3 °C Budapest
Metrómegálló a Bajcsy Zsilinszky utcában, Budapest, Magyarország

Örökre vége a bliccelésnek: lépett a BKK, ezt lehetetlen lesz megkerülni

2025. július 3. 09:55

A BKK újabb kísérletet tesz az elektronikus jegyrendszer bevezetésére Budapesten, a már működő Pay&Go szolgáltatást fokozatosan terjesztenék ki a főváros teljes közlekedési hálózatára 2025-től kezdődően.

A Budapesti Közlekedési Központ ismét nekifutna az elektronikus jegyrendszer megvalósításának. A 100E reptéri buszon és a kisföldalatti vonalán már sikeresen működő érintésmentes kártyás fizetési rendszert – a Pay&Go szolgáltatást – tervezik kiterjeszteni Budapest teljes közösségi közlekedési hálózatára, valamint a környéki Volán és HÉV-járatokra is - tudósított a Népszava.

Az eredeti tervek szerint első lépésben a metróvonalakon tennék elérhetővé az e-jegy szolgáltatást a menetjegyvásárlásokhoz.

2023 nyarán elindítottuk a Pay&GO pilot programot a 100E buszon, majd a kisföldalattin folytattuk. Az elmúlt 2 évben 1,3 millió ügyfél használta. Jelenleg azon dolgozunk, hogy 2025-ben a többi metróra is kiterjesszük a modellt. Ez a bankkártya alapú fizetési és érvényesítési rendszer ma a legelterjedtebb innovatív megoldás a külföldi közösségi közlekedési rendszereknél, mivel nagyon hatékony eszköz új utasok eléréséhez, így a modal split javításához. A pilot megvalósításával hatalmasat léptünk előre, hiszen integrálni kellett a BKK meglévő rendszereivel. Így már van tapasztalatunk, amivel könnyebb belevágni az átfogó rendszer megvalósításának. 2027 elejétől több hullámban lehetne bevezetni

 - nyilatkozta a Népszavának Walter Katalin, még a BKK vezérigazgatójaként.

Az érintésmentes kártyás fizetésen alapuló elektronikus jegyrendszer nemzetközi szabvánnyá vált a közösségi közlekedésben. Világszerte több száz nagyváros – köztük London, Amszterdam, New York és Szingapúr – alkalmazza ezt a modellt jegyértékesítési rendszerében. A budapesti pilot program is sikeresnek bizonyult: a két kísérleti viszonylaton néhány hónap alatt a fizetések 30 százaléka ezen a csatornán történt – áll a BKK Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság számára készített előterjesztésében.

A rendszer lényege, hogy az utasok bankkártyájukkal vagy annak okoseszközön tárolt változatával tudnak a járműveken, illetve a megállókban elhelyezett érvényesítő készülékeken utazási jogosultságot szerezni egyszerű érintéssel. A vásárlás és érvényesítés egyetlen lépésben történik, az utazás azonnal megkezdhető, a jogosultságot pedig maga a bankkártya igazolja. A szolgáltatás használatához nincs szükség előzetes regisztrációra vagy alkalmazás letöltésére.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Első körben a vonaljegyeknél vezetnék be az új modellt. A bérletes utasok továbbra is a weben vagy a BudapestGO alkalmazásban vásárolhatnák meg bérletüket, amely az ő esetükben is a bankkártyához rendelődne. A BKK várakozásai szerint a bliccelés jelentősen csökkenne részben a jegyvásárlás egyszerűsítése, részben az ellenőrzés hatékonyabbá tétele miatt. A rendszer automatikusan visszajelzi a járművezetőknek az utazási jogosultságot, ami különösen az első ajtós felszállásoknál lenne előnyös. Beléptető kapuk telepítését egyelőre nem tervezik.

A bevezetés több fázisban történne: az első szakaszban a reptéri busz mellett a metróvonalakon tennék elérhetővé a vonaljegyekre a szolgáltatást. A kiterjesztéssel 52 metróállomáson, napi 800 ezer felszálláshoz válna elérhetővé a Pay&GO rendszer. A második fázisban a buszokra és trolibuszokra terjesztenék ki, majd 2028 harmadik negyedévében következnének a villamosok és az agglomerációs járatok, illetve ekkor csatlakoznának a bérletes utasok is. A negyedik fázisban az időalapú jegytermékeket vezetnék be, végül a HÉV-vonalakat is bevonnák a rendszerbe. A tervek szerint 2032-re az eladott jegyek és bérletek 90 százaléka elektronikus formában kerülne értékesítésre.

A szakaszos bevezetés elősegítené a források biztosítását és csökkentené a kockázatokat. A BKK számításai szerint a beruházásnak 2027 elejéig nincs finanszírozási igénye, miközben az utazások számának és a bevételeknek 1-3 százalékos növekedését eredményezné.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 14. vasárnap
Szilárda
50. hét
December 14.
Advent (3.)
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 13. 19:20