2 °C Budapest

Miből mennyi? - a Gyurcsány-csomag számokban

Pénzcentrum
2006. június 12. 08:23

Amint szombaton Gyurcsány Ferenc bejelentette, a kormány olyan kiadáscsökkentő és bevételnövelő intézkedéseket hoz, melyek idén mintegy 350 milliárd Ft-tal, 2007-ben és 2008-ban pedig az intézkedések nélkül kialakuló trendhez képest több mint 1000 milliárd forinttal javítják az államháztartás egyenlegét. A költségvetési kiigazítás nyomán az idei 8% körüli GDP-arányos államháztartási deficit

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

jövőre 5% körülre, 2008-ra 3-3.5%-ra csökken majd a kormány tervei szerint. Az infláció jövőre 5% körülre emelkedhet, a gazdasági növekedés 2.5% körülre lassulhat. Az átláthatóság érdekében a terjedelmes programban megfogalmazott intézkedéseket, azok kormány által becsült hatásait táblázatos formában foglaljuk össze (amelyeket lehet) az egyes évekre, külön bontva a bevételnövelő, illetve a kiadáscsökkentő döntéseket.

Néhány megállapítás előljáróban:

- az idei évi kiigazító lépések inkább a bevételnövelés felé hajlanak, ugyanis a bevételek növekedése a tervek szerint 207, míg a kiadáscsökkentés 150-170 mrd-ot jelentene (az ígéret szerint fele-fele arányban lett volna bevételnövelés és kiadáscsökkentés)

- a jövő évre ígért egyensúlyjavító hatás az ígéret szerint több mint 1000 milliárd forint, de nem hangzott el, hogy ez lényegesen több lehet. Összegzésünk szerint csak a bevételnövelő intézkedések közel 1200 milliárdot tennének ki úgy, hogy Gyurcsány jelzése szerint ez csak a jövő évi csomag 60%-át jelenti. Látható tehát, hogy bevételi oldalról igen "túlbiztosított" a csomag. Gond, hogy a jövő évi kiadáscsökkentő lépések közül csak maximum 100 milliárd forint körvonalazódik egyelőre.

- A hiányzó összeg egy része a következőkből származhat: tudomásunk szerint a hét végén elhangzott, hogy a következő két évben bér- és kiadásbefagyasztás várható a közszférában (ez egyelőre elég homályos jelzés)

- Az eddigi bejelentések között nem esett szó a sokat emlegetett egészségügyi, oktatásügyi reformokról (illetve azok költségvetési hatásairól), nem hallottunk pl. a vizitdíjról és az utólagos tandíjról. Információink szerint nincs még döntés, de jó esély van a vizitdíjra és a receptfelírási díjra is.

Az alábbi két táblázatban külön foglaljuk össze a kiadáscsökkentő és bevételnövelő intézkedéseket, néhány fontos megjegyzést fűzve azokhoz.

A gázár-kérdésben érdemesnek tartjuk külön felhívni a figyelmet arra, hogy három irányból is az árak jelentős emelkedésére lehet számítani (ez összemosódik egyéb hírforrásokban). Egyrészt a hatósági áremelés következtében (világpiaci árszint közelítése, első emelés 30% körüli, augusztusban várható), másrészt a szeptemberi ÁFA-emelés miatt. Harmadrészt amiatt, hogy a kormány már az idén hozzányúl a támogatási rendszerhez, mintegy 40 milliárd forintot igyekszik megtakarítani (azaz kisebb lesz a kapott támogatás várhatóan a több mint 3000 m3 éves fogyasztással rendelkezőknek, így önmagában emiatt is emelkedik az ár).


Amint a bevezetőben már jeleztük, egyelőre a 2007-es kiadáscsökkentő intézkedések kevésbé jól körülhatároltak (lásd a következő oldalon az ismert tényezőket), így "csak" a bevételnövelő lépéseket foglaljuk össze.

*: 2007-től vagyonosodási vizsgálat évente 10 000 adózónál, melynek során az adóelévülés 5+1 évén belül összevetik az adózó vagyoni helyzetét az elmúlt években bevallott jövedelmével. Különösen kedvező szabályok mellett lehetőség lesz a korábban be nem fizetett adó önellenőrzéssel történő bevallására. Azok, akik 2006. december 31-ig élnek az önellenőrzés lehetőségével, egyrészt mentesülnek nem csupán a bírság, de az önellenőrzési pótlék megfizetése alól, másrészt az adóhátralékuk megfizetésére 5 éves részletfizetési kedvezményt kaphatnak. Remélt bevétel több tízmilliárd forint.

