Becslések szerint meghaladja a 650 ezret a Magyarországon közlekedő segédmotoros kerékpárok száma, ezek közül azonban kevesebb mint 300 ezerre kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb).
Megtakarítás, öngondoskodás, takarékosság - talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, a fenti - gyakran már unalomig ismételt fogalmak - sokak számára a legfontosabb pénzügyi kérdéseket, témákat jelentik. Persze a jövőre nézve mindenkinek más tervei vannak: a váratlan kiadásoktól kezdve az (első) lakásvásárláson át a gyermekekről való gondoskodásig, vagy egészen a nyugdíj-előtakarékosságig terjed a skála. De mit tartunk a legfontosabbnak mi, magyarok? Mik a céljaink, mik a terveink, mennyit tudunk félretenni - és hogyan vágjunk bele egyáltalán?
Valószínűleg sokan egyből negatívan reagálnak, ha megtakarításaikról kérdezik őket - mondván, nekik egyszerűen nincs miből félretenni. A pesszimizmust igazolják a számok is: tízből négy magyarnak semmilyen megtakarítása sincs (a 25-65 év közötti, autóval és lakással rendelkezők körében). Ők azt mondják, egyszerűen felélik minden jövedelmüket. Az idősebbekre (55-65 évesekre) és az egy fős háztartásokra egyébként sokkal jellemzőbb, hogy nehezebben tesznek félre, és csak korábbi megtakarításokkal rendelkeznek.
Azok viszont, akik meg tudnak takarítani, jellemzően rendszeresen teszik ezt: a megtakarítók több mint fele rendszeresen is félre tud tenni, de minden harmadik takarékoskodó csak alkalmanként képes erre.
Öngondoskodási szempontból talán a legnehezebb helyzetben az úgynevezett szendvicsgeneráció tagjai vannak Magyarországon. A szakemberek így nevezik azokat az ötvenes éveiben járó férfiakat és nőket, akiknek idős szüleik mellett sokszor otthon élő, egyetemre, főiskolára járó (vagy diplomás munkanélküli) gyerekeikről is gondoskodniuk kell.
Ugyanakkor szakértők szerint az egyik fő probléma, hogy az emberek nagy része csak úgy látja értelmét a takarékoskodásnak, ha rendszeresen és jelentős összeget tud félretenni, éppen ezért alkalmanként és kisebb összegekkel ezt nem kezdi meg.
Átlagosan a háztartás havi nettó jövedelmének 13 százalékát teszik félre a rendszeres megtakarítók - derül ki az Allianz és a GfK Hungária kutatásából. Aki most vág bele a hosszú távú, rendszeres megtakarításba, átlagosan havi 14 ezer forint körüli összeget tesz félre.
De mi az, amire félreteszünk?
A felmérések szerint a megtakarítás legfontosabb célja a váratlan kiadásokra, a nyugdíjas évekre, valamint a gyermekek jövőjére, iskoláztatására való felkészülés - persze ez korcsoportonként, élethelyzetenként eltérő képet mutathat.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Nem meglepő módon
- a 25-34 éves korcsoport leginkább az esküvőre, nászútra, családalapításra,
- a 35-45 évesek a gyermekeik jövőjére, iskoláztatására,
- a 45 felettiek pedig a nyugdíjas évekre takarékoskodnak.
A legnépszerűbb megtakarítási formák
- a betétek,
- az életbiztosítás
- és az önkéntes nyugdíjpénztár,
- de a készpénz a negyedik legnépszerűbb megtakarítási mód.
Fontos kiemelni, hogy a lakosság döntő többsége azt is fontosnak tartja, hogy a gyermekek számára a szülők képezzenek megtakarítást, ám a valóságban a gyermekes háztartások csaknem fele nem képes erre. A szakértők azt tanácsolják: bármilyen kis összeget is tudunk havonta megtakarítani gyermekeink jövőjére, a hosszú évek alatt jelentős összeg összegyűlhet, ha idejében elkezdjük a takarékoskodást.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.