2018. június 24. vasárnap Iván

Meglépte az Adidas, Google: ez lenne a megoldás a munkaerőhiányra?


Elsőre talán meglepő információ lehet, pedig a legismertebb világmárkákat is elérte a munkaerőhiány. Az egyetlen különbség, hogy a Google, az Adidas, az SAP, az AXA, vagy épp az Accenture HR vezetői nem siránkoznak, hanem aktívan dolgoznak a megoldáson, azaz Employer Branding stratégiát dolgoznak ki, amelyet aztán hatékonyan működtetnek. Szakemberek ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy bár vonzó irány lehet, a magyar cégeknek mégsem érdemes a nagyok megoldásait egy az egyben lemásolni. Helyette inkább a működő trendeket és a stratégiai fókuszt érdemes ellopni a világ élvonalából.

ne akarj Google lenni, ha nem vagy Google. Ne akarj olyan lenni, mint...

- hívta fel a Pénzcentrumnak írt szakértői cikkében a hazai cégvezetők és HR szakemberek figyelmét Zvezdovics Anita, employer branding szakember.

A Brandfizz társalapítója, az idén Prágában megrendezett World Employer Branding Day szakmai programja után jutott erre a következtetésre. A munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó nemzetközi rendezvényen a legkülönbözőbb iparágak közül olyan márkák beszéltek munkaerő megszerzésében és elkötelezésében tapasztalt kihívásaikról, mint a Google, az Adidas, az SAP, a United Health Group, az AXA, az Accenture, vagy a Salesforce. Mint azt a szakember megjegyezte, bár nem gondolnánk, de ezek a cégek is küzdenek a munkaerőhiánnyal, ugyanakkor esettanulmányikból kitűnik, hogy már aktívan dolgoznak a megoldáson: Employer Branding stratégiát dolgoznak ki és működtetnek. Egy cégszintű terv mentén nap, mint nap tesznek azért, hogy jobb munkahelyek legyenek ma, mint tegnap voltak.

Ha a munkaerőhiány miatt olyan képet próbálsz mutatni magadról, ami nem igaz, azonnal öngólt rúgsz. Az azonnali megosztáson alapuló valóságban a meglévő és potenciális kollégáid kiélezett hazugság-radarral rendelkeznek: legkésőbb a próbaidő alatt rájönnek, ha egy kisminkelt malaccal van dolguk

- tette hozzá Zvezdovics Anita, aki szerint egy az egyben lemásolni a világpiac legnagyobb szereplőit nem érdemes, viszont az alábbi 5 meghatározó munkáltatói márkát érintő trendet és stratégiai fókuszt érdemes ellopni a világ élvonalából.

1. Építs rendszert: kezd kicsiben és működtesd tudatosan

Brett Minchington a World Employer Branding Day alkalmával közzétett The Employer Branding Ecosystem v2 modellje is jól mutatja, hogy az elterjedt hiedelemmel ellentétben, az Employer Branding nem a HR, vagy a Marketing feladata, hanem integrált üzleti funkció. De ezt hogyan érjem el? - merülhet fel a kérdés.

Bizonyára sokan fel tudják idézni, álmukból felkeltve is, a cégük horizontális szervezeti ábráját, valamint a hierarchiából fakadó siló működés jellegzetességeit. Ebben az "emberi erőforrások" kezelése a HR "alá" tartozik. Az előttünk álló évben azok a magyarországi cégek, akik meg akarnak küzdeni a munkaerőhiánnyal, egy fenntartható és mindenki által fenntartott Employer Branding rendszert építenek ki - szögezte le a szakember.

Az élenjárók a szervezeti ábrájuk szerinti siló-működésből ki fognak szakadni és Integrált Employer Brandineg Stratégiát hoznak létre. A közösen kialakított stratégiával a működésük középpontjába helyezik a munkáltató márka ügyét. Minél több együttműködési pontot és projektet fognak kialakítani a szervezeti egységek között. Először kicsiben, fókuszáltan kezdik fejleszteni a jelölt-, onboarding-, vagy munkavállalói élményüket, a toborzási, vagy belső kommunikációjukat

- tette hozzá Zvezdovics Anita.

