Miután két év leforgása alatt a trappista sajt átlagos kilós ára több mint 100 (!) százalékkal emelkedett, márciusban elindult az árcsökkenés, ennek viszont nem mindenki...

Vásárlók tömegeit készíti ki az őrült sajtdrágulás: így jutnak az élelmesek most olcsóbb trappistához
Fájdalmas teherré vált az élelmiszervásárlás a magyarok számára, mely nem csak a pénztárcát terheli meg, hanem lelkileg is nagy kihívást jelent. Bár már a járvány alatt is nagyobb léptékben emelkedtek egyes élelmiszerek árai, a meredek felfutás tavaly nyáron kezdődött, és azóta tart. Olyan alapvető élelmiszerekért, mint a vaj, a kenyér, a sajt, a friss tej, a tejföl vagy a tojás 85-110 százalékkal is többet kell fizetni a kasszáknál. A magas árak miatt sok vásárló már kénytelen csökkenteni a fogyasztását, átalakítani az étrendjét, vagy egyes termékekről teljesen lemondani - nem mindenki éli meg azonban ugyanúgy a drágulást. Míg egyesek a kenyér drágulásán nem tudnak túllépni, másoknak a kávé vagy a joghurt áremelkedése fáj a leginkább. A Pénzcentrum olvasónak szavazatai alapján most kiderült, hogy a többség számára a sajtdrágulás az igazi terror a boltokban.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) utolsó adatközlése szerint decemberben 44,8 százalékos volt az élelmiszerinfláció, ezen belül leginkább a sajt (83,2%), a tojás (82,7%), a kenyér (81,1%), a vaj és vajkrém (79,4%), a tejtermékek (79,2%), az édesipari lisztesáru (71,0%), a száraztészta (70,8%), a margarin (58,0%), a péksütemények (57,2%), a tej (52,1%) és a baromfihús (51,5%) drágult a leginkább. Ha viszont külön vizsgáljuk - szintén a KSH átlagárai alapján - a trappista tömbsajt drágulását, 108 százalékos áremelkedést látunk. A félbarna kenyér 105, a fehér kenyér 100 százalékkal lett drágább, a zsemle 91 százalékkal kerül többe. A tejföl átlagosan 88-89 százalékkal drágább, a friss tej ára 81-87, a tojásé 84, a háztartási kekszé 76 százalékkal nőtt. Jelentősen többe kerül a rizs (74%), a banán, vagy a kávé (60-60%), a húsok, felvágottak mind legalább másfélszeres drágulást mutatnak. A januári átlagárak és a drágulás mértéke várhatóan pénteken derülnek ki.
A Pénzcentrum olvasónak szavazatai alapján a magyar vásárlóknak az összes termék áremelkedése közül a sajtdrágulás fáj a leginkább. Tény, hogy a trappista sajt több mint duplájába kerül, mint egy éve, hogy az egyik legalapvetőbb élelmiszer, ami eddig olcsónak számított, viszont ez sok más termékre ugyanúgy igaz. Mégis kimagasló az eredményt: a sajt drágulását fájlalják leginkább a magyar vásárlók:
A válaszadók 27,2 százaléka a sajtra tette a voksát, második lett csak a kenyér, 16,3 százalékkal - pedig az közel olyan mértékben drágult, mint a trappista sajt. Ráadásul a különbség is óriási, csaknem 11 százalékpont a sajt javára! A pékáruknál maradva: a kenyérhez képest a zsemleárakat nem érzik olyan húsba vágónak a szavazók, mindössze 1 százalék tette a zsemlére a voksát.
A csirkehús drágulása is több szavazónak (8%) fájdalmasabb, mint a sertéshúsé (6,8%) és a felvágottakon még kevesebben akadtak fenn annyira (2,5%). Érdekes, hogy a kávé drágulása többeknek (7,2%) fájdalmasabb, mint a tejtermékeké (a sajtot kivéve persze), mint a friss tej (7%), a tejföl (6,8%), a vaj, margarin (5%), vagy a joghurt (0,7%). Úgy tűnik, a tojás, burgonya, száraztészta drágulás sem olyan fájdalmas a szavazók számára, még 5 százalék sem tette rájuk a voksát. A sertészsír, banán, gyümölcslé, üdítő pedig még a 2 százalékot sem érte el. A lista végén kullog a keksz, amire a szavazatok 0,3 százaléka érkezett.
Nem az infláció az igazi horror?
A szavazás eredményei azért érdekesek, mert nem állnak összhangban azzal, mely termék mennyivel lett drágább. Szándékosan olyan alapvető élelmiszerekre kérdeztünk rá, amelyeket a legtöbben rendszeresen vásárolnak, és fájdalmas lehet, ha kevesebbet kell venniük belőle, vagy teljesen le kell mondaniuk róla az drasztikus áremelkedés miatt. Mégis nagy különbségek alakultak ki a szavazatokban.
Hiába drágult a háztartási keksz átlagosan 76 százalékkal, más kekszfajták pedig még nagyobb mértékben, hiába tűnt el a boltok polcairól számos keksz - mint például a Pilóta keksz - az energiaválság, alapanyag áremelkedés és más tényezők hatására. A vásárlóknak ha választani kell, a kekszdrágulás másod-, vagy sokadlagos. Mondhatni ilyen az inflációs terror idejében inkább élvezeti cikk, mint alapélelmiszer.
Ugyanakkor a kávédrágulás a tejnél, tejfölnél, tojásnál, és a legtöbb vizsgált terméknél jobban megviseli a Pénzcentrum olvasóit. Pedig a kávé sem olyan alapvető, mint a kenyér, vagy a tojás. Az "Őrölt kávé 200–250 g, csomag" elnevezésű tétel drágulása a KSH szerint "mindössze" 59,5% volt, miközben a tejé 86,9, a tejfölé 89,5, de a tojásé is 82,7 százalék. A banándrágulás hasonló mértékű volt (60,4%), mint a kávé, mégsem visel meg annyi válaszadót, mint a kávé.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Valószínű, hogy a rangsor kialakulásában nem maga az infláció, tehát az áremelkedés mértéke a döntő tényező, hiszen tulajdonképpen ilyen mértékű drágulás mellett az ember könnyen el is veszti az arányérzékét. Arra viszont emlékszik, mennyiért vette egy éve vagy még karácsony előtt a különféle termékeket, és hogy megint 100-200 vagy akár 500 forinttal is többe kerül ugyanaz az árucikk. Ez a különbség lehet olyan fájdalmas a sajtnál és a kávénál:
a trappista kilójának decemberi átlagára 4 590 forint volt, míg 2021 végén 2 210 forint. Az őrölt kávé csomagja átlagosan 1 190 az utolsó ismert átlagár szerint, míg 2021 decemberében 746 forint volt.
Sokat nyom a latban tehát abban, hogy alapvetően milyen áron voltak korábban az élelmiszerek és forintban mennyit jelent az a másfél-kétszeres drágulás, amin keresztülmentek. A zsemle, a tojás drágulása forintban nem jelent akkora különbséget, hiába drasztikus az áremelkedés százalékban mérve. A kenyér azonban már más tészta: a legalapvetőbb élelmiszer, amelynek a drágulása rengeteg vásárlónak kihívás anyagilag és lelkileg egyaránt.
A többi termékhez képest pedig a száraztészta, a keksz vagy a joghurt drágulása pedig mellékesnek tűnhet, viszont mégis volt, akit ezeknek a termékeknek az áremelkedése visel meg. Ami azt is mutatja, hogy egyénileg nagyon eltérő lehet, hogyan hat az emberre az infláció - amiben ilyen árak mellett különösen meghatározó, mit tett eddig a kosarába, és miről kell lemondania.
Lehet még olcsó sajtot kapni?
Sok vásárló talán már fel is adta a reményt, hogy újra elérhető áron lehet a sajt. Általában az infláció tetőzését az elemzők márciusra teszik - míg korábban áprilist jósoltak -, a sajtárak emelkedése ettől viszont nem feltétlenül áll meg. Ami megállíthatja az őrült sajtdrágulást, az az, ha elérjük a lélektani határt: amikor a vásárlók nem lesznek hajlandók már annyit kifizetni a sajtért, amennyiért a boltok kínálják. Egyre gyakrabban találkozni a jelenséggel a sajthűtők előtt, hogy a vásárlók csak végignézik a kínálatot, majd továbbsétálnak anélkül, hogy bármit tennének a kosárba. A G7 cikke szerint már meg is történt a fordulat, azt írták ugyanis: a trappista sajt árának ámokfutása is elérte a határát, mi januárban már 3,4 százalékos átlagos árcsökkentést figyeltünk meg.

