19 °C Budapest

Már nem gáz a gázos autó - Olcsóbban autózhatsz, ha...

Pénzcentrum
2007. június 5. 05:40

Hol vannak már azok az idők mikor csak zöldszínű Zsigulik szélvédőjén piroslott az LPG matrica? Vagy mikor kalapos úrvezetők gázpalackból próbáltak némi üzemanyagot erőltetni az egész csomagtartót elfoglaló üzemanyagtartályba? Manapság viszont már a nagy autógyártók szériaként kínálják a gázüzemű működésű járműveiket. Trendi lett a környezettudatosság, még akkor is, ha sokan csak egy kis megtakarítás miatt gázosítják el járgányaikat.

Akinek egy autóválasztásnál a környezet megóvása is szempont az ma már számtalan konstrukció közül választhat. Azonban az etanollal működő, illetve az egyéb hibrid konstrukcióknál még ma is jelentősen olcsóbb, egy átalakított vagy éppenséggel már eleve gázüzeműre gyártott konstrukció.

Előnyök vs. Hátrányok

Néhány évvel ezelőtt még garanciavesztéssel járt, ha valaki átalakítatta az autóját, mára azonban megváltozott a helyzet. Természetesen abban az esetben igaz ez az állítás, ha megfelelő minőségű és tanúsítványú alkatrészeket szerelnek be, arra alkalmas műhelyekben, aztán pedig sikeresen levizsgáztatják a gépjárművet.

Egy átlagos gázkészlet ára 300 ezer forint. Az átalakítás folyamán felmerülő költségek azonban bőségesen megtérülhetnek a használati idő alatt. Egyrészt ez a folyékony gáz alacsonyabb adótartamának köszönhető. Ez jól megmutatkozik az üzemanyagok áraiban, míg egy liter 95-ös benzin 275-280 forintba kerül, addig egy liter LPG 170 forint körül mozog. Ráadásul, ma már szinte minden töltőállomáson vételezhetünk magunknak effajta üzemanyagot. Sőt a két tartálynak köszönhetően (benzin, gáz) nagyobb a gépkocsik a hatótávolsága. A gázüzemnek köszönhetően a károsanyag kibocsátás is kisebb mint egy benzines autó esetében.

Az előnyök mellett természetesen, meg kell említenünk a gázüzem hátrányait is. Egy gázüzemű autó motorjának teljesítménye 5 százalék körül csökken, a fogyasztása pedig 10-15 százalékkal nő. A szervizelési költségek is növekednek, köszönhetően a több alkatrésznek és megnövekedett szervízóra számnak. Továbbá hátrányként értékelhetjük, hogy gázüzemű járművünkkel nem hajthatunk le mélygarázsba.

Mikor térül meg?
Egy átlagos 1,6 literes hengerűrtartalmú, benzin üzemű 5 éves gépjármű átalakítási költségei 300 ezer forintra rúgnak. Benzin üzemmódban az átlagos vegyes fogyasztása 7,5 liter, gázüzemmódban pedig 8,5 liter. Egy liter benzin 280 forintba- míg egy liter autógáz 170 forintba kerül. Ezeket a tényezőket állandónak feltételezve s egyéb költséggel nem számolva, a költségeink 45800 km alatt megtérülnek. Ez átlagosan két évnyi autózást jelent.
Ez utóbbi hátrány leginkább a hazai bürokráciának, mintsem a valós veszélynek köszönhető. A mai modern rendszereknél nemcsak a tartályok, de az ütközés esetén a vezetékeket automatikusan elzáró szelepek is megakadályozzák a szivárgást, vagyis garantálják a biztonságot. Az ilyen rendszerrel ellátott gépkocsik az EU más tagállamaiban behajthatnak a mélygarázsokba. Igaz ott az épületek szellőztetése is jobban megoldott és kevesebb otthoni barkácstanfolyam keretében összerakott gépcsoda rója az utakat.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Amit még hátrányként róhatunk fel, az az, hogy a tartály elfoglalja a pótkerék helyét vagy a csomagtartó egy részét. Bármelyik verzió is álljon fenn, az biztos: pakolásra már kevesebb hely jut.

Van aki támogatja...

A kisebb károsanyag kibocsátás és a fajlagosan kis átalakítási költségek miatt, számos országban támogatják a gázüzemű járművek elterjedését. Az európai uniós adóharmonizáció már anyagi előnyökkel is ösztönzi a környezetre kevésbé káros gázos járművek üzemeltetését: az autógáz adótartama negyede az ólmozatlan benzinének és harmada a gázolajénak. A tengerentúlon pedig adó-visszatérítésre számíthatnak azok, akik valamilyen alternatív energiaforrást használnak fel autójuk működéséhez.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm