31 °C Budapest

Az adókedvezmények visszaszorítása (PricewaterhouseCoopers)

Pénzcentrum
2004. március 10. 08:26

Az Európai Megállapodás, az Unió alapszerződésével összhangban kimondja, hogy a piac megfelelő működésével összeegyeztethetetlen bármely állami támogatás, amely azáltal, hogy előnyben részesít egyes vállalatokat vagy egyes áruk termelését, torzítja a versenyt vagy azzal fenyeget - olvasható a PricewaterhouseCoopers EU különszámában.


Ahhoz, hogy egy rendelkezés támogatásnak minősüljön, négy feltételnek kell teljesülnie:

- a rendelkezés kedvezményes elbánást biztosít a jogosult számára;
- a kedvezményes elbánást az állam biztosítja;
- a rendelkezés torzítja a Közösségen belüli piaci versenyt; és végül,
- a rendelkezés konkrét vagy szelektív.

Adózási szempontból a kedvezményes elbánás minden esetben az adóteher csökkenését eredményezi.

Az Európai Unióban tehát általános szabályként tilos az állami támogatás bármilyen formája. Ez alól létezik néhány automatikus mentesség, ilyenek a szociális célú támogatások, illetve a természeti katasztrófa következtében keletkezett károk elhárítására nyújtott támogatások.

Létezik néhány feltételes mentesség, amelyhez a Bizottság jóváhagyása szükséges. Ebbe a csoportba tartoznak az elmaradott térségek felzárkóztatását szolgáló támogatások, a közös európai projektek támogatásai, a kultúra és nemzeti örökség megőrzésének előmozdítására szolgáló támogatások, illetve bizonyos érzékeny ágazatoknak, és gazdasági területeknek nyújtott támogatások. Általában csak beruházásokhoz kapcsolódó támogatások adhatók, működési támogatások csak külön engedély alapján, kivételes és átmeneti jelleggel nyújthatók. Az adható támogatásokat három csoportra szokták osztani, a regionális (térségi), a horizontális és az ágazati támogatások csoportjára. A horizontális támogatások közé tartozik például a környezetvédelem, a kis- és középvállalkozások, a kutatás-fejlesztés, a képzés támogatása, illetve a szerkezet átalakító támogatások. Speciális ágazati támogatási szabályok érvényesek a szénbányászat, a szintetikus szál ipar, az acélipar, gépjárműipar, a tengerjáró hajók építése és a szárazföldi közlekedés területén. Általában az ágazati szabályok tovább korlátozzák az adott térségben érzékeny ágazatban működő adóalanynak adható támogatás maximumát, míg a horizontális támogatások kiterjesztik azt. A támogatások mértéke nem haladhatja meg a rendeletekben meghatározott maximális támogatási intenzitást. A támogatás intenzitása azt mondja meg, hogy a támogatástartalom a beruházás elfogadott költségeinek hány százaléka. A támogatástartalom az adott beruházással kapcsolatosan juttatott összes támogatás együttes összegének a jelenértéke. A támogatás összege az az előny, amit a vállalkozás ahhoz képest élvez, mintha a forrásokat piaci körülmények között vette volna igénybe. Az adókedvezményeket csak addig lehet igénybe venni, amíg az adott térségben, adott iparágban megvalósított beruházás számára előírt maximális támogatási intenzitást el nem éri. E fölött a kedvezmény nem vehető igénybe akkor sem, ha erre az adótörvény lehetőséget ad.

A magyar adókedvezmények jelentős része nem megengedett állami támogatásnak minősül és ezért ezeket a csatlakozási időpontjáig vagy a Csatlakozási Szerződés által biztosított átmeneti időszak végéig meg kell szüntetni. Az ún. 3 és 10 milliárd forintos adókedvezményre jogosultságot 2002 végéig lehetett szerezni, és a kedvezményt 2011-ig lehet igénybe venni. A kedvezmény egyértelműen ellentétes a közösségi elvárásokkal, mivel mértéke nem köthető a beruházás költségeihez. Minthogy a kedvezmény azonnali megszűntetése a jogbiztonság alkotmányos elvével ellentétes lenne, a Csatlakozási Szerződés megfelelő szigorítások mellett, átmeneti ideig megengedi a már megszerzett nagyberuházási kedvezmények igénybe vételét a támogatás intenzitási maximum eléréséig.

