Világszerte akadnak olyan vállalakozók, akik tulajdonképpen a vállalatépítésnek, kreatív ötleteik megvalósításának élnek, az ezt követő, napi operatív működéssel járó vezetői feladatokat azonban ki nem állhatják, így rövid idő alatt eladják életképesnek bizonyuló fiatal vállalkozásukat, és újba kezdenek. Őket szaknyelven serial entrepreneur-nek, azaz "sorozat-vállalkozónak" hívják. Alábbi írásunkban igyekszünk összeszedni, kikből kerülnek ki ezen érdekes réteg tagjai, miért nem elégszenek meg az első milliárdokkal és valóban minden a sikerről szól-e körülöttük.
Hányan vannak? Eltérő vélemények...
Meglehetősen szélsőséges vélemények keringnek a sorozat-vállalkozók számosságát illetően. Az egyik irányvonal szerint az egykor egyedinek számító tevékenység mára bevett szokássá vált, így a kezdésben segédkező kockázati tőke társaságok is egyre gyakrabban találkoznak sorozat-vállalkozókkal. A Morgenthaler Ventures kockázati tőke társaság vezetője szerint cége ügyfeleinek a '70-es, '80-as években még csak 10%-a űzte sorozatszerűen hivatását, a közelmúltban azonban ez az arány 25%-hoz közelít és várhatóan néhány éven belül a 30, vagy akár az 50%-ot is elérheti.
A másik szélsőséges vélemény ezzel szemben az, hogy alig akadnak a szó szoros értelmében vett sorozat-vállalkozók, hiszen minden egyes üzleti siker után megcsappan ezen réteg tagjainak száma. (Magától értetődő, hogy egy sikeres, rengeteg pénzt hozó kiszállás után nem mindenki rohan újra vállalkozni. A vállalatépítéshez visszatérők aránya természetesen az értékesítési összeg nagysága mellett attól is függ, hogy hányadik sikeres tranzakción van túl a vállalkozó.) Mindent összevéve ezen vélemény támogatói szerint a legtöbb kockázati tőkés azt hiszi, hogy versenytársai portfoliójában találhatók az igazán sikeres sorozat-vállalkozók, akik közül valójában jóval kevesebb létezik a feltételezettnél.
Ha jobban szemügyre vesszük, mitől lehet valaki sorozatban sikeres a vállalatépítésben, talán könnyebben tudunk a második nézettel azonosulni, ezek a kvalitások együtt ugyanis tömegesen aligha fordulnak elő egy-egy emberben.
Tanulhatunk tőlük!
A műfaj jellegéből adódóan a sorozat-vállalkozók számos kezdeményezése kudarccal végződik, ám a magas fokú bukási-tolerancia, a kockázatvállalás és az erőforrások kreatív felhasználása mellett egyebet is tanulhatnak a hagyományos vállalkozók ettől a különleges rétegtől.
A "mikor kell abbahagyni?" kérdésre a legtöbb sorozatos építgető általában úgy felel, hogy amikor ráunnak valamire, egyszerűen eladják és új dologba kezdenek. A sorozat-vállalkozás alapvetően azzal kezdődik, hogy valaki az első sikeres cégénél ráébred arra, hogy nincs kedve ezt csinálni, inkább eladná. Utólag a legtöbben beismerik, hogy az első ilyen döntést túl sokáig halogatták, ezt követően azonban gyorsabban mennek majd az exitek.
A koncepció mögött az áll, hogy egy induló vállalkozás teljesen más vezetői feladatok elé állítja a vállalkozót, mint egy már sínre tett, működő cég fejlesztése, menedzselése. A sorozat-vállalkozóknak az első, kreatív fázis nagyon fekszik, ezt követően azonban leláncolva érzik magukat. Ebben a döntési helyzetben kétféle megoldást választhatnak: eladják a céget és teljesen másba kezdenek, vagy csak az operatív vezetést bízzák másra és tulajdonosként továbbra is részesednek korábbi ötletük sikeréből.
A sorozat-vállalkozók a műfaj jellegéből adódóan nem követhetik el azt a hibát, hogy beleszeretnek egy ötletbe vagy iparágba. Ez a réteg mindig cash-flow szemléletben, a növekedési lehetőségek mérlegelésével lép be egy-egy területre.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A többség igyekszik minél több ötletet megvalósítani, éppen ezért tudatosan törekszenek a kezdeti költségek leszorítására mindaddig, amíg be nem bizonyosodik, hogy az adott ötlet üzletileg életképes. Azok, akik párhuzamosan több céget is visznek, gyakran a már meglévő erőforrások felhasználásával építik fel az új vállalkozást, miközben a korábbi céggel kapcsolatos feladatokat már delegálták.
Ahogy korábban említésre került, csak abból lehet sikeres sorozat-vállalkozó, aki tudja kezelni a kudarcot, azaz el tudja fogadni, hogy nem minden megvalósított ötlete lesz világsiker. A kockázati tőke társaságok tapasztalatai szerint egyébként a korábbi bukás egyáltalán nem jár megbélyegzéssel, mivel aki egyszer már bukott, sokszor több értékes tapasztalattal rendelkezik, mint azok, akik még az első nekifutásra készülnek.
A rendkívül kreatív sorozat-vállalkozók többségénél alapvetés, hogy ötlet-gyárosból elég egy is, éppen ezért nem magukhoz hasonló, hanem inkább a megvalósításra fókuszáló munkatársakat keresnek.
Természetes, hogy mindig az első sikeres vállalkozást a legnehezebb felépíteni, a későbbiekben ugyanis már van neve a vállalkozónak, könnyebben vehetők az akadályok és a befektetők is könnyebben meggyőzhetők. A legtöbb esetben a sikeres sorozat-vállalkozók mögött egész sorozatuk alatt ugyanaz a befektetői csoport áll, nem meglepő módon...
Egyetlen dolgot nem lehet megtanulni ezen kiválasztottaktól, azt, hogy mikor kell abbahagyni, ők ugyanis mindenben üzleti lehetőséget látnak, amiben más esetleg kockázatot, és nem tudják megállni, hogy megvalósítsák a felröppent ötletet.
Egy 2000-ben készült kutatás eredményei szerint a vizsgált 664 vállalkozóból csak 12%-uk volt sorozat-vállalkozó. (Ezt a kategóriát ebben a tanulmányban a 3 vagy több vállalkozás tulajdonlásához és vezetéséhez kötötték.) Ebben a 12%-ban azonban közös volt, hogy az átlagosnál magasabb volt az innováció és kockázatéhségük, kevésbé féltek a bukástól és könnyebben talpra álltak egy esetleges kudarc után.
Összességében a sikeres sorozat-vállalkozás sokkal inkább a művészet, mint a racionális gazdasági gondolkodás kategóriájába tartozik, hiszen rendkívül keveseknek adatik meg ehhez elegendő mértékű kreativitás. Ezeknek az embereknek minden az alkotásról szól és nem az üzletről, ennek ellenére követett stratégiáik számos ponton tartalmaznak megfogadható tanácsot a tradicionális vállalkozóknak is.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








