A mesterséges intelligencia már nem trend, hanem kényszerű alkalmazkodás a magyar HR-piacon.
A számlanyitáshoz kapott több tízezres nyitóegyenleg, a hitelkártyás vásárlás után járó visszatérítések vagy az üzletekben beváltható százalékos kedvezmények mind jól bevált elemei a bankok által felépített hűségprogramoknak, amelyek egyre fontosabbá válnak az ügyfelekért vívott harcban. A hitelkártyákat például már most jellemzően inkább a jól kommunikálható hűségakciók miatt váltják ki az emberek, mintsem az esetleges, későbbi hitelfelvételhez kapcsolódó kedvező kamat vagy futamidő miatt. Megkérdeztünk néhány piaci szereplőt, milyen módszerekkel próbálják megszerezni és megtartani az ügyfeleket.
"Ügyfeleket megtartani olcsóbb, mint újakat szerezni, ezért fontos, hogy lojális ügyfeleket szerezzünk" - mondta Fodor Tamás, a Sberbank Magyarország Zrt. lakossági üzletágért felelős igazgatósági tagja. Véleménye szerint ennek több technikája is van, amikor például hiteligénnyel érkezik az ügyfél, már az első pillanatban különböző kedvezményeket kínálnak neki, amennyiben a hitelfelvétel mellé egy folyószámlát is nyit. Ha pedig erre utaltatja a fizetését is, máris elsődleges ügyféllé válik.
Magyarországon jellemzően jóval drágábbak a hiteltermékek, mint a környező országokban, ami nagyon erős versenyt indukál, aminek egy nagyon fontos eleme az ár. "A "fair személyi kölcsönünk" a legjobb árral rendelkező termék a piacon, amit úgy próbálunk egyértelművé tenni, hogy árgaranciát vállalunk. Vagyis, ha ennél a terméknél olcsóbbat talál az ügyfél, akkor mi megadjuk neki azt az árat. Ez nagyon hasonlít a kiskereskedelemben bevett árgaranciás konstrukciókra, ami jól mutatja, hogy a bankok kezdenek elmenni a kiskereskedelemben jól bevált praktikák irányába" - mondta Fodor.
Az érzelmi kötödést nem lehet megvenni
Fodor szerint az elvándorlás vagy megtartás elsősorban az ügyfelek pénzügyi tudatosságával függ össze, ami az utóbbi években világszinten növekedett: sokkal jobban odafigyelünk arra, hogy mi, hol, mennyibe kerül, és ez fontos eleme annak, hogy váltunk-e bankot vagy sem. Ugyanakkor hozzáteszi azt is, hogy a számszerűsíthető tételek mellett nagyon fontos szerepe van az érzelmi kötődésnek, ami sokszor többet nyom a latban, mint néhány ezer forintos eltérés.
- mondta a Pénzcentrumnak Fodor.
A lakossági üzletágért felelős igazgató szerint két fokmérője van a lojalitásnak, azaz az ügyfelek hűségének. Az egyik, hogy hány százalékban elsődleges ügyfelei a banknak, illetve, hogy mekkora a lemorzsolódás. Ez a kettő egyenes arányban van egymással - az ügyfelek minél nagyobb mértékben használják a bank szolgáltatásait, annál kevésbé hajlamosak elhagyni a bankot. A másik az ügyfélelégedettség-mérés, amiben a piaci átlag feletti számokat kell produkálni.
A digitalizáció önmagában kevés
Bár a tranzakciók nagy része átmegy a digitális csatornákra, Fodor szerint a digitalizáció a tanácsadáson vagy az ügyfélkiszolgálás színvonalán nem változtat. "Elképzelhető, hogy az egyszerűbb termékek értékesítése automatizálható, gondoljunk csak a kötelező biztosításra a személygépjárművek esetében. De az összetettebb termékek, mint egy jelzáloghitel, mindig igényelni fog személyes tanácsadást" - tette hozzá.