A fentiek mellett létezik még több kisebb, támogatásnak minősülő adóalap csökkentő tétel, amelyre nem vonatkoznak az átmeneti szabályok. Esetükben az adótörvény levonásra vonatkozó szabályait csak annyiban lehet érvényesíteni, hogy az adott projekttel kapcsolatos támogatások együttesen se haladják meg a vonatkozó támogatási normákat.
A jövő évtől kezdve már csak a közösségi normákkal összhangban lévő új társaságiadó-kedvezményeket lehet bevezetni. Az elmúlt években több új kedvezményforma került kidolgozásra, melyek megfelelnek az EU-követelményeknek, és amelyek jóváhagyás céljából az illetékes EU-hatóságok részére is bemutatásra kerültek. A kisvállalkozásokra vonatkozó adókedvezmények többsége 2001-től lépett életbe, míg az új fejlesztési adókedvezmény és a fejlesztési tartalék 2003-tól vehető igénybe.

Az elmúlt években több új kedvezményforma került kidolgozásra, melyek megfelelnek az EU-követelményeknek, és amelyek jóváhagyás céljából az illetékes EU-hatóságok részére is bemutatásra kerültek.
Az fejlesztési adókedvezmény feltételeinek teljesítése nem jelent a kedvezményre való automatikus jogosultságot, csak az igénylésre való jogot, de amennyiben a vállalkozás és a beruházás az összes feltételnek maradéktalanul megfelel a fejlesztési adókedvezményt további mérlegelés nélkül meg kell adni. Az igényeket a Támogatásokat Vizsgáló Iroda egyedileg bírálja majd el, illetve ellenőrzi a feltételek fennállását. A fejlesztési adókedvezményt csak tízmilliárd forint (önálló környezetvédelmi beruházás esetén 100 millió) feletti beruházások esetén, számtalan további feltétel teljesítése után lehet igénybe venni.

Új, a közösségi előírásokkal összhangban lévő támogatást ad a fejlesztési tartalékba félretett beruházási célú pénzeszközök miatti adóalap csökkentő tétel. A beruházási tartalékba helyezhető összeg nem haladhatja meg az adózás előtti nyereség 25%-át de maximum 500 millió forintot. A beruházásoknak a fejlesztési tartalékból megvalósított részére értékcsökkenés adózási szempontból nem számolható el.
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
legacykft  |  2022.06.24 17:47
Legutóbbi blogbejegyzésem végén megfogalmazódott bennem az a remény, hogy mivel a legtöbb időt önmag...
hrbonbon  |  2022.06.24 10:21
          Simonyi Judit ügyvezető igazgató beszámolója Az AIMS INTERNATIONAL 2022. június 14-1...
laskainelli  |  2022.06.22 15:10
A határhúzás sokak számára kihívás. Többek között azért, mert nem szeretnének kellemetlen érzéseket...
perfekt  |  2022.06.22 07:06
Az államháztartást javító különadókról döntött a kormány a 197/2022. ( VI.4.) rendelete alapján....
hrdoktor  |  2022.06.20 04:36
Az internet, az okostelefonok és a közösségi média elterjedésének köszönhetően egyre többen szenvedn...
Ez lehet a 2022-es nyár új slágeritala Magyarországon? Hihetetlen, mennyien kattantak rá

A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.

Láthatáron a nyugdíjösszeomlás: rengeteg magyarnak lehet kemény nélkülözés az időskor

Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.

Ez lehet a jövő igazi sikerszakmája: rommá keresheti magát a gyerek, ha kitanulja?

Csak úgy, mint a többi technikai vívmányt, úgy a 3D nyomtatót is ajánlják szakértők a gyerekeknek is, hiszen rengeteget tanulhatnak, miközben alkotnak.

Őrült drágulás a magyar zöldségeseknél: sokan már így védik ki a kegyetlen inflációt

Nem járunk az élen abban, hogy elegendő zöldséget és gyümölcsöt együnk. A napi közel fél kiló gyümölcsöt és zöldséget pedig egyre nehezebb beszerezni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. június 25. szombat
Vilmos
25. hét
Június 25.
Vitiligo világnapja
Június 25.
Barlangok napja
Június 25.
Tengerész világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?