Tovább nőtt a tervezett fizetésemelés mértéke a kkv-szektorban, átlagosan 10 százalékkal magasabb bérre számíthatnák a munkavállalók.
Ahhoz, hogy egy vállalkozás - legyen az pár főt foglalkoztató családi cég, vagy egy multinacionális vállalat - sikeres legyen, szinte biztosan szükség van a csapatmunkára valamilyen formában. A jó csapatmunka fokozza a termelékenységet, és támogatja az innovációt. Természetesen a közös munka nem megy magától, erőfeszítéseket igényel mint a munkavállalók, mind a cég részéről a zökkenőmentes együttdolgozás.
A munkahelyi kapcsolatok gyakran természetes úton, mindenféle külső ráhatás nélkül kialakulhatnak idővel a közös munka, ebédek, feladatvégzés, megbeszélések során. Azonban ez a kapcsolat csak az összkép egy része: ahhoz, hogy valódi csapat formálódjon a kollégákból a vezetőknek is sokat kell tenniük, nem elég csak csapatnak nevezni magukat -írja a Leadership Resources.
Általában csapatépítő programok szervezésével szoktak próbálkozni a kollégák összerántására, amelyek valóban megerősíthetik a munkahelyi kapcsolatokat, de az, hogy a munkatársak együtt csinálnak valamit csapatépítés címszó alatt még nem fogja meghozni a kívánt hatást. Mutatjuk, miért.
1. Az irányítás hiánya
A csapatépítő eseményeknek általában az együttműködés áll a középpontjában, amelyben mindenkinek ugyanúgy részt kell vennie. Viszont ha egy vezető, vagy erre kijelölt koordinátor nem irányítja a tevékenységet, akkor már az is nehézséget okozhat, hogy kezdjen bele a csapat az összekovácsolódásba. A vezetőknek, ahogy a munkahelyen is, segíteniük kell a csapatukat, hogy haladjon a munka, az ilyen tevékenységeken is kell az iránymutatás, különben hatástalan lesz.
Egy jó vezető - vagy az általa erre kijelölt koordinátor - világosan elmagyarázza, mi a célja a csapatépítésnek, és mi lesz a tevékenység, hogyan képzeli az indulást. Amikor pedig látja, hogy valahol elakadtak a dolgot, adnia kell nekik egy kis lökést, hogy tovább haladjanak. Persze ehhez eleve észre kell venni az elakadást, vagy ha a kollégák nagyon letértek a csapatépítésre kijelölt útról.
2. Kikényszerített részvétel
Nem csak a csapatépítő eseményekre, hanem bármilyen programra igaz, hogy sokkal szívesebben vesznek rajta részt az emberek, ha képesnek érzik magukat az esetleges feladatokra. A csapatépítők akkor hatékonyak, ha a dolgozók önként és lelkesen vesznek részt rajta, viszont ha kötelező a részvétel, akkor van rá esély, hogy a kollégák sokkal zárkózottabbak lesznek, idegesek, negatívak. Ez pedig kihat a tevékenységre is, hiába volt a csapat fele lelkes.
A vezetőnek a felelőssége, hogy előcsalja a lelkesedést a csapatból. Ha úgy látja, hogy a csapat egy része nem lelkesedik, tudja meg miért, és találjon megoldásokat az ellenérzésekre. Az egyik fő ellenérzés az szokott lenni, hogy az ilyen eseményeket többnyire a munkaidőn kívül szervezik. Ha ez sok kollégának kényelmetlenséget okoz, meg kell próbálni munkaidőn belüli programot szervezni. Mindenképpen fontos, hogy mindenki úgy érezze a csapatban, hogy ő is ugyanolyan fontos tagja, tehát ha nem tudna részt venni valamilyen okból, akkor próbálják hozzá igazítani a programot. Ez azért is fontos, hogy lássa, ugyanolyan megbecsült munkavállalója a cégne.
3. Homályos üzenet
A csapatépítő nem fog semmilyen fejlődést hozni, ha a résztvevők nem tudják, miért csinálják, amit csinálnak. Mindegy, hogy a csapat szociális ételosztáson vesz részt közösen, vadvízi evezésen, vagy kocsmakvízen, ha csak azt tudják, mit fognak csinálni, azt nem, hogy miért, sok előrelépés nem fog történni. Persze, már a közösen együtt töltött idő, a kollégák megismerése kicsit mélyebben mindig jót tesz a kapcsolatoknak, de ez a legkevesebb, amit egy ilyen szervezett programból ki lehet hozni.
