23 °C Budapest
Vitorlások a balatoni mólón, felülnézetből.

Ez lenne a NER-elit sportja? Vallott a Vitorlás Szövetség főtitkára: minden egy irányba mutat

2025. június 9. 12:59

Nyár elején – sok outdoor szabadidős tevékenységhez és sporthoz hasonlóan – beindul a hazai vitorlásszezon is. Természetesen ennek epicentruma továbbra is a Balaton, ahol jó időben számtalan „fehér pötty” színesíti a vizet, de kisebb tavaink, valamint a közeli tengerek is egyre több honfitársunkat vonzzák. Melyek a vitorlásélet fő trendjei, újdonságai, hol épülnek újabb kikötők, hogy állunk a nemzetközi profi mezőnyben és a szabadidős vitorlázásban – kérdeztük Holczhauser Andrást, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárát.   

Pénzcentrum: Kezdjük egy rövid történelmi áttekintéssel!

Holczhauser András: A világon a vitorlás versenyek kezdetei 1661-re nyúlnak vissza. Ekkor a holland állam egy vitorlást ajándékozott II. Károly angol királynak, aki kedvet kapott a hajózáshoz és ebben azonnal követte a szigetország arisztokráciája. Az első vitorlás klubot – talán meglepően - I. Péter orosz cár alapította 1718-ban. A hazai vitorlásélet viszont a közvélekedéssel ellentétben nem a Balatonon indult, hanem az Adrián, a Monarchia idejében. Akkoriban ott már több hajóépítő cég és vitorlázó egyesület is működött. Az első magyar pionír Battyhány Ödön volt, aki rangos nemzetközi versenyekről komoly trófeákat hozott haza.

A Festeticsek 1797-ben építették még a Phönix nevű vitorlást, amely a sószállítás mellett luxus jachtként is funkcionált királyi, főúri vendégekkel a fedélzetén. 158 éve pedig magyar főurak egy csoportja megalakította az első magyar vitorlás klubot a Balaton-Füredi (akkor még így írták a város nevét) Yacht Egyletet. Ők szervezték az első balatoni vitorlásversenyt 1882-ben.

A sport robbanásszerű fejlődése az 1920-as évek második felében indult. Ekkor a szabadidős tevékenységek mellett már több versenyt is rendeztek, ekkor már főként a Balatonon. 1928-ban a magyar vitorlázók részt vettek az Amszterdami Olimpián is. A Magyar Vitorlás Szövetség elődjét 1929-ben alapították. A szocializmus tiltó évtizedei után (1948-ban magát a szövetséget is feloszlatták) a rendszerváltás után indult újra a vitorlázás hazánkban.  

Mit kell tudnunk a mai állapotokról?

Ma a Szövetségnek 150 tagszervezete van, 4.300 versenyengedélyes sportolót tart nyilván, az aktív vitorlázók számát 35.000 becsülik. Örömteli, hogy az olimpiákon a vitorlázás kiemelkedő teljesítményt nyújt, Két-három olimpikonunk is van, a legeredményesebb sportolónk Berecz Zsombor, aki Tokióból ezüst éremmel tért haza, három olimpián szerepelt, Világ  és Európa-bajnok, Vadnai Jonatán pedig első ötkarikás versenyén 4. helyezést szerzett Párizsban.

Természetesen a sport hazai epicentruma a Balaton, ahol évente 180 kisebb-nagyobb versenyt rendeznek.

De vannak hajók, események a Velencei tavon (a Fertő tó az állami beruházás leállítása miatt jelenleg sajnos nem hajózható), Orfűn, a Tisza tavon Tati tavon, Nyékládházi tavakon és Mályi tavon ahol az alapokat lehet elsajátítani. A legnagyobb tavunkon 8.500 a tőkesúlyos, nagy hajók száma. Az elmúlt években kb 1.000 új férőhelyet építettek, ebből Füreden és Alsóörsön 250, Kenesén és Aligán új 50 hely létesült. A földvári kikötőben a közeljövőben szintén 250 kikötőhely lesz. A kedveltebb rész a keleti medence, a nyugatiban még van tér a bővítéshez.

Mennyire igaz a közvélekedés, hogy a vitorlázás a NER elit sportja?