2. A multis sallangok helyett releváns tartalmat kommunikálj

A releváns tartalom létrehozása egyszerű feladat. Gondoljunk csak bele hányszor pörgetjük végig egy nap a megosztásokat a social médiában. Végtelen mennyiségű információ és tartalom az, amivel találkozunk percről percre. Mindez legtöbbször felfoghatatlan és megjegyezhetetlen. Vannak mégis olyanok, ahol megáll a nagyujjunk. Mégpedig ott, ahol nekünk szóló információval találkozunk.

A toborzási és belső kommunikációban mindig fel kell tennünk a kérdést: hogyan tudjuk a multis sallangok helyett kiemelni a célcsoportunk számára érdekes információkat. Gondoljunk csak bele, biztosan az érdekli például a munkaerő piacra visszatérő kismamát, hogy hány országban vagyunk jelen, vagy inkább az, hogy milyen támogatást kap a cégtől ahhoz, hogy mindennap időben odaérjen az óvodába.

3. Fejlessz emberektől embereknek szóló munkahelyet

A vállalatok működésének középpontjában évtizedek óta az ügyfélfókusz áll. Ez nem is szorul különösebb magyarázatra. Az ügyfél élmény maximalizálás hátterében pedig, iparágtól függetlenül, egyének állnak.

A munkáltatói márka élmény ugyanígy emberektől embereknek szóló tapasztalat és kommunikáció.

Az egységes ügyfélélmény érdekében a cégek évek óta hegyeket mozgatnak meg. Mostanra, a munkaerőhiány miatt a konzisztens munkavállalói élmény ugyanilyen fontossá vált. A jövőben ennek fejlesztésével tudják csökkenteni a cégek munkaerő lemorzsolódást, és maximalizálni a munkavállalóik elégedettségét, valamint cégük ismertségét a munkaerő piacon.

Ehhez a vezetők szerepe kulcsfontosságúvá vált. Ők az első Employer Brand nagykövetek, példaképek

- szögezte le az employer branding szakember.

4. Folyamatok helyett élmények

Azt, hogy milyen a cégnél például a kiválasztás, a beléptetés, a teljesítmény értékelés, egy céges rendezvény, mostanáig a HR folyamatok fejlesztésével próbáltuk erősíteni. Minden folyamat hiába, ha például weboldalak leghátsó bugyraiban rejtjük el a nyitott pozícióinkat, futószalag szerű interjúk sorozatával sulykoljuk az értékes jelöltjeinket, vagy ha SharePoint mappák PDF dzsungelében bújtatjuk a tréning lehetőségeinket.

A potenciális és meglévő munkavállalóink azt elfelejtik, amit kommunikálunk feléjük, de azt nem, hogyan érezték magunkat a folyamat során. Sőt, ezt el is mesélik. A trendek szerint azok a cégek emelkednek ki a tömegből, akik a HR folyamataik fejlesztésekor a képzeletbeli szemüvegükön keresztül azt is megvizsgálják, hogy a jelöltjeik és kollégáig szemszögéből milyen lesz abban a folyamatban részt venni.

5. Költséghatékonyság: marketing kampányok helyett építs a szájreklámra.

A cégek nem rendelkeznek még nagy Employer Branding büdzsével. Emiatt különösen fontos trend a meglévő, házon belüli erőforrások mozgósításával történő építkezés.

Az employer branding házon belül kezdődik, akkor igaz és hiteles.

A vállalatok a költségérzékenyégük miatt a munkáltatói márka építésekor a belső, valós élmények fejlesztésére fognak fókuszálni, majd ezt kifelé kihangosítják, rendszeresen, a social média és online felületeiken keresztül. Ehhez az kell, hogy a vezetők és a kollégák nagykövetekként büszkén képviseljék a cég munkáltatói értékígéreteit. Így nagyobb beruházás nélkül lehet exponenciális eredményeket elérni, a kollégák ismerősein keresztül, organikusan.

