: Európai Bizottság
A problémamegoldó rendszer számos előnye mellett nem árt azt sem figyelembe venni, hogy a javasolt megoldást egyáltalán nem kötelező elfogadni. Persze a rendszer működéséből fakad, hogy hivatalosan, a SOLVIT-rendszeren keresztül nem vitathatóak a felkínált megoldási alternatívák.
Amennyiben nem elégséges számunkra a felvetett javaslat, természetesen fordulhatunk ezután valamely bírósághoz is, vagy akár hivatalos panaszt nyújthatunk be az Európai Bizottságnál.
Eredmények
A SOLVIT-hálózat eredményességének mércéje a saját statisztikában szereplő megoldott ügyek aránya, amely jelenleg 78 százalék.

Talán az egyik legrövidebb alatt megoldást talált, a SOLVIT honlapján is elolvasható sikertörténet egy finn állampolgáré, aki Spanyolországban szeretett volna fogorvosi praxist indítani. Egy félreértés miatt azonban hónapokig nem kapott választ, majd a SOLVIT segítségével mindössze 1 nap alatt megoldást találtak a problémára.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








