Az autósok lassan azon lepődnek meg, ha üzemanyag áremelés nélkül telik el egy hét. Márciusban jobban jártak a benzines gépjárművek tulajdonosai, a benzinárak stagnáltak, átlagosan egy forintos csökkenést figyelhetünk meg, azonban a gázolaj ára ismét emelkedett. Rossz hír a diesel autóval közlekedőknek, hogy az egy hónappal ezelőtti 304 forintos literenkénti átlagár újabb 7 forinttal emelkedett. Nézzük mi a tendencia hazánkban és a kontinens többi országában.
A hazai autós a legolcsóbb kutakon is háromszáz forint felett tud csak gázolajat tankolni, a márciusi áremeléssel az utóbbi időben már harmadszor döntött árrekordot ez az üzemanyagfajta. A kutak üzletpolitikáját ismerve a benzin ára jobban szóródik, a hipermarketek szomszédságában 285 forintért, az autópályákon 310 forint körül tankolhatunk egy liter benzint.
A kontinens többi országában hasonló tendencia figyelhető meg. A benzinárak továbbra is Romániában és Bulgáriában a legalacsonyabbak, átlagosan 260 forint alatt van egy liter üzemanyag. A vizsgált időszakban a korábban verhetetlen ciprusi gázolajárak jelentősen megugrottak, ebben a tekintetben Málta vette át a vezető szerepet, ott átlagosan 263 forintba kerül egy liter diesel.
A balti államok polgárai még mindig legalább 10 %-kal olcsóbban tankolhatnak tőlünk, de a gázolaj ára ezekben az országokban is emelkedett. A spanyol, a görög és az ír üzemanyagárak állnak legközelebb a magyar szinthez, északi és nyugati szomszédunknál 5-7 %-kal magasabb árakra számíthatunk, ha megállunk tankolni.
A nyugat-európai országokban 20-30 %-kal többet kell fizetni a kutakon a benzinért, a gázolaj ára a hazai áremelkedés és a vizsgált időszakban az euro gyengülése miatt nem tér el ekkora mértékben. A sort Belgium és Hollandia zárja 370 és 395 forintos benzinárral, ezekben az országokban a gázolaj ára csak 85 %-a a benzinének.
A legdrágábban a briteknél kaphatunk gázolajat, a többi nyugati országban 10-15 %-kal drágább a diesel, mint hazánkban. A gázolaj-árak euróban mért növekedése Máltától, Finnországtól, az Egyesült Királyságtól és Írországtól eltekintve Európa-szerte megfigyelhető. Mértéke 3 és 9 % között van, ha az árfolyamváltozást kiküszöböljük, a gázolajárak emelkedése akkor is átlagosan 5 %-os volt Európában.
Euro alapon az észt benzin és a ciprusi gázolaj emelkedett a legnagyobb mértékben, csökkenés csak a skandináv területeken és a brit szigeteken figyelhető meg. A hazai üzemanyagárak változását euró alapon vizsgálva felerősíti az euró/forint árfolyamváltozás a vizsgált időszakban. Amíg a benzinár forintban stagnál, addig az árfolyamváltozás miatt euróban kifejezve jelentősebb emelkedést mutatnak a számok.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Most hétvégén országos állateledel-gyűjtés: online térkép mutatja az adománypontokat
Május 11-12-én 10 és 16 óra között, harminchat helyszínen, az ország valamennyi INTERSPAR áruházában.
- A Leverkusen megint csodát tett a hajrában, döntős az Európa-ligában
- Mérföldkő a magyar oktatásban – diabmentor műhelyek
- Eldőlt: ilyen büntetés jár a mozgósítás elkerüléséért Ukrajnában
- Súlyos börtönbütetést kapott a makói pedofil
- „Kína meghívta Magyarországot” – a nap hírei
- Ferenc pápa kihirdette a 2025-ös szentévi bulláját