A jövő vállalatai Employer Branding story-telling kompetenciát fejlesztenek és a kollégák személyes történetein keresztül szárnyakat adnak a munkahelyi értékeiknek és munkaerőpiaci ismertségüknek

- zárta gondolatait Zvezdovics Anita.

NEM SZABAD TOVÁBB VÁRNI A HITELKIVÁLTÁSSAL!

A legtöbb elemző közös nevezőn van a tekintetben, hogy a hitelkamatok rekord alacsony szintje már nem lesz sokáig tartható. Ez azt jelenti, hogy nem nagyon lesz jobb alkalom arra, hogy a régebben felvett hiteleinket kedvezőbbre cseréljük. Ahogy azt korábbi elemzésünkben írtuk, egy jó adósságrendező hitellel tízezreket is spórolhatunk havonta a törlesztőrészleteken, legyen szó lakáshitelről, vagy épp személyi kölcsönről. Nem hiszed? Nézd meg a saját szemeddel a Pénzcentrum kalkulátorában. Egy konkrét példán szemléltetve, tegyük fel, hogy három évvel ez előtt vettünk fel személyi kölcsönt, hat éves futamidőre, az akkori átlagosnak mondható 22-25 százalékos THM-mel. A törlesztésből még három év maradt hátra. Ha megnézzük a Pénzcentrum kalkulátorának ajánlatait, egyből kiderül, hogy ekkora összeget, 36 hónapra, már 8,17 százalékos THM-mel is felvehetünk a Cib Bank konstrukciójával így 46 920 forintos havi fixszel számolhatunk. Érdemes megemlíteni még a Raiffeisen Bank ajánlatát is is, ők 49 073 forintos törlesztőt ígérnek 12,73 százalékos THM-mel. Az Erste adósságrendezésre kínált kölcsönével 49 457 forintos törlesztővel (THM 13,21%) mehetünk neki a 3 éves futamidőnek. Mindezek mellett van találhatunk még Budapest Bankos ajánlatot 16,20, és Cofidises ajánlatot 16,35 százalékos THM-mel is. További bankok ajánlataiért keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.

Hozzászólások száma: 1 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

HRBLOGGER
legacykft
2018. 06. 22. 10:39
Öt tévhit a tréner-tanácsadói szakmáról (és ahogy ezt mi látjuk)

Nagy öröm számomra, hogy rendszeresen alkalmam nyílik egy-egy nagy egyetemen workshopot tartani HR...

perfekt
2018. 06. 22. 09:03
Garantáltan friss és ropogós saláta törvény

Részletek a 2019-es adócsomagból   Június 19-én került fel a Parlament honlapjára a T/625....

laskainelli
2018. 06. 21. 12:37
5 tipp, hogy újra szenvedélyt vigyél a kapcsolatodba

A legtöbb régóta tartó házasságban előbb-utóbb elkezd csökkenni a szexuális együttlétek száma...

happyhunter
2018. 06. 21. 10:49
Csapatépítőn a Jobsgarden

A hétvégén egy könnyed csapatépítő mulatságon vettünk részt Hollókőn. Nagy volt a hajtás...

hellokarrierista
2018. 06. 21. 05:53
AGYBAN NAGY

Haha, a mai címnél kreatívabbat 2018-ban már biztosan nem alkotok. *önirónia* Tehát. Tudjátok...

hr-tippek-profiknak
2018. 06. 19. 21:27
Miért nincs elég munkavállaló -3. A kalandorok

  Kalandorok kíméljenek jeligével a kiadóba...legszívesebben a legtöbb HR-es kolléga kiírná...

hrdoktor
2018. 06. 18. 10:49
Rendszeresen megrázza az irodai szék vagy kilincs? Ezt tegye ellene!

Mindannyiunkkal megtörtént már, hogy parányi csípést éreztünk egy tárgyat megérintve, hogy...

NÉPSZERŰ
FRISS

  Ajánlatunk