Mennyibe kerül neked az ingyenes szolgáltatás?

Pénzcentrum
2006. október 11. 13:00

Az alkuszok szolgáltatásait szinte mindenki ismeri. A képzett szakemberek segítségnyújtása igen hasznos, hiszen az alkuszok megtalálják a számunkra leginkább testreszabott és legkedvezőbb árú biztosítási megoldásokat. Sokan abban a tévhitben élnek, hogy ez a szolgáltatás neki, mint ügyfélnek ingyen van. Pedig...

Az alkusz piac alakulásáról, az online kötések jelentőségéről, a szövetség feladatairól és a szolgáltatások díjáról kérdeztük Turcziné Pálos Annát, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) főtitkárát.

Pénzcentrum: Kik is azok az alkuszok?

Turcziné Pálos Anna: Az alkuszok jellemzően széles piaci ismeretekkel rendelkező, az ügyfél megbízottjaként tevékenykedő független szakemberek, akik a biztosító társaságok ügynökeivel ellentétben más biztosítók konstrukcióit is ismerik. Így tudják kiszolgálni megbízóikat, az ügyfeleket. Áttekintik, milyen kockázatokra lehet, érdemes biztosítást kötni, de azt is jelzik, ha valamely kockázatra nincs szüksége az ügyfélnek, vagy esetleg éppen csökkenthetők a meglévő kockázatok. Ráadásul, ami rendkívül fontos, az alkuszok anyagi felelősséget is vállalnak, a függő ügynökökkel ellentétben ugyanis kötelező szakmai felelősségbiztosítással rendelkeznek arra az esetre, ha az ügyfélnek az alkuszok hibájából kára származna.

Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy a szolgáltatás, minden híresztelés ellenére, nem ingyenes. Attól függetlenül, hogy az ügyfélnek a szerződéskötéskor nem kell közvetítői díjat fizetni, tisztességesen megfizeti azt a biztosítási díjban. Ugyanis a biztosítók, a szerzési költségeket - a mai piaci gyakorlat szerint -, beépítik a díjba, és ebből fizetik például az alkusz jutalékát is.

Ez tehát azt jelenti, hogy ha az ügyfél kihagyja az alkuszt a kötésből, akkor sem kaphatja meg olcsóbban a terméket. Ugyanis a biztosító társaságok nem csökkentik a fizetendő díjat, csak nem az alkusz kapja, hanem a társaság saját ügynöke.

Ráadásul, az ügyfélnek magának kell felkutatni a piacon jelenlévő legjobb ajánlatot, ami nem mindig sikerül. Valamint az alkuszi segítség egy esetleges kárrendezés esetén is az ügyfél rendelkezésére áll.

Pénzcentrum:Egy alkusznak van-e törvényi kötelezettsége arra vonatkozólag, hogy az ügyfélnek mindig a legjobb ajánlatot adja?

Turcziné Pálos Anna: A törvényi kötelezettség úgy szól: megfelelő számú ajánlatból az ügyfelet tájékoztatni kell, ajánlani lehet a neki legmegfelelőbbet, de az ügyfél választja ki, hogy melyiket szeretné megkötni.

Pénzcentrum:Mekkora a hazai piac és mekkora az online alkuszok szerepe?

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

Turcziné Pálos Anna: Magyarországon ma közel 350 kisebb-nagyobb alkuszcég tevékenykedik. A 126 tagot számláló, Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége tagjai között ott vannak a piacvezető cégek mellett a közepes és kis brókercégekképviselői. Fontos hangsúlyozni, hogy valamennyi brókercég független a biztosítótársaságoktól, a tulajdonosi összefonódást a törvény is tiltja. A jövőben várhatóan a piac koncentrálódik, mivel a kisebb alkuszok önállóan aligha lesznek képesek felvenni a versenyt a piacvezető illetve a szövetkezetekbe, érdekcsoportokba, hálózatokba tömörült társaságokkal és nem tudnak majd megbirkózni az online kötések térnyeréséből származó kihívásokkal.

A 2006-os évben az online alkuszok által megkötött szerződések száma megkétszereződött az előző évhez képest. Az összes biztosítási szerződés darabszáma mintegy 200 ezer darabra emelkedett. Az online megkötött biztosításokat döntően az online alkuszokon keresztül kötötték az idei évben is. Az elmúlt években megkötött online szerződések több mint 90%-a a gépjármű-biztosítás területére koncentrálódott.

Pénzcentrum:Melyek azok a lépések, amiket idáig már megtettek és innentől kezdve meg szeretnének tenni az ügyben, hogy a szakma minél tisztább legyen?

Turcziné Pálos Anna: Az érdekvédelmi szervezet azért jött létre, illetve az évek során megtett fejlődésében az a cél , hogy ez egy minőségi, védjegy-szerű ernyőt képezzen azok fölött, akik itt összegyűlnek és úgy gondolják, hogy érdemes összetartani. Az alkusz szövetség egyelőre annál többet még nem tudhatott tenni, mint a törvény által előírt kötelezettségek alapul véve szelektálja a hozzá jelentkező tagjelölteket. Természetesen az előírások és a szövetség szabályzata mindenkire egyformán vonatkozik.

Igyekszünk folyamatosan hangsúlyozni, felhívni a figyelmet és odafigyelni arra, hogy képzetlen közvetítők ne legyenek a piacon és arra sarkaljuk a tagjainkat, hogy a szaktudás és a szakértelem a napi munkában valóban megnyilvánuljon.

Előfordulhat, hogy a legkiválóbb alkusz cégben is elkövethet valahol valaki egy hibát, amiből problémája lesz a cégeknek, azért kötelező hogy felelősség biztosításuk legyen, mert a cég szakmailag felelősséget vállal, azért amit képviselői munkájuk során végeznek.

A Szövetség megpróbál annyiban garancia lenni, hogy tagjainak folyamatos szakmai támogatást nyújt, információt szolgáltat.

Tehát a szervezett alkuszságnak az lehet az előnye, hogy információkkal, figyelmeztetésekkel és útmutatásokkal megpróbáljuk összehangolni a piacon az alkuszok működését a korábbi tapasztalatok alapján, hogy minél kevesebb ügyfél panasz legyen.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 10. hétfő
Ármin, Pálma
19. hét
Május 10.
Mentők napja
Május 10.
Baromfi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 10. 16:16