3 °C Budapest
Hackerek kriptovaluta csalás vírus szoftver segítségével

Magyarok millióinak a pénze kerül veszélybe, ha a csalók elkezdik ezt használni: katasztrófa közeleg

2025. február 9. 13:01

A mesterséges intelligencia a banki csalások felében szerepet játszik. Íme, mire kell figyelnie - A mesterséges intelligencia a munkavállalókat hatékonyabbá teszi. A probléma az, hogy a bűnözőket is hatékonyabbá teszi.

A mindinkább kifinomult digitális eszközöknek köszönhetően a banki csalások és átverések egyre inkább elterjedtek, és mind a fogyasztók, mind a pénzintézetek számára komoly fenyegetést jelentenek. Az AI által vezérelt deepfake-eketól kezdve a bonyolult csekkcsalásokig a bűnözők számos különféle taktikát alkalmaznak, hogy megszerezzék a gyanútlan áldozatok nehezen megkeresett pénzét.

„A digitális szolgáltatások, amelyek gyorsabb és hatékonyabb fizetési rendszerekhez kapcsolódnak, lehetővé teszik a bűnözők számára, hogy a lopott pénzt gyorsan áramoltassák a rendszerből és országok határain át” – mondja Jason Lane-Sellers, a LexisNexis Risk Solutions csalás- és személyazonosságvédelmi igazgatója. „Ez a gyors pénzmozgás szinte lehetetlenné teszi a pénz áramlásának megállítását anélkül, hogy proaktív felismerést alkalmaznánk."

Lane-Sellers szerint egyre több átverés célozza meg az amerikai banki ügyfeleket és azokat a digitális pénzügyi szolgáltatásokat, amelyekre az emberek támaszkodnak. Ahogy navigálunk a pénzügyi átverések bonyolult világában, elengedhetetlen, hogy megértsük a legújabb trendeket és védelmet építsünk ki a csalások elkerülése érdekében.

A csalások növekvő hulláma

A legfrissebb adatok aggasztó képet festenek a banki csalások mértékéről és hatásáról. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) szerint a fogyasztók 2023-ban több mint 10 milliárd dollárt veszítettek el csalások miatt, ami 14%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez az elképesztő összeg az első alkalom, hogy a csalásos veszteségek ilyen szintet értek el, és jól mutatja a csalók egyre növekvő hatékonyságát.

A csalások típusai sokféle formát ölthetnek, de néhány különösen elterjedt. Az invesztíciós csalások a lista élén álltak, 4,6 milliárd dollárnyi veszteséggel, ezt követik a hamis személyazonosságokat használó átverések 2,7 milliárd dollárral. A banki szektor is érzékeli a hatásokat, hiszen a J.D. Power kutatása szerint a banki ügyfelek több mint negyede tapasztalt már csaló áldozatává válást a múlt évben.

Új fenyegetések: mesterséges intelligencia és deepfake-ek

A mesterséges intelligencia és a deepfake-ek különösen fontos problémává váltak a banki szektor számára. Egy 2024 januárjában történt riasztó esetben egy hongkongi vállalat munkatársát átverték, és 25 millió dollárt küldött csalóknak, miután részt vett egy videohívásban, ahol úgy hitte, hogy a kollégáival beszélget, köztük a pénzügyi igazgatóval. Valójában az egész hívás egy kifinomult deepfake volt, amit a csalók készítettek.

„Tavaly mindannyian láthattuk, hogy a mesterséges intelligencia produktivitási eszközként való elérhetősége szélesebb körben elterjedt, és azóta a mesterséges intelligencia által hajtott csalások a csalási próbálkozások felét teszik ki” – mondja Adam Ennamli, a General Bank of Canada kockázatkezelési igazgatója. „A kibertámadás és a csalás határai soha nem voltak ennyire elmosódottak. Mindenféle csalás létezik, a deepfake vezérigazgatóktól kezdve a csalók által klónozott hangokkal való banki ügyfélszolgálati átverésekig."

A szakértők azt jósolják, hogy a generatív AI segítségével a csalások veszteségei 2027-re 40 milliárd dollárra nőhetnek az Egyesült Államokban, évi 32%-os növekedéssel.

