11 °C Budapest

Iskolapadban a hitelkártya: adósságcsapda vagy nagy dobás?

Pénzcentrum
2007. november 7. 05:55

A fiatalok harmadát nem érdekli a termék, amit igénybe vesz Merész termékkel jelentkezett a hitelkártyapiac egyik legnagyobb hazai szereplője, a Citibank, mely most a még érintetlennek számító diákokat célozta meg a Citibank Diákkártyával. A minél korábbi és aktív ügyfélkapcsolat és a lojalitás megteremtésének jó eszköze lehet az új termék, az igazolható jövedelemmel nem rendelkező csoporttól azonban mindeddig ódzkodtak a bankok, hiszen jövedelem hiányában a kockázatok jelentősen növekednek. Ennek fényében érthető, hogy a Diákkártya nyújtotta lehetőségek is visszafogottak, hogy mennyire azok, annak nézünk utána a következőkben.

A Citibank, a negatív nemzetközi tapasztalatok ellenére is úgy vélte, itt az ideje, hogy a fejlettebb piaccal rendelkező országok példáját követve, a diáksággal bővítse a potenciális ügyfelek körét. Egyelőre hasonló termékkel egyetlen bank sem rendelkezik hazánkban, bár a diákoknak szóló kedvezményes számlacsomagok között akad olyan, melyhez a pénzintézet folyószámlahitel-keretet biztosít az igénylést megelőző három hónapban beérkezett összeg átlagáig.

A hitelkeret-igénylés lehetőségét felkínáló bankok azonban úgy csökkentik a felvállalt kockázatot, hogy alsó limitet szabnak, vagyis a diákszámlára érkező összeg átlagának meg kell haladnia egy összeghatárt, amely általában néhány 10 ezer forintra tehető. Az igényelhető folyószámlahitel-kerettől eltekintve a diákok csakis a diákhitelen keresztül juthatnak forráshoz.

A Diákhitel Központ által kezelt hitelállomány növekedési üteme arról tanúskodik, hogy a diákság hitelfelvételi hajlandósága magas. Jogosan merül fel bennünk a kérdés: vajon miért nem aknázzák ki a bankok a szegmensben rejlő növekedési lehetőséget?

Bajban a diákhitelesek ötöde

Nem értik és nem is akarják érteni...

A Magyar Nemzeti Bank 2006. szeptemberében készített reprezentatív felmérést a 14-17, illetve 18-30 éves fiatalok pénzügyi tudatosságáról és a pénzügyeikkel kapcsolatos ismereteikről. A felmérés rávilágít arra, hogy a magyar fiatalok, bár fontosnak tarják az élet ezen területét, nem érdeklődnek iránta.

A 14-17 éves fiatalok fele, míg a 18-30 éves korosztályban pedig csak minden harmadik ügyfél tájékozódik a banki termékekkel kapcsolatban, hasonlítja esetleg össze a bankok ajánlatát, mielőtt döntést hozna. A pénzügyi ismeretekkel kapcsolatos válaszok is elgondolkodtató eredményt mutattak: a 18 és 30 év közöttiek 20 százaléka érdeklődik a pénzügyi világ hírei után, ugyanez az arány a fiatalabbak körében még ennél is alacsonyabb, 10 százalékos.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az OECD fogyasztóvédelemmel foglalkozó szekciója évről évre felméréseket készít a tagállamokat jellemző pénzügyi kultúrára vonatkozóan: a legutóbbi eredmények arról tanúskodnak, hogy a nem pénzügyi végzettséggel rendelkező magyarok ismeretei haloványak. A megkérdezett magyarok 17 százaléka tudta meghatározni, hogy mit is jelent a mindenkit érintő infláció valójában.

Ezek fényében érthető, hogy a kereskedelmi bankok olyannyira ódzkodnak a tudatosnak nehezen nevezhető, állandó jövedelemmel nem rendelkező diákoktól, hogy még a hiteléhségükben rejlő potenciál se kényszeríti őket erre a piacra.

Mit ígér a Diákkártya - itt is vannak buktatók?

Óvatos lépések, útban a lojális ügyfelek felé

NAPTÁR
Tovább
2021. május 18. kedd
Erik, Alexandra
20. hét
EZT OLVASTAD MÁR?