2 °C Budapest
Martin Coulam, a Tesco-Global Zrt. működési igazgatója

Ahogy kivezetik a benzinárstopot, kilőhet az online webáruházak forgalma

2022. szeptember 29. 11:00

A negatív gazdasági kilátások már az élelmiszer-kiskereskedelemben is érezhetőek, a fogyasztók a prémium termékek helyett egyre inkább a sajátmárkás termékeket teszik a kosárba. Ugyanakkor Martin Coulam, a Tesco-Global Zrt. működési igazgatója szerint az igazi fordulat majd csak az elkövetkező hónapokban jöhet, amikor kivezetik az olyan állami mankókat a piacról, mint az üzemanyagár-sapka, év végén a hitelmoratórium, illetve ahogy a magasabb rezsiszámlák beépülnek a háztartások költségvetésébe. Azonban a Tesco online házhozszállítása az üzemanyagár-növekedés miatt és az elmúlt hónapok fejlesztéseinek köszönhetően segíthet a háztartásoknak egyensúlyban tartani költéseiket.

Az elmúlt években – főleg a Covid-járvány idején – turbó fokozatba kapcsolt az online kereskedelem növekedése. Tudna néhány statisztikát mondani arról, hogyan alakult az online megrendelések forgalma és milyen arányban nőtt a helyszíni bevásárlásokhoz képest?

A járványidőszak egyértelműen felpörgette a keresletet az online vásárlás területén, ami lehetőséget adott arra, hogy felgyorsítsuk a fejlesztési terveinket: hat hónap alatt megvalósítottuk a hároméves tervünket a vártnál két és félszer nagyobb kereslet miatt. Ugyanakkor, ha a globális piacot nézem, még mindig nagy tér van a bővülésre. Ázsiában, de az Egyesült Királyságban is sokkal nagyobb az online értékesítés aránya, mint Magyarországon vagy a régióban, ahol kisebb részét adja az összes forgalomnak, tehát ez még mindig egy kiaknázatlan terület.

A pandémiás évek kiemelkedő online forgalma után egy egyszámjegyű, a vártnál kisebb visszaesés következett, amely azóta folyamatosan növekszik, de még mindig nem érte el a járvány alatti csúcsot.

Az online bevásárlásnak több verzióját is kínálja az áruház, a Tesco Otthonról alapszolgáltatás mellett megjelent egy prompt futáros megoldás a Foodpandával együttműködésben, illetve a Tesco Doboz, ahol tartós árucikkeket lehet rendelni, amit a Magyar Posta szállít ki. Ezek a szolgáltatások van, ahol párhuzamosan is elérhetőek, van, ahol nem. Mi alapján határozták meg a szolgáltatások elérhetőségét, és milyen díjakkal kell számolniuk az online vásárlóknak?
 

Az alapszolgáltatás a Tesco Otthonról, ami korábban úgy működött, hogy a rendelés után átlagosan két nap múlva történt meg a kiszállítás, de leghamarabb másnap. Ehhez képest ma már a rendeléstől számított 6 órán belül is tudunk házhoz szállítani, ami az év végéig tovább csökkenhet. Ez jelentős különbség a korábbi több napos szállítási időhöz képest. A kiszállítási költségek tekintetében az időpontoktól függően változnak az ajánlataink, de ma már ez akár 0 forint is lehet, amennyiben a vásárló igénybe veszi a legutóbbi fejlesztésünket, és csatlakozik előfizetéses modellünkhöz, az Online Clubhoz, aminek keretében havi díj fejében bármennyi ingyenes házhozszállítást kérhet. Ez alapvetően a nagyobb városokat és környéküket érinti, a szolgáltatást folyamatosan bővítjük.

A Tesco Doboz pedig országos szolgáltatás, amely a Magyar Posta segítségével bárhova eljuttatja a bevásárlást, de itt alapvetően a tartós élelmiszerekre, kozmetikai vagy ruházati cikkekre kell gondolni, amelyek néhány nap alatt érkeznek meg. Ez tipikusan olyan helyzetben életszerű, amikor valaki például a vidéki szüleinek vagy nagyszüleinek intézi el online a rendelést, amiben ők nem mozognak otthonosan, vagy ahol például a Tesco Otthonról szolgáltatás nem elérhető. De az is előfordul, hogy valaki külföldről segít így bevásárolni az idős vagy beteg rokonai számára.