„A GenAI lehetővé teszi a csalók számára, hogy jelentősen megnöveljék működésük volumenét alacsony költségek mellett, és nagy mennyiségű phishing e-mailt, valamint közösségi média profilokat hozzanak létre, amelyek a hagyományos csalásvédelmi rendszereket kikerülik, köszönhetően azok új szintű kifinomultságának és minőségének” – mondja Ennamli. „Minden üzenet tökéletesen testreszabható a célszemély számára, és tartalmazhat személyes adatokat, amelyek nyilvánosan elérhetők, így létrehozva vonzó társadalmi mérnöki csalit."

Ez a gyors növekedés komoly kihívást jelent a bankok és a szabályozók számára, mivel a meglévő kockázatkezelési keretek valószínűleg nem elegendőek az új fenyegetések kezelésére.

A banki ügyfeleket célzó leggyakoribb csalások

Bár a magas technológiával végzett csalások gyakran a hírek címoldalán szerepelnek, sok csaló még mindig a hagyományos módszereket alkalmazza a banki ügyfelek megkárosítására. A leggyakoribb csalások közé tartoznak:

  • Hamis banki csalásfigyelmeztetések: A csalók banki képviselőként lépnek kapcsolatba az ügyfelekkel, azt állítva, hogy gyanús tevékenységet észleltek a számlájukon.
  • Csekk- túlfizetéses átverések: Az áldozatok hamis csekket kapnak, és azt kérik tőlük, hogy a pénz egy részét küldjék vissza, mielőtt a csekk visszapattan.
  • Online hitelezési csalások: A csalók azokkal céloznak meg, akiknek gyenge a hitelképességük, könnyen igényelhető hiteleket kínálva cserébe érzékeny információkért vagy előzetes díjakért.
  • Hamis személyazonosságú csalások: A csalók kormányzati tisztviselők, műszaki támogató munkatársak vagy más megbízható személyek szerepét játszva próbálnak hozzáférni a banki számlákhoz.
  • Invesztíciós átverések: Olyan ígéretekkel, amelyek irreális hozamokat kínálnak, ezek a csalások gyakran a közösségi médián vagy kéretlen kommunikáción keresztül célozzák meg az áldozatokat.

Miért dőlnek be az emberek a csalásoknak?

A legfontosabb tényező a csalások elleni védekezésben annak megértése, hogy miért esnek áldozatul az emberek. A YouGov kutatása szerint az áldozatok 61%-a az adatszivárgásokat, 60%-a pedig a különböző csalások fajtáival kapcsolatos ismeretek hiányát említi a legfontosabb okok között. Más tényezők is szerepet játszanak, mint például a túlzott bizalom a vásárlások során (57%) és a személyes adatok elégtelen védelme (52%).

„A bizalom az alapja ezeknek a csalásoknak, hiszen a csalók idővel felépítik ezt, majd sürgős vagy érzelmi kérésként kérnek pénzt” – figyelmeztet Lane-Sellers.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A romantikus átverések jó példát adnak arra, hogy a bizalom hogyan játszik szerepet abban, hogy az emberek miért dőlnek be a csalásnak, mondja Lane-Sellers. A csalók hosszú időn keresztül online kapcsolatot építenek egy magányos személlyel, majd egy szívszorító történettel, mint például egy egészségügyi válság vagy vészhelyzet, azt állítják, hogy csak az áldozat oldhatja meg a problémát, ha azonnal pénzt küld, ajándékkártyákat vásárol vagy repülőjegyet vesz.

Érdekes módon az életkor szerepet játszik bizonyos típusú csalásokra való hajlamosságban. Míg a 65 év felettiek 37%-a tapasztalta meg a banki és hitelszámla csalásokat, addig csak a 18-29 éves fiatalok 15%-a jelentette ugyanezt. Azonban a fiatalok hajlamosabbak az olyan munkavállalási csalások áldozatává válni, amelyek digitális fizetési platformokkal kapcsolatosak.

A bankok és szabályozók szerepe

A pénzintézetek és szabályozó hatóságok dolgoznak a csalások növekvő hullámának kezelésén. A bankok jelentős összegeket fektetnek be a mesterséges intelligenciába és egyéb technológiákba, hogy felismerjék és megakadályozzák a csalásokat. Azonban a csalások taktikájának gyors fejlődése folyamatos kihívást jelent.

„A bankok aktívan keresnek megoldásokat, például az élvonalbeli viselkedanalízis vagy a blockchain alapú hitelesítési kísérletek segítségével” – mondja Ennamli. „De folyamatosan lemaradunk az új fenyegetésekkel szemben, mint például az engedélyezett push payment csalások és a tulajdonosi átvételek – amikor a csalók valódi vállalkozásokat vesznek át, és ezeket használják fel arra, hogy átverjék azok beszállítóit és partnereit, akik gyakran bankok.”