Ez az elképzelés kissé leegyszerűsítő. Nincsenek tömegek az újgazdag rétegből, de természetesen vannak olyan hajóméretek és kikötők, ahol megjelenik a pénz. Tudni kell, hogy hajót tulajdonolni drága mulatság, mérettől, felszereltségtől függően 1-2 milliótól akár 200 millióig terjed a skála. A tárolási díj – kikötőtőtől és szolgáltatástól függően - 1-3 millió forint évente. A szervizelés, algagátlás, eszközcsere is elvisz pár milliót per év. Annak érdemes hajót venni, aki minimum évi 30-40 napot tud a vízen töltetni. Ezt természetesen kevesen engedhetik meg maguknak, ezért sokan a presztízs miatt tulajdonosok. Nagy örömömre szolgál, hogy a legfelső réteg sok tagja újít fel gyönyörű, klasszikus balatoni vitorlásokat. Ezek ipartörténeti emlékek is.

Az anyagiakról szólva ugyanakkor meg kell említeni, hogy vitorlázni lehet viszonylag olcsón is. Bérelt hajóval, vagy chartertől napi 10-12 ezer forint/főtől már ki lehet hajózni. És nem kell plusz szállást foglalni, ott van a kajüt.  A legfelső réteg „alatt” pedig sok olyan családot találunk,  ahol a szülők, nagyszülők a 60-80-as évektől aktív vitorlázók  és a víz, a sport szeretetét továbbadták a gyerekeknek, unokáknak.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Mit lehet tudni a magyar vitorlázók „tengeri kalandjairól”?

Konkrét adataink nincsenek erről, de e téren természetesen évek óta az Adria vezet. Horvátországba, Szlovéniába közelsége okán, akár egy pár napos túrára is be lehet nevezni. Déli szomszédainknál a balatoni 12 hetes szezonnal szemben 25 hétig tart a főszezon. A szolgáltatási díjakban pedig mára már alig van különbség.

Egy fiatal hol tudja elkezdeni ezt a sportot?

A Szövetségben működik egy Vitorlás Suli program. Ennek keretében összeállítjuk a hazai képzési helyek klaszterét, támogatjuk a képzőhelyek szakmai munkáját. Segítjük az utánpótlásnevelést, az egységes rendszer szerinti képzést, az edzők, oktatók számának növelését. A tagszervezetek minden nyáron vitorlás táborok tucatjait szervezik. Ezeket általában egy hetes turnusokban tartják, ahol helyszíntől, ellátástól és szállástól függően 60-150 ezer forint a részvételi díj. Ha egy fiatal tehetséges és az adott klubban van utánpótlásnevelés, akkor szezon után visszahívják újabb képzésekre. Az ott kiválasztottak már évi 80-100 napot töltenek a vízen, hazai és külföldi versenyeken vesznek részt. A fent említett top profiknak pedig már legalább évi 200 napjuk edzéssel, felkészüléssel telik, nagyrészt külföldön. Az eredményesség eléréséhez elengedhetetlen nemzetközi csapatban végzett munka. A Szövetség közelmúltban bevezetett élsport támogatási programjával két korábbi olimpikon (Érdi és Vadnai) mellet kb. 30-35 olimpiai reménység éves felkészülését támogatja. .  

Érződik a nehéz hazai gazdasági helyzet?

Sajnos igen, az elmúlt években drasztikusan, kb 80 %-al visszaesett az új hajók vásárlása. Kevesebb fiatal jelentkezik a táborokba, csökken az ifjúsági sportolók száma. Viszont a versenyek számában és minőségében nincs változás.

Melyek az új trendek?

Nagyon érdekes a Balatonon az elektromos hajók  térnyerése. A Balatonon a belsőégésú motorokkal rendelkező csónakok használata tilos. Az  elektromos  hajók kezelése pedig sokkal egyszerűbb, mint vitorlázni.  A tó nyugalmát ezek az eszközök sem hang, sem hullámkeltéssel nem zavarják. A szolgáltatás is folyamatosan bővül: a kikötők mára jól felszereltek töltőkkel.

 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 14. szombat
Vazul
24. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. június 14. 07:45