Martin Coulam, a Tesco-Global Zrt. működési igazgatója
Martin Coulam, a Tesco-Global Zrt. működési igazgatója

A legújabb szolgáltatás pedig a Foodpandával való együttműködés, amelynek köszönhetően akár 30 perc alatt is megérkezhet az online rendelés azokon a területeken, ahol elérhető a futárszolgálat. Ez jelenleg 63 üzletet jelent, de a szám a tervek szerint év végére eléri a 100-at. Ahol pedig nincs Foodpanda, ott keressük az együttműködést más futárszolgálatokkal, néhány helyen például a Wolttal dolgozunk együtt. A szolgáltatás olyan körzetekben a legnépszerűbb, ahol sok a diák, például egyetemek, kollégiumok vonzáskörzetében.

Összességében az online vásárlások zöme, 95 százalék, a Tesco Otthonról szolgáltatáson keresztül történik, és ez dinamikusan növekszik.

Csak idén 4-gyel bővült az online kiszállítást végző üzletek listája – Hódmezővásárhely, Nyíregyháza és két balatoni áruház csatlakozásával –, ami az év végéig további 5-6-tal fog nőni.

Ehhez képest arányaiban jóval kisebb a Tesco Doboz kihasználtsága, amely szintén növekvő terület, de eléggé hektikus a rendelések dinamikája, ami bizonyos időszakokban, például karácsony környékén lendül fel. A legújabb futárszolgálatos házhozszállítás viszont erőteljes és exponenciális növekedést mutat, de mivel elég új kezdeményezés, ezért arányában szintén kis szeletét adja az online vásárlásoknak.         

Bár a Covid nagyot lendített a webáruházak forgalmán, azért az elmúlt időszakban jelentős akadályok is felmerültek, köztük például a megugró üzemanyagárak, a növekvő bérek és a munkaerőhiány. Hogyan tud ezekkel a kihívásokkal megküzdeni a cég?

A munkaerőhiánnyal egyelőre jól boldogulunk, különösen a sofőrök tekintetében, amiben nagy szerepe van annak, hogy mi eddig is munkaviszonyban foglalkoztattuk a munkatársainkat, így őket és minket nem érintett negatívan a KATA-módosítás. Sőt, az elmúlt időszakban épphogy sokan jöttek át hozzánk azoktól a cégektől, ahol katásként alkalmazták a sofőröket. Illetve harmadik fél szolgáltatókkal is szerződésben állunk az esetleges hiány lefedésére.

A stratégiánk fontos része az Árgarancia, aminek keretében a leggyakrabban keresett, illetve alaptermékek árát minden héten összehasonlítjuk a versenytársaink áraival, és vállaljuk, hogy a legalacsonyabb szinten tartjuk. Ez a kedvezmény elérhető online is, ahogy a Clubcard áras termékek is. Ezek mellett bevezettük a piacon a jelenleg egyik legkedvezőbb kiszállítási árat. Bár ez kiszállítási idősávonként változó, az említett előfizetéses modellben a házhozszállítás akár ingyenes is lehet, azon kívül pedig 598 forint a legkedvezőbb elérhető díj.

Hogyan oszlik meg az online megrendelés népszerűsége területileg? Nyilván Budapest kiemelt régió, de melyek azok a területek, ahol kiugró a szolgáltatás igénybevétele? Meddig életképes a szolgáltatás? Bárhova kiszállítanak, vagy a nagyon távoleső desztinációkra már nem éri meg elvinni a szolgáltatást?