**: Sok vállalkozás indokolatlanul magas házipénztár összeget mutat ki papíron, 2007-től 20%-os fizetési kötelezettség terheli a házipénztár átlagos napi záró-egyenlegének az üzletileg indokolt összegen felüli részét. Azok, akik az adó bevezetése előtt a házipénztár állományt az üzletileg indokolt szintre akarják csökkenteni, ezt kedvezményes, 10%-os adó és részletfizetés lehetősége mellett tehetik meg.

Az alábbiakban azokat az intézkedés-terveket foglaljuk össze, amelyek a programban már nevesítésre kerültek. Főként a kiadáscsökkentő lépések között több olyan is van, amelyeknél nem világos, hogy milyen időtáv alatt realizálódhat.

Bevételnövelő

1.) Minisztériumi épületek értékesítése: kb. 75 milliárd forint folyhat be.

2.) Ingatlanadó bevezetése: 2008-tól az átlagos értéket meghaladó lakó- és üdülőingatlanok után kerül bevezetésre, amit a vagyon nagysága szerint differenciáltan kell fizetni (nem a panelokról, vidéki házakról van szó), az értékhatár több 10 millió (várhatóan 30 millió) forint lehet.

Kiadáscsökkentő:

1.) "2008-ban 30-50 milliárd forintnál nem szabd többet elkölteni gázártámogatásra" - mondta szombaton Gyurcsány. Idén 160 milliárd forintra korlátozzák a támogatást, mely jövőre és 2008-ban kb.50-60 milliárdos megtakarítást hozhat.

2.) Minisztériumok igazgatási költsége: 2006-ban 80 mrd Ft, ami 2007-ben 15 milliárddal, 2008-ban további 5 milliárddal csökkenhet.

3.) Új kormányzati negyed kerül kialakításra, így a minisztériumok által használt irodaterület nettó 350 ezer m2-ről 160 ezer m2-re csökken. A minisztériumok mai évi üzemeltetési költsége 5 milliárd forint, az új ingatlan piaci bérleti díja az üzemeltetés költségével együtt 6.5-7 milliárd forintra tehető. Az értékesítés bevételéből származó évenkénti kamat mintegy fele folyamatosan fedezi a két díj közötti különbözetet.

4.) Több mint 192 megyei szervezet kerül regionális átszervezésre. 2008-ra 4 400 fővel csökken az e szervezetekben dolgozók létszáma, 15 milliárd forinttal csökkennek a működési költségek.

5.) Összesen 119 hasonló feladatot ellátó intézmény kerül összevonásra. 2008-ra 4000 fővel csökken az összevonásra kerülő szervezetekben dolgozók létszáma, 10 milliárd forinttal csökkennek a működési költségek.

6.) 32 olyan intézmény van, amelyik feladatai indokolatlansága miatt megszűnik. 2008-ra 4100 fővel csökken az itt foglalkoztatottak létszáma, 12 milliárd forinttal csökkennek a működési költségek.

7.) Regionális önkormányzatok kialakítása, feladataik regionális szintre koncentrálása 11-13 milliárd forintos megtakarítást eredményezhetne, az intézményeik átszervezése pedig további érdemi megtakarítást hozhat.

8.) A kistérségi társulás kötelező előírásával több tízmilliárd forint megtakarítást lehetne elérni.

9.) A kormány kezdeményezi, hogy a jövőben az 1000 fő alatti településeken ne működhessenek önálló polgármesteri hivatalok és legyen kötelező körjegyzőséghez csatlakozniuk. Körjegyzőség esetén ezen önkormányzatok megtakarítása legalább 2 milliárd forint.

10.) Helyi önkormányzatok is 5%-kal csökkentsék igazgatási költségeiket, ez 20-25 milliárd forint megtakarítást eredményezhet.

11.) Csökkentendő helyi önkormányzati képviselői létszám és/vagy tiszteletdíj, lehetséges megtakarítás 8-10 milliárd forint.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 28. vasárnap
Stefánia
47. hét
November 28.
Advent (1.)
November 28.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?