Az Európai Megállapodás, az Unió alapszerződésével összhangban kimondja, hogy a piac megfelelő működésével összeegyeztethetetlen bármely állami támogatás, amely azáltal, hogy előnyben részesít egyes vállalatokat vagy egyes áruk termelését, torzítja a versenyt vagy azzal fenyeget - olvasható a PricewaterhouseCoopers EU különszámában.
Ahhoz, hogy egy rendelkezés támogatásnak minősüljön, négy feltételnek kell teljesülnie:
- a rendelkezés kedvezményes elbánást biztosít a jogosult számára;
- a kedvezményes elbánást az állam biztosítja;
- a rendelkezés torzítja a Közösségen belüli piaci versenyt; és végül,
- a rendelkezés konkrét vagy szelektív.
Adózási szempontból a kedvezményes elbánás minden esetben az adóteher csökkenését eredményezi.
Az Európai Unióban tehát általános szabályként tilos az állami támogatás bármilyen formája. Ez alól létezik néhány automatikus mentesség, ilyenek a szociális célú támogatások, illetve a természeti katasztrófa következtében keletkezett károk elhárítására nyújtott támogatások.
Létezik néhány feltételes mentesség, amelyhez a Bizottság jóváhagyása szükséges. Ebbe a csoportba tartoznak az elmaradott térségek felzárkóztatását szolgáló támogatások, a közös európai projektek támogatásai, a kultúra és nemzeti örökség megőrzésének előmozdítására szolgáló támogatások, illetve bizonyos érzékeny ágazatoknak, és gazdasági területeknek nyújtott támogatások. Általában csak beruházásokhoz kapcsolódó támogatások adhatók, működési támogatások csak külön engedély alapján, kivételes és átmeneti jelleggel nyújthatók. Az adható támogatásokat három csoportra szokták osztani, a regionális (térségi), a horizontális és az ágazati támogatások csoportjára. A horizontális támogatások közé tartozik például a környezetvédelem, a kis- és középvállalkozások, a kutatás-fejlesztés, a képzés támogatása, illetve a szerkezet átalakító támogatások. Speciális ágazati támogatási szabályok érvényesek a szénbányászat, a szintetikus szál ipar, az acélipar, gépjárműipar, a tengerjáró hajók építése és a szárazföldi közlekedés területén. Általában az ágazati szabályok tovább korlátozzák az adott térségben érzékeny ágazatban működő adóalanynak adható támogatás maximumát, míg a horizontális támogatások kiterjesztik azt. A támogatások mértéke nem haladhatja meg a rendeletekben meghatározott maximális támogatási intenzitást. A támogatás intenzitása azt mondja meg, hogy a támogatástartalom a beruházás elfogadott költségeinek hány százaléka. A támogatástartalom az adott beruházással kapcsolatosan juttatott összes támogatás együttes összegének a jelenértéke. A támogatás összege az az előny, amit a vállalkozás ahhoz képest élvez, mintha a forrásokat piaci körülmények között vette volna igénybe. Az adókedvezményeket csak addig lehet igénybe venni, amíg az adott térségben, adott iparágban megvalósított beruházás számára előírt maximális támogatási intenzitást el nem éri. E fölött a kedvezmény nem vehető igénybe akkor sem, ha erre az adótörvény lehetőséget ad.
A magyar adókedvezmények jelentős része nem megengedett állami támogatásnak minősül és ezért ezeket a csatlakozási időpontjáig vagy a Csatlakozási Szerződés által biztosított átmeneti időszak végéig meg kell szüntetni. Az ún. 3 és 10 milliárd forintos adókedvezményre jogosultságot 2002 végéig lehetett szerezni, és a kedvezményt 2011-ig lehet igénybe venni. A kedvezmény egyértelműen ellentétes a közösségi elvárásokkal, mivel mértéke nem köthető a beruházás költségeihez. Minthogy a kedvezmény azonnali megszűntetése a jogbiztonság alkotmányos elvével ellentétes lenne, a Csatlakozási Szerződés megfelelő szigorítások mellett, átmeneti ideig megengedi a már megszerzett nagyberuházási kedvezmények igénybe vételét a támogatás intenzitási maximum eléréséig.
A fentiek mellett létezik még több kisebb, támogatásnak minősülő adóalap csökkentő tétel, amelyre nem vonatkoznak az átmeneti szabályok. Esetükben az adótörvény levonásra vonatkozó szabályait csak annyiban lehet érvényesíteni, hogy az adott projekttel kapcsolatos támogatások együttesen se haladják meg a vonatkozó támogatási normákat.
A jövő évtől kezdve már csak a közösségi normákkal összhangban lévő új társaságiadó-kedvezményeket lehet bevezetni. Az elmúlt években több új kedvezményforma került kidolgozásra, melyek megfelelnek az EU-követelményeknek, és amelyek jóváhagyás céljából az illetékes EU-hatóságok részére is bemutatásra kerültek. A kisvállalkozásokra vonatkozó adókedvezmények többsége 2001-től lépett életbe, míg az új fejlesztési adókedvezmény és a fejlesztési tartalék 2003-tól vehető igénybe.
Az elmúlt években több új kedvezményforma került kidolgozásra, melyek megfelelnek az EU-követelményeknek, és amelyek jóváhagyás céljából az illetékes EU-hatóságok részére is bemutatásra kerültek. |
Új, a közösségi előírásokkal összhangban lévő támogatást ad a fejlesztési tartalékba félretett beruházási célú pénzeszközök miatti adóalap csökkentő tétel. A beruházási tartalékba helyezhető összeg nem haladhatja meg az adózás előtti nyereség 25%-át de maximum 500 millió forintot. A beruházásoknak a fejlesztési tartalékból megvalósított részére értékcsökkenés adózási szempontból nem számolható el.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.
-
Az első nyugdíj jóval alacsonyabb lesz az utolsó fizetésnél
Aki időben elkezd gondoskodni önmagáról, azzal biztosíthatja az időskori megélhetését.
-
Hogyan lehet egyszerre impozáns és hatékony egy otthon? (x)
A 21. század otthona egyszerre kényelmes, lenyűgöző és energiahatékony. De hogyan érjük el, hogy a dizájn, a komfort és az energiaspórolás szempontjai is érvényesüljenek?
-
Ismét a Rossmann lett a Legjobb Munkahely (x)
A Rossmann Magyarország második alkalommal nyerte el a Kincentric által végzett munkavállalói elégedettségi felmérés alapján a Legjobb Munkahely címet.