A szakszervezet szerint legalább 118 ember biztosan távozott, miközben a cég nyereséges évet zárhatott.
Földbe döngölte az Obi a Praktikert és a Bauhaust: nem is gondolnád, melyiknél lehet a legtöbbet keresni
Az Obinak egyedül akkor bevétele és adózás utáni nyeresége volt 2022-ben, mint a Praktikernek és a Bauhausnak együttvéve. Ezzel egyértelműen nyeri is a hazai barkácspiac vezető pozícióját. Szomorkodnia persze egyik vállalatnak sincsen oka, nőttek 2022-ben 2021-hez képest, és sok milliárd pozitív eredményt tudott kivenni a tavalyi üzleti év végén a Praktiker és a Bauhaus is. Igen ám, de előbbi vállalatnál azért szép számmal küldtek el munkaerőt is, miközben a másik két cég éppen hogy növekedett. Ami pedig a kereseteket illeti, egy fő átlagosan bruttó 460-580 ezer forintot is hazavihet havonta.
Hiába a mögöttünk lévő válságos 2022-es év, a legnagyobb Magyarországon működő barkácsláncok igencsak jó évet tudhattak maguk mögött. Az értékesítések nettó árbevétele mind a Praktiker, az Obi és Bauhaus esetében is nőtt, ami mellett mindhárom lánc pozitív, milliárdokban mérhető adózás utáni eredményt tudott magának mondani a 2022-es üzleti évükben. A három barkács közül persze utcahossznyival vezet az Obi, ami egymaga nagyobb nettó árbevételt generált, mind a másik kettő együttvéve. Amihez ráadásul nagyon masszív, 17 milliárd forintos adózás utáni eredmény társult.
A Praktikernek sincs oka persze szégyenkeznie, mintegy 700 millió forinttal növelni tudták az adózás utáni eredményüket, mindezt úgy, hogy a Pénzcentrum által vizsgált 3 cég közül nekik volt a legkisebb bevétel növekedésük, 14 százalékos szemben az Obi 24 és a Bauhaus 18 százalékos teljesítményével. Utóbbi esetében azonban hiába magasabb bevételek, az adózott eredményük 600 millió forinttal kevesebb volt 2022-ben, mint a 2021-es üzleti évükben, igaz így is 3 milliárd forint fölött teljesítettek.
Ahogy az adatokból látjuk, a csúcsmagas nettó árbevétel után az adózott eredmény tekintetében is magasan veri az Obi a mezőnyt, hiszen amíg két vetélytársának az összes eredménye 2022-ben 9,8 milliárd, addig az Obi egymaga majdnem ennek a kétszeresét, 17 milliárdot zsebelt be a vizsgált időszakban. Mértékét tekintve tehát ez óriási előny, viszont arányaiban a Praktiker ezen a téren 11 százalékkal nőtt, miközben az Obi csupán 5-el.
Voltak leépítések
A bevételek és eredmények után megnéztük azt is, hogyan alakult a foglalkoztatás a láncoknál. Lévén, hogy bár minden esetben barkácsboltokról van szó, a különböző szereplők koránt sem ugyanakkora méretekkel rendelkeznek a hazai piacon. Csakhogy lássuk a különbségeket, a rekordnagyot menő Obinál például többen dolgoztak 2022-ben, mint a Praktikerben és a Bauhausban összesen. Számszerűen az átlagos dolgozói létszám a 2022-es üzleti évben 2149 volt, szemben a Praktiker 1515 és a Bauhaus 447 munkavállalójával.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy leginkább az Obinál nőtt a dolgozói létszám, egészen pontosan 11 százalékkal, de ezen a téren a Bauhaus is majdnem ekkorát ment, ott is 9 százalékkal többen dolgoztak 2022-ben, mint 2021-ben. A két lánc állomány növekedésének azonban a Praktiker látta kárát, a három cég közül ugyanis egyedül itt csökkent a munkavállalók átlagos létszáma, egészen pontosan 7 százalékkal. Ez pedig összességében nem kevés, 113 embert jelent.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ahogy a számokból látjuk, a bérköltségek emelkedésében is nyomon követhető a több esetbeli létszámnövekedés. Az Obinál a bérköltségek 22, míg a Bauhausnál 26 százalékkal nőttek. Nem is csoda, hiszen a béremelések mellett mindkét cégnél szignifikánsan több munkavállaló dolgozott a 2022-es üzleti évben, mint 2021-ben. Ehhez képest a Praktikernél alig történt változás a bérköltségek tekintetében, mindössze 3 százalékkal fordítottak többet erre 2022-ben 2021-hez képest. Úgy tűnik tehát, hogy a létszámcsökkentésből fakadó többletüket gyakorlatilag egy az egybe be tudták forgatni a béremelésekbe.
Bújva a vállalatok beszámolóit kíváncsiak voltunk arra is, hogy egy főre mekkora bérköltség jutott a különböző cégek esetében. Kalkulációnk szerint az állapítható meg, hogy egy dolgozó, átlagosan havonta
- bruttó 462 ezer forintot vihet haza a Praktikerben (11%-os emelkedés 2021-hez képest),
- bruttó 454 ezer forintot az Obiban (11%-os emelkedés 2021-hez képest),
- és bruttó 581 ezer forintot a Bauhausban (16%-os emelkedés 2021-hez képest).
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








