Eredménnyel járt a jogvédő szervezet: 25 százalékkal emeli a dolgozók bérét az Apple és más nagy cégek fontos beszállítója, a Foxconn - derül ki az InfoRádió összefoglalójából.
Akár heti hat-hét napot és napi 14 órát is dolgoztak a tajvani tulajdonú Foxconn-üzemek dolgozói Dél-Kínában, havi maximum 64 ezer forintos fizetésükért. A gyakori öngyilkosságok, majd a dolgozók közelmúltbeli fenyegetőzései miatt a vállalat kénytelen volt beengedni gyáraiba a munkakörülményeket vizsgáló amerikai szervezetet, az FLA munkatársait. Mindez a legnagyobb megrendelő, az Apple áldásával történt, amelynek új vezetője, Tim Cook azt mondta: minden munkásnak joga van a tisztességek körülményekhez.
A több mint egymillió embert alkalmazó Foxconn üzemeit szinte katonás fegyelem jellemzi. Az iPhone-ok, iPad-ek mellett itt szerelik össze az Xboxokat, valamint Dell és HP-számítógépeket is. A 2010-es öngyilkosságok után a cég tagadta, hogy túlságosan gyors lenne a munkatempó, és elviselhetetlen mértékben túlóráztatja dolgozóit. Kénytelen volt azonban több mint a duplájára emelni a fizetésüket. Most ismét fizetésemeléseket jelentettek be, és beleegyeztek a munkaidő lerövidítésébe is.
Ipari elemzők szerint azonban nemcsak a gyártóknak, hanem a fogyasztóknak is változniuk kell. "Amikor az emberek a sokkoló kínai munkakörülményekről olvasnak, felháborodnak egy pillanatra. De aztán felmennek az internetre, és szemrebbenés nélkül megveszik a legalacsonyabb áron a kívánt terméket" - jegyezte meg David Autor, a tekintélyes Massachusettsi Technológiai Intézet közgazdásza.
Elemzők megjegyzik azt is, hogy a kínai gyárak számára drágul a munkaerő: a gyárak eddig egy olyan modellt alkalmaztak, amelynek lényege az volt, hogy emberi munkával, sok terméket és gyorsan állítsanak elő. Az ország más részeiből Dél-Kínába vándorló munkások azonban egyre kevésbé hajlandók elfogadni az alacsony béreket, azt, hogy barakk-szerű munkásszállásokon kell élniük, és egész nap dolgozzanak. A kínai társadalom öregedése miatt ráadásul csökken a fiatal munkavállalók száma.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Kérdés, hogy drágulnak-e majd az elektronikai termékek, és a nyugati fogyasztóknak valóban meg kell-e majd fizetniük a kínai dolgozók jobb munkakörülményeit? A cégek egyelőre úgy próbálnak ez ellen fellépni, hogy automata gépsorokat állítanak üzembe, és a gyárakat a dél-kínai partvidékről az ország belsejébe telepítik át.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