Kiderült a húsvéti hústitok: 2 hét múlva eldől az árstop sorsa, már olcsó sonkák lepik el a boltokat
„A jelenlegi akciós, 2000 forintos sonkák ára irreálisan alacsony most a boltokban."

Ennek sokan nem fognak örülni húsvét előtt: ezért nem lesz olcsóbb se a csokinyuszi, se a csokitojás
Március 29-én tartott sajtótájékoztatót a Magyar Édességgyártók Szövetség, beszámoltak a húsvéti várakozásokról, de a legnagyobb ágazati nehézségekről is.

Brutális árcsökkenést jelentett be a Lidl: ezek a termékek akár 29 százalékkal is olcsóbbak lehetnek
Árcsökkentési programot indított a Lidl január elsejétől, melynek köszönhetően az első negyedévben már közel 400 termék ára mérséklődött.
Nincs bevásárlás, megbízható alapanyagok utáni futkosás és hosszas konyhai előkészület. Nincs morfondírozás, hogy mit együnk ma, az étkezések tervezettek, könnyen elkészíthetőek.
Alig egy hónapja indult útjára a Designer Szörp by Gyulai Évi közösségi finanszírozási kampánya a Brancson.
A Brancs a hazai piacon egyedi koncepciójával és célközönségével gyakorlatilag indulása óta aktív résztvevője a startup világnak.
Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.
-
Klasszikus Porsche – a jövő legélvezetesebb befektetése (x)
A márka gazdag történelmében szinte csak olyan modellt találunk, amely érdemes arra, hogy megőrizzék az utókornak.
- Orosz nagykövet: Magyarország is ellenség
- MNB: januárban tetőzött az infláció
- Salát Gergely: a tajvani elnök észak-amerikai kitérője az orosz–ukrán háborúra is hatással lehet
- Rettenetes mészárlás folyik Bahmutban - állítja egy amerikai tábornok
- Ágazatok, amelyre Magyarország büszke lehet
- Dominikán akadt rendőrkézre az égre-földre keresett miskolci nő
GYŐR - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!
VESZPRÉM - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!
MISKOLC - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!
DEBRECEN - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!


