Hiába van több lakás, mint háztartás – milliók mégis esélytelenek az otthonhoz jutásban.

2022-ben visszafogott növekedés várhatóaműszaki fogyasztási cikkek piacán a2021-es rekord év után, a kereslet már 2022 első hat hónapjában lelassult
2022 első félévében az előző év azonos időszakához képest a műszaki fogyasztási cikkek (TCG) globális piacának értéke mínusz 5,5 százalékkal 413 milliárd dollárra csökkent. A 2022-es teljes évre előre tekintve a GfK hasonló mértékű csökkenést prognosztizál az éves forgalomra. A növekedés mérséklődése a 2021-ben elért értékesítési rekordhoz és magas referenciaértékekkel szembeni indexálásnak köszönhető. Ennek ellenére a piaci érték még mindig a 2019-es világjárvány előtti szintek felett van.
Globálisan a TCG termékekiránti kereslet 2022 első hat hónapjában lassult, mivel a piacok továbbra is alkalmazkodtak a visszatérő COVID-hullámok, a magas infláció, az ellátási lánc zavarai és az ukrajnai háború hatása által jellemzett makro-környezethez. A fogyasztói költésekis megváltoztak: a világjárvány kezdetén népszerű informatikai és háztartási gépek növekedése idén csökkenni kezdett a 2021-es nagyon erős bázisszámokhoz képest. A globális eladások mínusz 5 százalékkal csökkentek az informatika és mínusz 6 százalékkal a háztartási kisgépek esetében.
A TCG szektorokközül a háztartási nagygépek, köztük a légkondicionálók teljesítettek a legjobban, mindössze mínusz 3 százalékos visszaeséssel. A szórakoztatóelektronika (mínusz 7 százalék) és a telekom(mínusz 6 százalék) szintén csökkent a piaci lassulás és a magas 2021-es bázis miatt.
A műszaki fogyasztási cikkek iránti kereslet 2022 első felében szinte minden szegmensben csökkent. Míg a hagyományos kiskereskedelmi értékesítés visszanyerte piaci részesedését, az online értékesítés az elmúlt öt évben először veszített részesedést. A műszaki fogyasztási cikkek értékesítésének mindössze 34 százaléka történt online ebben az időszakban -ami mínusz 8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ez azonban nem szakítja meg az online kiskereskedelem felé haladó, régóta tartó tendenciát
- fejtette ki Nevin Francis, a GfK TCG iparágiszakértője. A csökkenő kereslet másik oka az átlagárak emelkedése. 2022 júniusában ateljesTCG piacon az eladási árak 26 százalékkal emelkedtek, a világjárvány előtti 2020. januárhoz képest. Ez elsősorban a termékösszetétel változásának:a prémium és belépőszintű termékek irányába történő polarizációnak, valaminttovábbitényezőknekaz együttes hatása. Mivel a gyártók termelési költségei emelkednek, kénytelenek vagy a haszonkulcsot csökkenteni, vagy a magasabb költségek egy részét a fogyasztókra hárítani -ami tovább fokozza az inflációt.
A 2022-es GfK Consumer Life tanulmány szerint a fogyasztók 43 százaléka világszerte úgy véli, hogy most jobb kivárni, nem pedig TCG terméket vásárolni. Természetesen avásárlási dinamika a különböző régiókban eltérő, míg Nyugat-Európa és a fejlett ázsiai régió egyaránt mínusz 11 százalékkal csökkent, addiga Kína nélküli feltörekvő ázsiai és a közel-keleti régióban növekedés tapasztalható. Hazai adatok Magyarországon az első félévben a globális piaccal ellentétben értékben növekedést tapasztaltunk a műszaki fogyasztási cikkek piacán.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A GfK Hungária által mért termékcsoportok összesen 18 százalékkal több bevételt realizáltak, mint egy évvel ezelőtt. A bevétellel ellentétben viszont volumenben 4 százalékkal csökkent a hazai piac. A növekvő árakat a korábban említett tényezőkön kívül a forint gyengesége is befolyásolta. Legnagyobb értékbeni növekedést a háztartási nagygépek szegmens érte el hétszázalékos volumenbeni bővülésmellett, a legkevésbé pedig az IT termékek nőttek forgalom alapján csupán 3 százalékkal, míg volumenben közel 12 százalékot csökkentek. Mobil munka, prémiumizálás és infláció 2022 első hat hónapjában acsökkenő kereslet miatt az olyan kategóriák, mint a televízió, mínusz 6 százalékkal csökkentek 2021 azonos időszakához képest. Ez minden kijelző-méretet érintett, kivételt csak az olyan hiánypótló termékek jelentettek, mint a játékra alkalmas TV-k vagy a Mini LED-ek.
Az informatikai piacon a notebookokértékesítése 5 százalékkal, a monitoroké pedig 3 százalékkal csökkent, részben a világjárvány miatti korlátozások enyhülése és az irodai munkavégzéshez való egyre nagyobb mértékű visszatérés miatt. Ez a tendencia a GfK európai B2C disztribútoriadataiban is megfigyelhető, a monitorok (1 százalékkal) és a mobil PC-k (15 százalékkal) estek vissza az első félévben. 2021-ben a TCG-piac egyik fő mozgatórugója a prémiumizálásvolt, ez azonban 2022 első felében szünetelt, mivel az emelkedő árak és az infláció egyre több fogyasztót kényszerítettalternatív termékek vásárlására, hogy a költségkereteinbelül maradjon.
Ennek ellenére bizonyos fogyasztói csoportok még mindig hajlandóak magasabb árat fizetni a magas minőségű eszközökért, ha a prémium termék nagyobb kényelmet, teljesítménybeli előnyöket kínál, vagy támogatja a fogyasztó személyes értékeit -például a környezettudatosságot. Ennek köszönhetően néhány innovatív, mindennapokat megkönnyítővagy környezetbarát prémium termék esetében 2022 első felében tovább nőttek az eladások. A háztartások pénzügyi bizonytalansága világszerte hónapról hónapra nyilvánvalóbbá válik, a május és a június a 2022-es év eddigi leggyengébb hónapja volt. Az év végi értékesítés azonban reményt ad, mivel az olyan nagy események, mint a labdarúgó-világbajnokság, valamint az olyan promóciós időszakok, mint a Single's Day (Szinglik Napja) és a Black Friday felzárkóztatóhatást generálhatnak.

Fellélegezhetnek a magyarok a boltok kasszáinál: nagyon jó hírt kaptak, a tej- és tojásárakat érinti
Megállapítható, hogy az ellátási láncban a jövedelmi viszonyok a termelői és a feldolgozói szint felé tolódtak el
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Hitelfelvétel 2025-ben: mire figyelnek leginkább a magyarok?
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen szempontok alapján vesznek fel hitelt.
-
Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)
A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.


