Egy sikeres vállalkozáshoz nem kell más mint egy jó ötlet, kellő mennyiségű pénz és kitartás, ez a képlet természetesen túl egyszerű, hisz nem számol a szerencsével, a szerencséhez szükséges kapcsolatokkal sem. De tegyük fel, hogy mindened megvan, és sikeres lettél, azon gondolkodsz, hogy szeretnél terjeszkedni, vagy nagy álmod, hogy a saját "cégéredet" lásd szerte az országban, valósítsd meg azt! Alapítsd meg a saját franchise-hálózatodat! Azt, hogy mindehhez mit kell tenned, megtalálod az alábbi bekezdésekben!
Tegyük fel, hogy évek óta sikeresen működtetsz "Laci rántottázója" névvel büféket Budapesten és környékén, éttermeid jól mennek, a speciális receptjeidre pedig nagyon sokan lennének kíváncsiak. Még nincs meg a kellő forrásod hozzá, hogy egy országos méretű láncot egyedül kiépíts, de az ötletet nagyon is jónak találod.
A kecske is jóllakik meg a káposzta is megmarad
Kissé túlontúl sokat idézett közmondásunk egész hitelesen jellemzi a franchise hálózatok lényegét. Ha a rántottázó ötletéből indulunk ki, elmondhatjuk, az ötlet továbbra is a tiéd marad, és szerte az országban gyönyörködhetsz megvalósulásában, miközben úgy születik meg, amelyről álmodtál, hogy a tőkédet nem kötötted le.
A hálózat kiépítéséhez az első és legfontosabb lépés, hogy keresd fel a Szabadalmi Hivatalt és jegyeztess be védjegyet az általad használt névre, logóra. Hiszen csak azt értékesítheted, ami a tiéd. Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára is ennek megtételére hívja fel a figyelmünket, tapasztalatai szerint rengeteg probléma adódhat később ennek elmaradtából.
A franchise alapvetően három elemből áll, amelyet a franchise átadónak, rendszergazdának vagyis jelen esetben nekünk kell biztosítanunk:
1. a tulajdonunkban lévő üzleti név, védjegy illetve más megkülönböztethető azonosító használati joga,
2. működési kézikönyv: know-how, amely a hálózat indítását megelőzően létrehozott mintaegységben, vagyis a jelenleg működő Laci rántottázójában sikeresen működtetett üzleti koncepció leírása,
3. bizonyos fajta támogatás, amely a marketing tevékenységben való részvételtől az áruval való ellátásig terjedhet.
Nem jön a segítség, vagy mégis?
Ha megvan a mindenre kiterjedő működési kézikönyv, amelynek része vagy melléklete lehet az arculati kézikönyv, és bejegyeztettük a védjegyet is, nekiláthatunk a partnerek keresésének. Belevethetjük magunkat a hirdetések feladása körüli kavalkádba vagy választhatjuk az egyszerűbb utat, ez pedig mindenképpen a Magyar Franchise Szövetséghez vezet.
A Magyar Franchise Szövetség 1991 óta működő autonóm szakmai testület, amelynek célja, hogy szervezze és összefogja a franchise szakmában tevékenykedő tagokat, védje azok szakmai és gazdasági érdekeit, elősegítse a franchise típusú szabad vállalkozás tevékenységét és a nemzetközi versenyt. A hozzá való csatlakozás önkéntes és tagsági díj megfizetése ellenében történhet.
Hogy miért kifizetődő a tagsági díj ellenére is csatlakoznunk ehhez a szervezethet annak ellenére, hogy magunk keresnénk meg minden segítség nélkül a partnereket? A válasz egyszerű, azért, mert az ide való belépés egyfajta garanciát jelent a potenciális partnerek számára. A belépéssel együtt el kell fogadnunk a szervezet etikai kódexét, és át is vizsgálják tevékenységünket, dokumentumainkat. Emellett ingyenesen vagy kedvezményes áron juthatunk tanácsadáshoz, és hirdetési felületet kaphatunk a Franchise című újságban, amelyen keresztül az érdeklődők tudomást szerezhetnek rólunk.
Hogy mennyiért éri meg?
Néhány héttel ezelőtti cikkünkben szóltunk arról, hogy alapvetően kétféle díjat követelhet a rendszergazda a jogok átengedése ellenében: a belépési díjat és a royaltyt. A belépési díj egyszeri, míg a royalty folyamatos, a forgalom százalékában meghatározott kötelezettség.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ezen felül kérhetünk még reklám-hozzájárulást, és marketingdíjat is, ha például olyan országos szintű reklámhadjáratba fognánk, amely jelentősen megnövelheti a hálózatunkhoz tartozó vállalkozók jövedelmét.
Néhány hálózatban, főleg kereskedelmi tevékenységet folytatókban jellemző, hogy elengedik a royaltyt. A rendszergazda bevétele ekkor az általa megvett, és szállított áru közötti árrésből fakad, vagyis a franchiseba adó és vevő megosztja a árrést. A mi példánkban ez a következőféleképpen alakulhat: mi a tojásbeszállítónktól 18 forintos darabáron szerezzük be az alapanyagot, miközben a piaci ára 20 forint körül van. A royalty beszedése helyett azt is megtehetjük, hogy hasznunkat abból szerezzük, hogy 18 forintért megvásárolt tojást 19 forintért értékesítjük tovább hálózatunk tagjainak.
Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
-
Az élhetőbb városokban az ingatlanok is felértékelődnek (x)
Minél több szolgáltatás és zöld van a közelben, annál jobban.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
Future of Finance 2024
Sustainable World 2024
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1722007321-6WcvnE3RF_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1722003032-fYemjX2BC_sm.jpg)
![](https://www.hellovidek.hu/images/site/articles/lead/2020/01/1579873308-2mJ5kC6my_md.jpg)