A kutatók remélik, hogy ez az áttörés segít a tengeri élővilágot fenyegető halálos veszélyek korai felismerésében.
Mindössze három év alatt megduplázódott a legnagyobb magánegészségügyi cégek piaca. Ez leginkább azt jelenti, hogy ha az egészségükről van szó, akkor azt a magyarok ki is fizetik, kerüljön akármennyibe.
Idén is körképet készített a Portfolio a legnagyobb magánegészségügyi szolgáltatókról, és ebből bizony kiderült, hogy a magyarok, ha más megoldás nincs, bizony áldoznak az egészségükre. A teljes kép érdekében, közvetlenül is megkeresték az árbevétele alapján 25 legnagyobb intézményt. Több privát szolgáltató is megoszotta a mélyebb elemzésre lehetőséget adó adatait.
Az összegyűjtött adatok alapján megállapítható, hogy 2022-ben folytatódott a magánszolgáltatók látványos árbevételnövekedése, igaz már mérsékeltebb ütemben. A legnagyobb 23 cég árbevételének medián növekedési üteme 16% volt tavaly, míg ez 2021-ben sokkal dinamikusabb volt: 32%. (Az átlagnövekedés 20%-ra lassult a 2021-ben látott 39%-os növekedési ütem után.)
Az elemzés pontosságát megnehezíti, hogy a 2021-es számok alapján a TOP5-ös szolgáltatók közül kettő sem adott le éves beszámolót még a 2022-es évről (Medicover, Affidea). Ezen két társaság árbevételadata nélkül a legnagyobb magánegészségügyi vállalkozások 2022-ben 98 milliárd forintos árbevételt értek el, de ha azt feltételezzük, hogy a legnagyobb magánklinika, a Medicover kb. 20 milliárd forintos bevételt termelt (átlagos piaci növekedésből kiindulva), és közben az Affidea hozott egy 8 milliárd forintos árbevételt (a korábbi üzleti teljesítményéből kiindulva), akkor máris kb. 130 milliárd forintos piacról beszélünk a legnagyobb szolgáltatók esetében becslésünk szerint. Itt érdemes felidézni, hogy korábbi gyűjtésünk alapján 2019-ben a vezető szolgáltatók még 65 milliárd forintos "piacot" tudtak magukénak, vagyis
három év leforgása alatt nagyjából megduplázódott a legnagyobb magánegészségügyi cégek piaca.
Ez alapján nehezen lehet azt állítani, hogy Magyarországon bizonyos szempontból az egészségügy nem üzlet. A növekedést 2022-ben is a már ismert tényezők hajthatták (érdemes ennek kapcsán felidézni a Portfolio által minden évben megrendezett Private Health Forum konferencia korábbi tapasztalatait):
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- A legnagyobb magánszolgáltatók igyekeznek egyre szélesebb spektrumban ellátni a betegeket, folyamatosan növelték az ellátásokat, fekvőbetegrészleg-kapacitásaik jelentősen bővültek.
- A szakemberállományt sikeresen csábítják magukhoz, igaz ennek egyre nagyobb ára van az emelkedő bérköltségek miatt.
- Továbbá van egy toló erő is az állami egészségügy felől: a közfinanszírozott intézmények kapacitása még mindig nem állt helyre, ezért a betegek kiszorulnak az állami egészségügyből, és a magánszolgáltatókat választják.
Ami elmondható még az egymáshoz mérhető árbevételadatok alapján:
A legnagyobb 25 cég között is nagyon erős a koncentráció. A TOP3 szolgáltató a vezető klinikák árbevételének 41%-áért felel, a TOP5 szolgáltató már lefedi az árbevétel közel 60%át, a TOP10 szolgáltató pedig az általunk vizsgált cégek bevételének 79%-át. (2021-hez képest minimálisan ugyan, de erősödött a koncentráció.) A lap által szorosan követett 26 privát szolgáltató közül (3-ról nincs adat) 20 esetben látni árbevétel-növekedést, és csupán három esetben következett be árbevétel-csökkenés a 2021-es évről a 2022-es évre.
Nemrég lapunk is körbekérdezett a szakértőknél, mi lehet annak az oka, hogy bár folyamatosan csökken az emberek pénzének a reálértéke, egyre többen mennek át a magánegészségügyi szektorba. Ezt a cikket itt olvashatd el újra:
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