Amikor már felmerül a gondolat, hogy milyen típusú csapatépítésre menjenek a kollégák, akkor meg kell lennie, hogy mi lesz az egésznek a célja. Az ismerkedés? A csapatszellem erősítése? A feszültségek feloldása? A dolgozóknak szükségük van rá, hogy tudják, miért érdekelje őket egyáltalán a dolog, és mire kell majd fókuszálniuk.
A vezetőknek fel kell tenniük a kérdést magukban: Hogyan fog ez a tevékenység hozzájárulni ahhoz, hogy jobb csapattá váljunk? Hogyan képviseli ez a programi a vállalati kultúrát? Milyen pozitív hatásai lehetnek a kollégák munkájára egyénileg és csapatban? Ha ezekre a kérdésekre nincsenek, vagy elégtelen válaszok vannak, az üzenet sem lesz tiszta, a csapatépítő sem lesz hatásos.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
4. Rossz időzítés
Sokszor a csapatépítő tevékenységek szervezésekor a vezetőség nem fordít kellő figyelmet arra, hogy megfelelő időpontot találjon: így nem csak a kollégák munkájába, hanem a magánéletükbe is beavatkozhat a program. Ez vagy eleve hagy egy rossz szájízt, vagy el sem mennek rá, ha nem kötelező.
Mindenképpen kerülni kell az indokolatlan stresszt, ha éppen az összekovácsolódás lenne a cél. Természetesen nem lehet mindenkihez igazodni, de ha jó előre le van beszélve, és egyeztetve, akkor senkinek sem lehet oka később panaszra. A tájékoztatást a részletekről sem szabad az utolsó pillanatra hagyni, hogy fel tudjanak készülni a dolgozók időben, és ne utóbb derüljön ki valamilyen kellemetlenség.
5. Elmaradó visszajelzés
Végül talán a legfontosabb dolog, amin elbukhat egy csapatépítő: a közös tevékenységről nincs tapasztalatcsere, nincs visszajelzés. Hiába is kovácsolódik jobban össze a csapat egy Balaton körüli biciklitúrán, ha az irodába visszatérve semmit sem visznek magukkal, maximum az élményt, de gyakorlati hasznát nem látják. A konstruktív kritika fontos része kell legyen a csapatépítésnek, meg kell találni rá a megfelelő időt, és kalkulálni kell vele.
Sokszor nem azért marad el, mert a vezetőség szükségét sem érzi a feedbacknek - vagy elintézi annyival, hogy nagyon jól szórakoztunk - hanem, mert elhúzódik a program, és már nincs idő rá, hogy mindenki megossza a tapasztalatait és levonják együtt a következtetéseket. Viszont ez csak szervezés kérdése, mert enélkül megint csak értelmetlen lesz a csapatépítés.
A legjobb, hogyha már a tevékenység közben visszajelzést ad a vezető a csapat munkájára, és a csapat is adhasson visszajelzést arról, hogy érzi magát, hogy halad, sikerült-e összecsiszolódni a kollégákkal, miben szorul esetleg irányításra. Hogyha nem csak a végén összegezzük, hogy történt és miért, ami történt, akkor már közben kiküszöbölhetjük az esetleges nehézségeket, hibákat.
Sok buktatója van egy csapatépítőnek, viszont hogyha pár alapvető dolgot szem előtt tart a vezető, és a dolgozók is, sokkal többet is hozzátehet a későbbiekben a közös munkához, mint bárki gondolná. Amióta egyre elterjedtebbek a csapatépítő programok, sokan egy értelmetlen trendnek, tehernek élik meg - ennek legfőbb oka, hogy részt vettek már tucatnyi ilyen programom, és nem érezték a hatását. Egyszerűen nem hisznek benne, nem értik, mit tehet hozzá pl. egy közös önkéntes kerítésfestés majd ahhoz, hogy jobban együttdolgozzanak az irodában. Ha pedig a dolgozók nem értik, és a vezető is csak találomra választ programot, vagy ő maga sem hisz benne, akkor végképp semmi értelme az egésznek. Először el kell hinni, hogy ezek a programok igenis működnek, majd meg kell próbálni úgy csinálni, hogy ha már időt és energiát szánnak rá, legyen értelme is. Hogyha valaki már a fenti öt legfontosabb buktatót elkerüli, borítékolható, hogy jobban sikerül, többet tesz majd hozzá a későbbi munkához, mint egy pénteki sörözés munka után.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Varga Mihály elárulta, mennyivel tartozik az államnak a főváros
- Jókorát drágult a bárány
- Új világ köszöntött be a hazai bankautomatáknál
- Ébredezik a turizmus is
- Szeged–Veszprém a BL-ben: Kárpáti Krisztián szerint csak a pillanatnyi forma fog dönteni
- Nagy István: nagyobb hangsúlyt kell fektetni a zöldenergia térnyerésére