Hasonlóképpen látják a CIB-nél is, Ákos Tamás, a bank lakossági üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese szerint a bankfiókok fokozatosan inkább a tanácsadás helyszíneivé válnak, miközben a pénzügyi tranzakciók egyre nagyobb része digitális csatornákra terelődik.

"Az ügyfelek egyelőre olyan ügyekben is szívesen keresik fel a fiókokat, amelyeket akár online is el tudnának intézni, mert igénylik a szakértői támogatást. A fiókokban dolgozó munkatársaknak ezért fontos szerepe van az ügyfelek edukálásában: sok esetben az ő segítségükkel, a fiókban próbálják ki az ügyfelek a mobilalkalmazásunkban elérhető olyan egyedülálló és innovatív funkciókat, mint például az akár 7 perc alatti folyósítást biztosító személyi kölcsön igénylés.
Ennek megfelelően kezdtük meg idén a fiókhálózati szerepkörök átalakítását: a fiókjainkban folyamatosan vezetjük be az úgynevezett meeter-greeter vagy magyarul ügyféltérmenedzser funkciót, melynek lényege, hogy egy kolléga fogadja a fiókba érkező ügyfeleket, és segít nekik eligazodni, hogy mi az, amit akár saját, akár a fiókban elérhető digitális eszközökön keresztül el tudnak intézni, és kihez fordulhatnak olyan ügyekben, melyekben szakértői segítségre van szükségük. Ezen kívül idén az eddigieknél még több lakossági ügyfelünk kap saját, személyes banki tanácsadót, aki pénzügyeiben személyre szabottan tudja segíteni" - mondta Ákos Tamás.
A lakossági üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese szerint a digitalizáció új lehetőséget teremt az eltérő viselkedéssel, igényekkel rendelkező ügyfelek minél célzottabb, egyedi igényekre szabott kiszolgálásában, mely egy hűségprogram részeként növelheti annak sikerességét.
A kedvezmények átadhatóbbak, mint a pénzügyi kondíciók
- ezt már Annus Norbert, az Erste Bank Kártya és Fogyasztási Hitelekért felelős ügyvezető igazgatója mondta. A bankszektor esetében hűségprogramok jellemzően kevésbé a betéti-, sokkal inkább hitelkártyákhoz kapcsolódnak, és gyakran az így elérhető kedvezmények, visszatérítések értéke dönti el, hogy melyik kártyát választja a fogyasztó.
"Egy hitelkártyában benne van az a lehetőség, hogyha az ügyfélnek a későbbiekben hitelre van szüksége, akkor a kereten belül különböző rugalmas formákban, a hitelkeret terhére rendelkezésre tudjuk bocsátani. A legtöbben azonban ezt még nem látják előre, nem úgy a hűségakciókat. Az Erste Max Hitelkártya esetében például azzal növeljük az ügyfélélményt, hogy a plasztikhoz nem előre meghatározott kedvezmények társulnak, hanem leülünk az ügyféllel, és az ő igényei, vásárlási szokásai mentén alakítjuk ki a kedvezményrendszert. Például, ha valaki éppen lakásfelújításban gondolkodik, akkor olyan partnerüzletekben kínálunk számára kedvezményes vásárlást, ahol a felújításhoz szükséges bútorokat, eszközöket tudja beszerezni" - mondta Annus.

Ez ugyanakkor előrevetíti a következő évek nagy kérdését, a perszonalizációt, azaz a személyre szabott szolgáltatásokat, hogy mennyire rugalmasan lehet alakítani a termékeket az adott igényeknek megfelelően. Ezt segíti a digitalizációs folyamat és az egyre pontosabb adatelemzési metódusok. Erre a rugalmasságra Annus szerint biztosan szükség lesz, az ügyfél igényei alapján a termékek és szolgáltatások egyre személyre szabottabbak lesznek.
- tette hozzá Annus.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








