17 °C Budapest

Keress sokat percek alatt! (Tárgyalási trükkök)

Pénzcentrum
2006. július 7. 08:30

Tárgyalni jó, eredményesen tárgyalni pedig aranyat ér, ezért indítottuk be az elmúlt hetekben a tárgyalástechnika alapkérdéseivel foglalkozó sorozatunkat, melynek eddigi felvonásaiból megtanultuk, hogy nem árt kezdésként többet kérni, mint amit mindenképp el akarunk érni és nem tanácsos igent mondani rögtön az első ajánlatra. A mostani lecke leegyszerűsítve a következő: profitálhatunk abból, ha vonakodónak tűnünk. Lássuk részletesebben!



Szokás szerint kezdjük egy példával! Képzeljük el, hogy autónkat mossuk az udvaron, azt kívánva, bárcsak megszabadulhatnánk már tőle, mivel kiszerettünk már belőle és elég lenne egy kisebb modell is. Tegyük fel, hogy arra jár valaki és bekiabál: "Milyen szép autó! Nem eladó véletlenül?"

A természetes reakció persze az lenne, hogy örömünkben a nyakába ugrunk, csak vigye a kocsit, ha azonban jó tárgyalók vagyunk (és erre törekszünk...), akkor igyekszünk minél több pénzt kihúzni a váratlanul jött érdeklődőből. A recept egyszerű: vonakodni kell, a következőképpen.

"Köszönöm, tényleg szép darab...nem gondolkodtam eddig az eladásán, olyan közel áll a szívemhez." Miközben áradozunk az autóról és kifejezzük szeretetünket, igyekezzünk baráti beszélgetést folytatni az idegennel, majd miután leszögeztük, hogy aligha tudunk megválni álmaink kocsijától, azért kíváncsiságból kérdezzük meg, mennyit is érne meg az érdeklődőnek!

Ha a leírtaknak megfelelően ügyesen áradoztunk az autóról és még jobban felkeltettük az érdeklődést, sikerülhet leszűkíteni és behatárolni a tárgyalási mozgásteret. Optimális esetben akár olyan választ is kaphatunk, hogy "végső esetben 1.5 milliót adok érte, de nem hiszem, hogy 1.2-nél többet ér..." Ha elég hitelesen vonakodunk sokszor sikerülhet a maximumként adott árat kiindulási alappá tenni.

Fontos látni, hogy ezzel a taktikával már akkor felfelé tolhatjuk a tárgyalási mozgásteret, amikor a tárgyalás tulajdonképpen még el sem kezdődött.

Vonakodni persze vevői pozícióban is lehet (és ajánlott): tegyük fel, hogy bekopog hozzánk egy ügynök, aki épp a nekünk tetsző terméket ajánlja. Hagyjuk, hogy végigmondja hosszú prezentációját, majd nem túl nagy meggyőződéssel még hosszasan kérdezgetjük, végül azt mondjuk, sajnos ez nem teljesen az amire szükségünk van.

Miközben szedelőzködik és lehorgasztott orral távozni készül, udvariasságot színlelve odaszólhatunk, hogy nagyra értékeljük a fáradozását és megkérdezzük, mi az a legalsó ár, amiért még odaadja a terméket. (Mivel magában korábban már elkönyvelte, hogy az elmúlt fél órája elveszett, valószínűleg sokkal kedvezőbb ajánlatot kapunk, mint ahonnan egyébként indulhattunk volna...)

Reálisan nézve persze nem várhatjuk, hogy rögtön a rezervációs árát kapjuk, azaz azt a legmagasabbat, amin még vásárolna, vagy azt a legalacsonyabbat, amin eladhat, de az eredeti tárgyalási mozgásterének legalább felét biztosan feladja a másik fél és az igazi tárgyalás még csak most kezdődik...
HR BLOGGER
perfekt  |  2021.05.13 10:30
A veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről szóló, többször módosítot...
vezetoi-coaching  |  2021.05.12 15:36
Duolingo „használati utasítás” (blogokból szedtem össze, de alapvetően a saját gyakorlati tapasztala...
hrdoktor  |  2021.05.10 06:35
A munkahelyi egészségvédelem részeként az elhízás megelőzésével is foglalkoznunk kell. [...] Bőve...
legacykft  |  2021.05.07 18:55
Mielőtt erre a kérdésre válaszolnék, elmesélem, hogyan is fogalmazódott meg bennem. Ahogy minden fol...
hrbonbon  |  2021.04.27 21:03
Egy nem teljesen friss, de nagyon érdekes cikkre bukkantunk az Industrial and Organizational Psychol...
NAPTÁR
Tovább
2021. május 14. péntek
Bonifác
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?