Az energia ára kevésbé, az üzemanyagár és az infláció többet nyom a latban, viszont az élelmiszerár-emelkedés az életszínvonal-csökkenés fő okozója.

Te jó ég, mi történik az IKEA-ban, Mömaxban, XXXLutzban: ennek nem fognak örülni a családok
Egy év alatt durván kilőtt a kinyitható asztalok, és a kanapék átlagára a magyar boltokban. Olyannyira, hogy a két termék bekerült a 10 legjobban dráguló termék közé, egy éves időtávlatban. A bútorok mellett azonban a napraforgó étolaj, a paradicsom, illetve a korai burgonya ára is elszállt. Arról nem is beszélve, hogy a gigadráguláshoz nincs is szükség egy évre, egy hónap is elég. Nevezetesen, azért a sárgarépáért, amiért idén júniusban még 281 forintot kértek átlagosan, júliusban már 380-at kellett kiperkálni.
A KSH friss statisztikái szerint 2021. júliusban a fogyasztói árak átlagosan 4,6%-kal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál. Az elmúlt egy évben a szeszes italok, dohányáruk és az üzemanyagok ára emelkedett jelentősen. Mindezeken felül azonban még bőven akadtak olyan termékek, illetve szolgáltatások, amiknek brutálisan, az átlagos növekedés sokszorozásával, kilőtt az ára.
Brutális áremelkedés
A statisztikai hivatal majd 180, központilag közreadott termék/szolgáltatás-listájának a tanúsága szerint a csúcsdráguló termék 2020 júliusa és 2021 júliusa között egyértelműen
az 1 literes napraforgó étolaj volt, aminek egyetlen év leforgása alatt 31 százalékkal emelkedett az ára.
A gyakorlatban pedig mindez azt jelenti, hogy míg tavaly ilyenkor egy egyliteres flakon átlagára 524 forint volt, addig most már 688 forint. A csúcsdráguló terméket a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán 1-1 zöldség, nevezetesen a paradicsom és a korai burgonya követte. Ezek kilós kiszerelései ugyanis
27, illetve 23 százalékkal drágultak 2020 júliusa és 2021 júliusa között.
Jól látszik tehát, hogy az átlagos éves inflációnak a három csúcsdráguló termék drágulása legalább az ötszöröse volt. A paradicsom esetében ez 459 forintos átlagárról egy 584 forintos átlagárra való drágulást jelentett, míg a korai burgonya kilós átlagára tavaly ilyenkor 269 forint volt, most pedig 331 forint.
A csúcsdráguló termékek toplistáján olyan, már ismert neveket találunk még, mint például az akácméz, a cigaretta vagy az autóbenzin. Van azonban a listának két, eddig magáról kevesebbet hallatott termék is a rangsorban. Nevezetesen a szétnyitható konyhaasztal (70-90x110-140cm), illetve a nyitható ágyszerkezettel rendelkező telekárpitozott sarok ülőgarnitúra. Ezek, és az ilyenféle bútordarabok eddig nem igazán szerepeltek a csúcsdráguló termékek között, most viszont már itt vannak.
A konyhaasztal átlagára egy év alatt 20, míg az ülőgarnitúráé 17,5 százalékkal emelkedett.
JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 54 087 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az MKB Bank 54 721 forintos törlesztőt (THM 14,57%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ez forintban kifejezve azt jelenti, hogy előbbiért átlagosan 7 ezer, míg utóbbiért 37 ezer forinttal többet kell most többet fizetni, mint egy évvel korábban.
Egy hónap alatt is kilőttek az árak
A statisztikákból kiolvasható az is, hogy nem is kell egy évnek eltelnie ahhoz, hogy az árak az egekbe szökjenek. Ahogy látjuk, a sárgarépa például egyetlen hónap alatt, 2021 júniusa és 2021 júliusa között tudott majd annyit drágulni, mint a napraforgó étolaj egy év alatt. Sőt, még többet is,
nevezetesen egy kiló sárgarépa egyetlen hónap leforgása alatt átlagosan 35 százalékkal drágult.
Tehát amiért még idén júniusban 281 forintot kellett átlagosan kiperkálni, azért most már 380-at (!) kell. De ugyanígy szembetűnő, hogy júniusról júliusra jócskán megdrágult minden, utazással, nyaralással kapcsolatos üdülőlehetőség is.
Ahogy látjuk, a 4 csillagos szállodai éjszaka majd 8 százalékkal kerül többe egy hónap leforgása alatt, míg a 3 csillagos 6,2 százalékkal. De ezen felül apartmanok is bedrágultak 4,4 százalékkal egyetlen hónap alatt. A nyaralással kapcsolatos lehetőségeken felül egyetlen hónap alatt jócskán többet kell fizetni a citromért és a narancsért, de még fogkrémért, illetve a vöröshagymáért is.

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.
Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.
Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!
A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.
- Bakizott a Google ChatGPT-riválisa, durván megsínylette a vállalat árfolyama
- Gyurcsány Ferenc öt pontja arról, halott-e az ellenzéki összefogás
- Ritkán látott lányával tekintete meg Kim Dzsong Un az interkontinentális rakéták parádéját
- Eb-selejtező vár a magyar válogatottra – sport a tévében
- Brüsszel beleszállt Elon Musk Twitterébe
- Vaskuti István, a Nemzet Sportolója: teljes életet kaptam a sporttól
Digital Transformation 2023
Sustainable Tech 2023
Biztosítás 2023


