25 °C Budapest

6000 négyzetméternyi üzlet a Blahánál

2009. március 30. 13:30

Míg a legtöbb budapesti bevásárlóközpont a Nagykörút vonalán kívül helyezkedik el, addig a belvárosi vásárlási lehetőségek többnyire az egyedi boltokra szorítkoznak és hiány mutatkozik a klasszikus áruházi bevásárlás előnyeit nyújtó létesítményekből. Ezt a hiánypótló funkciót tervezi betölteni a piacon az ABLON ingatlanfejlesztő csoport legújabb projektjével, az Europeummal, amely a napi 300 ezer fős forgalmat bonyolító Blaha Lujza téren épül fel 2009 végére.

Míg Nyugat-Európa fővárosaiban a történelmi háttér és a városszerkezet sajátosságai miatt a nagy bevásárlóközpontok a belvárosok rehabilitációját és fejlődését szolgálták, addig Budapesten a belvárosi kis telekméretek miatt jellemzően a belvároson kívül épültek fel a nagyobb központok, jelentős mértékben elvonva a vásárlókat a hagyományos, a Nagykörúton belül elhelyezkedő üzletektől. Az elmúlt húsz évben kialakult tendencia a mai napig folytatódik: 2009-re több mint 100 ezer négyzetméternyi új kereskedelmi ingatlan kerül átadásra Budapesten, melynek csak kisebbik része épül belvárosi helyszíneken.

"Mára megváltoztak a vásárlási szokások: a heti többszöri kisebb értékű vásárlások helyett a heti vagy többheti egyszeri vásárlást preferálja a budapesti fogyasztók többsége. Azt azonban még senki sem bizonyította be, hogy a változás valóban az emberek igényeiből adódik, vagy egyszerűen abból, hogy a kellemes időtöltést és kényelmes vásárlást jelentő plázák lakóhelyüktől vagy munkahelyüktől távol vannak, tehát nem esnek útba a hétköznapokon, - hangsúlyozta Lovro Adrienn, az ABLON nemzetközi ingatlanfejlesztő csoport ügyvezető igazgatója. - A tömegközlekedési csomópontokban, a budai és pesti körút vonalán elhelyezkedő bevásárlóközpontok sikere is bizonyítja, hogy igény van a hét közbeni többszöri, kisebb értékű bevásárlások bonyolítására, csakhogy ez nem mindenkinek hozzáférhető, mert például a Belváros, valamint a VII. és a VIII. kerület eddig lefedetlen volt."

Azok a vásárlók, akik hét közben az utazásokhoz kapcsolva szeretnék lebonyolítani vásárlásaikat a belvárosban, egyre inkább egy helyen intéznék el mindezt, mivel nincs idejük boltról boltra járni. Eközben azonban a belvárosban található egyedi üzletek egyre kevésbé alkalmasak a megváltozott vásárlói igények kiszolgálására: kínálatuk mennyiségében és minőségében is alulmaradnak a bevásárlóközpontokba költöző nemzetközi divatmárkáktól, és a vásárlás is kényelmetlenebb a boltokba ki-be járva.

"Az Europeum 6.000 négyzetméteres kiskereskedelmi területe a klasszikus, kényelmes áruházi vásárlást hozza vissza a belvárosba. A főleg ruházati cikkeket forgalmazó boltok kínálatának minősége a felső-középkategóriát célozza meg, a nagyobb bevásárlóközpontokban megszokott minőséget ötvözi a gyorsabb és hatékonyabb vásárlás lehetőségével. Ezzel a struktúrával tökéletesen ki tudja szolgálni a vásárlók mára jócskán megváltozott igényeit," - tette hozzá Lovro Adrienn.


Szakemberek szerint a vásárlók nagy része vagy a munkahelye közelében, munkaidő után, vagy pihenő idejében intézi vásárlásait a nagyobb bevásárlóközpontokban. Ez a két helyszín, illetve az ott történő vásárlás időzítés alapján is jól elhatárolható: hét közben a belvárosi, könnyebben megközelíthető boltokat használják, míg hétvégén a város szélén található nagyobb bevásárlóközpontokat.

"A hétköznapi vásárlásban nagy potenciál van, az emberek jelentős része szereti gyorsan, munka előtt vagy után elintézni a vásárlását, de jelenleg nincs a belváros ezen részén olyan létesítmény, amely ezt koncentráltan lehetővé tenné. Az Europeum attól lesz sikeres, hogy az ezt kereső vásárlókat célozza meg és nyújt nekik átlátható kínálatot egy helyen," - mondta Varga Ágnes, a bérbeadással kizárólagosan megbízott GVA Robertson ingatlantanácsadó cég kiskereskedelmi részlegének vezetője.

Az átrendeződött kiskereskedelmi szerkezetben mára komoly hiány alakult ki a belvárosban elhelyezkedő üzletházakból, azonban kevés az olyan rendelkezésre álló telek, ahol ilyen fejlesztéseket meg lehet valósítani.

"Az épülő Europeum környezetében jelenleg nem található hasonló minőségű kínálattal rendelkező bevásárlóközpont, vagy áruház, ugyanakkor a környező munkahelyek, a nagy irodaházak és minisztériumok illetve a tér napi 300.000 fős átmenő forgalma jelentős vásárlóerőt képvisel," - emelte ki Varga Ágnes.

Szinte minden ingatlanfejlesztés, és így a bevásárlóközpontok esetében is kulcsfontosságú az elhelyezkedés. A Blaha Lujza téren álló Europeum megközelíthetősége kiemelkedő; a piros metró, a 7-es buszcsalád, és 4-6-os villamosok csomópontjában található, ideális helyen van a hét közben lebonyolított vásárlásokhoz. Az épületben, az átlagosnál több, 300 parkoló hely is kialakításra kerül, amely kiszolgálja a gépkocsival érkező közönséget. A divatáru boltokon kívül, az üzletházban lesznek szolgáltató és vendéglátó egységek is, valamint a felsőbb szinteken a Marriott nemzetközi szállodalánc által üzemeltetett Marriott Courtyard szálló kap helyet, amely további potenciális vásárlókat biztosíthat az Europeumban található üzletek számára.


Az ABLON fejlesztése egyben rehabilitációs funkciót is betölt, mivel az épület a korábbi sajtószékház helyén, annak József körút felöli homlokzatának megtartásával jött létre.

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 25. szombat
Eufrozina, Kende
38. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?