Banki csalások elleni védekezés

Míg a bankok és a szabályozó hatóságok kulcsszerepet játszanak a csalások elleni küzdelemben, az egyéni éberség továbbra is az első védelmi vonal.

„A fogyasztóknak rendkívüli óvatossággal kell kezelniük a váratlan és sürgős pénzkéréseket” – mondja Lane-Sellers. „Érdemes egy pillanatra félretenni a telefont vagy a számítógépet, és megkérdőjelezni, hogy az illető valóban az, akinek mondja magát, vagy ha az ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen.”

Első lépés: Mindig ellenőrizd bármilyen ajánlatot, üzletet vagy sürgős pénzkérést egy független harmadik fél csatornán keresztül. Hívd fel közvetlenül a bankot, vagy konzultálj egy baráttal, hogy más perspektívát kapj, mielőtt bármit tennél. Tartsd be az alábbi lépéseket a csalások elleni védekezés érdekében:

  • Soha ne ossz meg személyes vagy pénzügyi adatokat kéretlen telefonhívásokra, e-mailekre vagy üzenetekre válaszul.
  • Légy óvatos a sürgős cselekvésre kérő vagy fióklezárás fenyegetésére vonatkozó kérésekkel.
  • Használj erős, egyedi jelszavakat minden pénzügyi fiókhoz, és ahol lehetséges, engedélyezd a kétfaktoros hitelesítést.
  • Rendszeresen ellenőrizd a bankszámlakivonataidat és a hiteljelentéseidet gyanús tevékenységek után kutatva.
  • Légy szkeptikus a túlzott hozamokat ígérő befektetési lehetőségekkel szemben.
  • Ellenőrizd bármely olyan szervezet hitelességét, amely pénzügyi információkat kér tőled, és vedd fel velük a kapcsolatot hivatalos csatornákon.
  • Tartsd naprakészen a számítógépedet és mobil eszközeidet a legújabb biztonsági szoftverekkel.
    A banki csalások jövője
  • Ahogy a jövőre tekintünk, a banki csalások tája valószínűleg még bonyolultabbá válik. A kriptovaluták, a decentralizált pénzügyek és az egyre kifinomultabb mesterséges intelligencia eszközök új kihívásokat jelenthetnek mind a fogyasztók, mind a pénzügyi intézmények számára.
  • Azonban a technológiai fejlődés is reményt ad a jobb csalásfelderítés és megelőzés számára. A bankok biometria, blokklánc és gépi tanulás alkalmazását kutatják a biztonság növelése és az ügyfeleik vagyonának védelme érdekében.

„A legújabb mesterséges intelligencia és gépi tanulás technológia képes észlelni a rejtett viselkedési és interakciós anomáliákat, segítve a magas kockázatú helyzetek proaktív azonosítását” – mondja Lane-Sellers. „A szervezeteknek ezeket a technológiákat az egész ügyfélúton alkalmazniuk kell, nemcsak a fizetési folyamatok vagy a regisztráció során, mert a csalók minden interfészt és interakciót célba vesznek a csalásaikkal.”

Ennamli egyetért: „A mesterséges intelligencia kétségtelenül a probléma része, de kulcsszerepet játszik a megoldásban is – ha a bankok képesek hatékonyan alkalmazni. Ez nem azt jelenti, hogy a probléma helyett megoldja, hanem azt, hogy segíthet gyorsabban megoldani.”

Ebben a folyamatosan fejlődő küzdelemben a pénzügyi csalás ellen az oktatásnak és a tudatosságnak elsődleges szerepe van. Ha naprakészen tájékozódunk a legújabb csalásokról, és fenntartunk egy egészséges szkepticizmust a kéretlen pénzügyi ajánlatokkal szemben, mindannyian hozzájárulhatunk pénzügyi jólétünk megóvásához.

Ahogy a digitális bankolás világában navigálunk, emlékezz arra, hogy az éberség a legjobb védelmed a csalásokkal szemben. Ha valami túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, vagy gyanút kelt, bízz a megérzéseidben, és szánj időt a megerősítésre, mielőtt bármit tennél. A pénzügyi biztonságod múlik rajta.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 13. szombat
Luca, Otília
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 13. 19:20