Az MNB előzetes adatai alapján a magyarok mintegy 12 626,5 milliárd forintot tartanak lekötés nélkül a bankszámlájukon.
Magyarok millióinak a pénze kerül veszélybe, ha a csalók elkezdik ezt használni: katasztrófa közeleg
A mesterséges intelligencia a banki csalások felében szerepet játszik. Íme, mire kell figyelnie - A mesterséges intelligencia a munkavállalókat hatékonyabbá teszi. A probléma az, hogy a bűnözőket is hatékonyabbá teszi.
A mindinkább kifinomult digitális eszközöknek köszönhetően a banki csalások és átverések egyre inkább elterjedtek, és mind a fogyasztók, mind a pénzintézetek számára komoly fenyegetést jelentenek. Az AI által vezérelt deepfake-eketól kezdve a bonyolult csekkcsalásokig a bűnözők számos különféle taktikát alkalmaznak, hogy megszerezzék a gyanútlan áldozatok nehezen megkeresett pénzét.
„A digitális szolgáltatások, amelyek gyorsabb és hatékonyabb fizetési rendszerekhez kapcsolódnak, lehetővé teszik a bűnözők számára, hogy a lopott pénzt gyorsan áramoltassák a rendszerből és országok határain át” – mondja Jason Lane-Sellers, a LexisNexis Risk Solutions csalás- és személyazonosságvédelmi igazgatója. „Ez a gyors pénzmozgás szinte lehetetlenné teszi a pénz áramlásának megállítását anélkül, hogy proaktív felismerést alkalmaznánk."
Lane-Sellers szerint egyre több átverés célozza meg az amerikai banki ügyfeleket és azokat a digitális pénzügyi szolgáltatásokat, amelyekre az emberek támaszkodnak. Ahogy navigálunk a pénzügyi átverések bonyolult világában, elengedhetetlen, hogy megértsük a legújabb trendeket és védelmet építsünk ki a csalások elkerülése érdekében.
A csalások növekvő hulláma
A legfrissebb adatok aggasztó képet festenek a banki csalások mértékéről és hatásáról. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) szerint a fogyasztók 2023-ban több mint 10 milliárd dollárt veszítettek el csalások miatt, ami 14%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez az elképesztő összeg az első alkalom, hogy a csalásos veszteségek ilyen szintet értek el, és jól mutatja a csalók egyre növekvő hatékonyságát.
A csalások típusai sokféle formát ölthetnek, de néhány különösen elterjedt. Az invesztíciós csalások a lista élén álltak, 4,6 milliárd dollárnyi veszteséggel, ezt követik a hamis személyazonosságokat használó átverések 2,7 milliárd dollárral. A banki szektor is érzékeli a hatásokat, hiszen a J.D. Power kutatása szerint a banki ügyfelek több mint negyede tapasztalt már csaló áldozatává válást a múlt évben.
Új fenyegetések: mesterséges intelligencia és deepfake-ek
A mesterséges intelligencia és a deepfake-ek különösen fontos problémává váltak a banki szektor számára. Egy 2024 januárjában történt riasztó esetben egy hongkongi vállalat munkatársát átverték, és 25 millió dollárt küldött csalóknak, miután részt vett egy videohívásban, ahol úgy hitte, hogy a kollégáival beszélget, köztük a pénzügyi igazgatóval. Valójában az egész hívás egy kifinomult deepfake volt, amit a csalók készítettek.
„Tavaly mindannyian láthattuk, hogy a mesterséges intelligencia produktivitási eszközként való elérhetősége szélesebb körben elterjedt, és azóta a mesterséges intelligencia által hajtott csalások a csalási próbálkozások felét teszik ki” – mondja Adam Ennamli, a General Bank of Canada kockázatkezelési igazgatója. „A kibertámadás és a csalás határai soha nem voltak ennyire elmosódottak. Mindenféle csalás létezik, a deepfake vezérigazgatóktól kezdve a csalók által klónozott hangokkal való banki ügyfélszolgálati átverésekig."
A szakértők azt jósolják, hogy a generatív AI segítségével a csalások veszteségei 2027-re 40 milliárd dollárra nőhetnek az Egyesült Államokban, évi 32%-os növekedéssel.
„A GenAI lehetővé teszi a csalók számára, hogy jelentősen megnöveljék működésük volumenét alacsony költségek mellett, és nagy mennyiségű phishing e-mailt, valamint közösségi média profilokat hozzanak létre, amelyek a hagyományos csalásvédelmi rendszereket kikerülik, köszönhetően azok új szintű kifinomultságának és minőségének” – mondja Ennamli. „Minden üzenet tökéletesen testreszabható a célszemély számára, és tartalmazhat személyes adatokat, amelyek nyilvánosan elérhetők, így létrehozva vonzó társadalmi mérnöki csalit."
Ez a gyors növekedés komoly kihívást jelent a bankok és a szabályozók számára, mivel a meglévő kockázatkezelési keretek valószínűleg nem elegendőek az új fenyegetések kezelésére.
A banki ügyfeleket célzó leggyakoribb csalások
Bár a magas technológiával végzett csalások gyakran a hírek címoldalán szerepelnek, sok csaló még mindig a hagyományos módszereket alkalmazza a banki ügyfelek megkárosítására. A leggyakoribb csalások közé tartoznak:
- Hamis banki csalásfigyelmeztetések: A csalók banki képviselőként lépnek kapcsolatba az ügyfelekkel, azt állítva, hogy gyanús tevékenységet észleltek a számlájukon.
- Csekk- túlfizetéses átverések: Az áldozatok hamis csekket kapnak, és azt kérik tőlük, hogy a pénz egy részét küldjék vissza, mielőtt a csekk visszapattan.
- Online hitelezési csalások: A csalók azokkal céloznak meg, akiknek gyenge a hitelképességük, könnyen igényelhető hiteleket kínálva cserébe érzékeny információkért vagy előzetes díjakért.
- Hamis személyazonosságú csalások: A csalók kormányzati tisztviselők, műszaki támogató munkatársak vagy más megbízható személyek szerepét játszva próbálnak hozzáférni a banki számlákhoz.
- Invesztíciós átverések: Olyan ígéretekkel, amelyek irreális hozamokat kínálnak, ezek a csalások gyakran a közösségi médián vagy kéretlen kommunikáción keresztül célozzák meg az áldozatokat.
Miért dőlnek be az emberek a csalásoknak?
A legfontosabb tényező a csalások elleni védekezésben annak megértése, hogy miért esnek áldozatul az emberek. A YouGov kutatása szerint az áldozatok 61%-a az adatszivárgásokat, 60%-a pedig a különböző csalások fajtáival kapcsolatos ismeretek hiányát említi a legfontosabb okok között. Más tényezők is szerepet játszanak, mint például a túlzott bizalom a vásárlások során (57%) és a személyes adatok elégtelen védelme (52%).
„A bizalom az alapja ezeknek a csalásoknak, hiszen a csalók idővel felépítik ezt, majd sürgős vagy érzelmi kérésként kérnek pénzt” – figyelmeztet Lane-Sellers.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A romantikus átverések jó példát adnak arra, hogy a bizalom hogyan játszik szerepet abban, hogy az emberek miért dőlnek be a csalásnak, mondja Lane-Sellers. A csalók hosszú időn keresztül online kapcsolatot építenek egy magányos személlyel, majd egy szívszorító történettel, mint például egy egészségügyi válság vagy vészhelyzet, azt állítják, hogy csak az áldozat oldhatja meg a problémát, ha azonnal pénzt küld, ajándékkártyákat vásárol vagy repülőjegyet vesz.
Érdekes módon az életkor szerepet játszik bizonyos típusú csalásokra való hajlamosságban. Míg a 65 év felettiek 37%-a tapasztalta meg a banki és hitelszámla csalásokat, addig csak a 18-29 éves fiatalok 15%-a jelentette ugyanezt. Azonban a fiatalok hajlamosabbak az olyan munkavállalási csalások áldozatává válni, amelyek digitális fizetési platformokkal kapcsolatosak.
A bankok és szabályozók szerepe
A pénzintézetek és szabályozó hatóságok dolgoznak a csalások növekvő hullámának kezelésén. A bankok jelentős összegeket fektetnek be a mesterséges intelligenciába és egyéb technológiákba, hogy felismerjék és megakadályozzák a csalásokat. Azonban a csalások taktikájának gyors fejlődése folyamatos kihívást jelent.