Budapest egyértelműen kiemelkedik, itt a legnagyobb az igény a szolgáltatásra. De olyan nagyobb városokban, mint például Pécs, Szeged, Debrecen vagy Győr szintén jelentős a növekedés, helyenként magasabb, mint a fővárosban. A kisebb településeken a lakosság sokkal óvatosabb az online bevásárlás terén: amíg elektronikai eszközöket, játékokat, de még gyorséttermi ételt is bátrabban rendelne, addig az élelmiszerrel kapcsolatban elővigyázatosabb. Ugyanakkor évről-évre folyamatos itt is a növekedés. A futárszolgálattal összekötött szolgáltatás esetében egy budapesti vagy egyetemvárosi terjeszkedéskor egyből özönlenek a rendelések: ahogy az applikáció elérhetővé válik, 5 percen belül jön is az első. Ezzel szemben a kisebb vidéki települések esetében óvatos, lassú növekedés tapasztalható. Ott volt, hogy 3 óra is eltelt, mire befutott az első megrendelés.

Nemcsak a vásárlás csatornái, de például az inflációs nyomásra a vásárlási szokások is változnak. Önöknél is érzékelhető az úgynevezett lefelé vásárlás, tehát azok a vásárlók, akik korábban egy prémium terméket preferálták, most olcsóbb kategóriájú helyettesítő terméket tesznek a kosarukba?

Az elmúlt néhány hét tapasztalata az, hogy növekszik az érdeklődés a sajátmárkás termékeink iránt. Bár egyelőre ez a növekedés nem jelentős, azért azt is látni kell, hogy a nem túl kedvező gazdasági kilátások ellenére az üzemanyag-ársapka miatt még olcsóbban tankolunk, a hitelmoratórium év végéig él, a magasabb rezsiszámlákat csak most kaptuk kézhez. Tehát

épphogy elkezdték érezni az emberek a negatív gazdasági hatásokat, a java még hátravan, ezért később számítunk erős elmozdulásra a sajátmárkás termékek irányába.

Milyen jövőbeli fejlesztések, beruházások vannak kilátásban? Tervezik növelni az elektromos kiszállító furgonok flottáját vagy a jelenlegi energiapiaci válságban jegelni kell ezeket a terveket?
 
További 5-6 áruház bekapcsolását tervezzük a pénzügyi év végégig a Tesco Otthonról szolgáltatásba, és újabb 30 üzlet esetében indul meg az együttműködés a Foodpandával. A jövő évben folytatódik a terjeszkedés, de erre vonatkozólag még nincsenek konkrét számaink. Tesztjelleggel már elindult a Tesco Club, amelynek további bővítése kulcsfontosságú lesz az online megrendelések növelésében, mert a legnagyobb visszatartó erő itt jellemzően a kiszállítási díj. Ezt pedig valamilyen formában meg kell fizetni, de úgy látjuk, hogy

megfejelve a Clubcard kedvezményekkel, az Árgaranciával, plusz a kiszállítási idő további csökkentésével.
 
Sokat remélünk a járműflotta fejlesztésétől is. Magyarországon elsőként vezettünk be teljesen elektromos meghajtású furgonokat az élelmiszer-házhozszállítási szolgáltatásban. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett autókban a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így károsanyag-kibocsátás nélkül tudunk kiszállítani. Amennyiben jók lesznek a tapasztalatok, nagyobb számban is megjelennek majd az elektromos járművek, amelyek bár nagyobb befektetést igényelnek, az üzemeltetésük olcsóbb. Hasonló a helyzet a tehergépjárművek esetében is, ezért vizsgáljuk a napelemek telepítését is, amelyek támogatni tudnák a flotta működését. Egy másik ígéretes – jelenleg tesztfázisban lévő – fejlesztés egy új útvonaltervezési rendszer, amely még hatékonyabban optimalizálja majd a kiszállításokat. A magyar piacon egyelőre nincs tervben, de Írországban a Tesco kísérletezik a drónos kiszállítással is, amely bár elsőre science fictionnek tűnhet, az Egyesült Államokban például már valóság.
 
Mindemellett számos áruházunkat felújítjuk és sorra nyílnak az olyan kis üzleteink is, mint amilyeneket például a Shell kutakon üzemeltetünk. Ma már országszerte 23 Tesco mini shop működik ezeken a töltőállomásokon, és múlt héten jelentettük be, hogy 2025-ig ezek számát 100-ra emeljük.


  

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem