Míg a legtöbb budapesti bevásárlóközpont a Nagykörút vonalán kívül helyezkedik el, addig a belvárosi vásárlási lehetőségek többnyire az egyedi boltokra szorítkoznak és hiány mutatkozik a klasszikus áruházi bevásárlás előnyeit nyújtó létesítményekből. Ezt a hiánypótló funkciót tervezi betölteni a piacon az ABLON ingatlanfejlesztő csoport legújabb projektjével, az Europeummal, amely a napi 300 ezer fős forgalmat bonyolító Blaha Lujza téren épül fel 2009 végére.
Míg Nyugat-Európa fővárosaiban a történelmi háttér és a városszerkezet sajátosságai miatt a nagy bevásárlóközpontok a belvárosok rehabilitációját és fejlődését szolgálták, addig Budapesten a belvárosi kis telekméretek miatt jellemzően a belvároson kívül épültek fel a nagyobb központok, jelentős mértékben elvonva a vásárlókat a hagyományos, a Nagykörúton belül elhelyezkedő üzletektől. Az elmúlt húsz évben kialakult tendencia a mai napig folytatódik: 2009-re több mint 100 ezer négyzetméternyi új kereskedelmi ingatlan kerül átadásra Budapesten, melynek csak kisebbik része épül belvárosi helyszíneken.
"Mára megváltoztak a vásárlási szokások: a heti többszöri kisebb értékű vásárlások helyett a heti vagy többheti egyszeri vásárlást preferálja a budapesti fogyasztók többsége. Azt azonban még senki sem bizonyította be, hogy a változás valóban az emberek igényeiből adódik, vagy egyszerűen abból, hogy a kellemes időtöltést és kényelmes vásárlást jelentő plázák lakóhelyüktől vagy munkahelyüktől távol vannak, tehát nem esnek útba a hétköznapokon, - hangsúlyozta Lovro Adrienn, az ABLON nemzetközi ingatlanfejlesztő csoport ügyvezető igazgatója. - A tömegközlekedési csomópontokban, a budai és pesti körút vonalán elhelyezkedő bevásárlóközpontok sikere is bizonyítja, hogy igény van a hét közbeni többszöri, kisebb értékű bevásárlások bonyolítására, csakhogy ez nem mindenkinek hozzáférhető, mert például a Belváros, valamint a VII. és a VIII. kerület eddig lefedetlen volt."
Azok a vásárlók, akik hét közben az utazásokhoz kapcsolva szeretnék lebonyolítani vásárlásaikat a belvárosban, egyre inkább egy helyen intéznék el mindezt, mivel nincs idejük boltról boltra járni. Eközben azonban a belvárosban található egyedi üzletek egyre kevésbé alkalmasak a megváltozott vásárlói igények kiszolgálására: kínálatuk mennyiségében és minőségében is alulmaradnak a bevásárlóközpontokba költöző nemzetközi divatmárkáktól, és a vásárlás is kényelmetlenebb a boltokba ki-be járva.
"Az Europeum 6.000 négyzetméteres kiskereskedelmi területe a klasszikus, kényelmes áruházi vásárlást hozza vissza a belvárosba. A főleg ruházati cikkeket forgalmazó boltok kínálatának minősége a felső-középkategóriát célozza meg, a nagyobb bevásárlóközpontokban megszokott minőséget ötvözi a gyorsabb és hatékonyabb vásárlás lehetőségével. Ezzel a struktúrával tökéletesen ki tudja szolgálni a vásárlók mára jócskán megváltozott igényeit," - tette hozzá Lovro Adrienn.
Szakemberek szerint a vásárlók nagy része vagy a munkahelye közelében, munkaidő után, vagy pihenő idejében intézi vásárlásait a nagyobb bevásárlóközpontokban. Ez a két helyszín, illetve az ott történő vásárlás időzítés alapján is jól elhatárolható: hét közben a belvárosi, könnyebben megközelíthető boltokat használják, míg hétvégén a város szélén található nagyobb bevásárlóközpontokat.
"A hétköznapi vásárlásban nagy potenciál van, az emberek jelentős része szereti gyorsan, munka előtt vagy után elintézni a vásárlását, de jelenleg nincs a belváros ezen részén olyan létesítmény, amely ezt koncentráltan lehetővé tenné. Az Europeum attól lesz sikeres, hogy az ezt kereső vásárlókat célozza meg és nyújt nekik átlátható kínálatot egy helyen," - mondta Varga Ágnes, a bérbeadással kizárólagosan megbízott GVA Robertson ingatlantanácsadó cég kiskereskedelmi részlegének vezetője.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az átrendeződött kiskereskedelmi szerkezetben mára komoly hiány alakult ki a belvárosban elhelyezkedő üzletházakból, azonban kevés az olyan rendelkezésre álló telek, ahol ilyen fejlesztéseket meg lehet valósítani.
"Az épülő Europeum környezetében jelenleg nem található hasonló minőségű kínálattal rendelkező bevásárlóközpont, vagy áruház, ugyanakkor a környező munkahelyek, a nagy irodaházak és minisztériumok illetve a tér napi 300.000 fős átmenő forgalma jelentős vásárlóerőt képvisel," - emelte ki Varga Ágnes.
Szinte minden ingatlanfejlesztés, és így a bevásárlóközpontok esetében is kulcsfontosságú az elhelyezkedés. A Blaha Lujza téren álló Europeum megközelíthetősége kiemelkedő; a piros metró, a 7-es buszcsalád, és 4-6-os villamosok csomópontjában található, ideális helyen van a hét közben lebonyolított vásárlásokhoz. Az épületben, az átlagosnál több, 300 parkoló hely is kialakításra kerül, amely kiszolgálja a gépkocsival érkező közönséget. A divatáru boltokon kívül, az üzletházban lesznek szolgáltató és vendéglátó egységek is, valamint a felsőbb szinteken a Marriott nemzetközi szállodalánc által üzemeltetett Marriott Courtyard szálló kap helyet, amely további potenciális vásárlókat biztosíthat az Europeumban található üzletek számára.
Az ABLON fejlesztése egyben rehabilitációs funkciót is betölt, mivel az épület a korábbi sajtószékház helyén, annak József körút felöli homlokzatának megtartásával jött létre.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