„A bankok aktívan keresnek megoldásokat, például az élvonalbeli viselkedanalízis vagy a blockchain alapú hitelesítési kísérletek segítségével” – mondja Ennamli. „De folyamatosan lemaradunk az új fenyegetésekkel szemben, mint például az engedélyezett push payment csalások és a tulajdonosi átvételek – amikor a csalók valódi vállalkozásokat vesznek át, és ezeket használják fel arra, hogy átverjék azok beszállítóit és partnereit, akik gyakran bankok.”
Banki csalások elleni védekezés
Míg a bankok és a szabályozó hatóságok kulcsszerepet játszanak a csalások elleni küzdelemben, az egyéni éberség továbbra is az első védelmi vonal.
„A fogyasztóknak rendkívüli óvatossággal kell kezelniük a váratlan és sürgős pénzkéréseket” – mondja Lane-Sellers. „Érdemes egy pillanatra félretenni a telefont vagy a számítógépet, és megkérdőjelezni, hogy az illető valóban az, akinek mondja magát, vagy ha az ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen.”
Első lépés: Mindig ellenőrizd bármilyen ajánlatot, üzletet vagy sürgős pénzkérést egy független harmadik fél csatornán keresztül. Hívd fel közvetlenül a bankot, vagy konzultálj egy baráttal, hogy más perspektívát kapj, mielőtt bármit tennél. Tartsd be az alábbi lépéseket a csalások elleni védekezés érdekében:
- Soha ne ossz meg személyes vagy pénzügyi adatokat kéretlen telefonhívásokra, e-mailekre vagy üzenetekre válaszul.
- Légy óvatos a sürgős cselekvésre kérő vagy fióklezárás fenyegetésére vonatkozó kérésekkel.
- Használj erős, egyedi jelszavakat minden pénzügyi fiókhoz, és ahol lehetséges, engedélyezd a kétfaktoros hitelesítést.
- Rendszeresen ellenőrizd a bankszámlakivonataidat és a hiteljelentéseidet gyanús tevékenységek után kutatva.
- Légy szkeptikus a túlzott hozamokat ígérő befektetési lehetőségekkel szemben.
- Ellenőrizd bármely olyan szervezet hitelességét, amely pénzügyi információkat kér tőled, és vedd fel velük a kapcsolatot hivatalos csatornákon.
- Tartsd naprakészen a számítógépedet és mobil eszközeidet a legújabb biztonsági szoftverekkel.
A banki csalások jövője - Ahogy a jövőre tekintünk, a banki csalások tája valószínűleg még bonyolultabbá válik. A kriptovaluták, a decentralizált pénzügyek és az egyre kifinomultabb mesterséges intelligencia eszközök új kihívásokat jelenthetnek mind a fogyasztók, mind a pénzügyi intézmények számára.
- Azonban a technológiai fejlődés is reményt ad a jobb csalásfelderítés és megelőzés számára. A bankok biometria, blokklánc és gépi tanulás alkalmazását kutatják a biztonság növelése és az ügyfeleik vagyonának védelme érdekében.
„A legújabb mesterséges intelligencia és gépi tanulás technológia képes észlelni a rejtett viselkedési és interakciós anomáliákat, segítve a magas kockázatú helyzetek proaktív azonosítását” – mondja Lane-Sellers. „A szervezeteknek ezeket a technológiákat az egész ügyfélúton alkalmazniuk kell, nemcsak a fizetési folyamatok vagy a regisztráció során, mert a csalók minden interfészt és interakciót célba vesznek a csalásaikkal.”
Ennamli egyetért: „A mesterséges intelligencia kétségtelenül a probléma része, de kulcsszerepet játszik a megoldásban is – ha a bankok képesek hatékonyan alkalmazni. Ez nem azt jelenti, hogy a probléma helyett megoldja, hanem azt, hogy segíthet gyorsabban megoldani.”
Ebben a folyamatosan fejlődő küzdelemben a pénzügyi csalás ellen az oktatásnak és a tudatosságnak elsődleges szerepe van. Ha naprakészen tájékozódunk a legújabb csalásokról, és fenntartunk egy egészséges szkepticizmust a kéretlen pénzügyi ajánlatokkal szemben, mindannyian hozzájárulhatunk pénzügyi jólétünk megóvásához.
Ahogy a digitális bankolás világában navigálunk, emlékezz arra, hogy az éberség a legjobb védelmed a csalásokkal szemben. Ha valami túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, vagy gyanút kelt, bízz a megérzéseidben, és szánj időt a megerősítésre, mielőtt bármit tennél. A pénzügyi biztonságod múlik rajta.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








