18 °C Budapest
Cars passing through the toll gate on the motorway, vivid travel background

Sorra büntetik a magyar autósokat az Adriánál: ezért repkednek a több százezres csekkek

2023. július 22. 13:01

Horvátország joggal a magyarok kedvenc külföldi nyaralóhelye. Megfizethető déli szomszédunk ugyanis könnyen és egyszerűen megközelíthető is. Az autóval utazóknak azonban fontos néhány dologgal tisztában lenniük. Nem csak az autópályák működnek ugyanis másmilyen módon, mint hazánkban, hanem a közlekedési szabályok is sok esetben eltérőek. Összegyűjtöttük mire érdemes felkészülniük.

A koronavírus utáni tavalyi élénkülés után, úgy néz ki, idén is jó szezonra készülhet a turizmus. A külföldi üdülést tervezők aránya a 2022-es 23%-ról 2023-ban már 29%-ra nőtt egy friss kutatás szerint, a legnépszerűbb úticél pedig továbbra is Horvátország ahova jellemzően mintegy 600 ezren utaznak el hazánkból évente.

Déli szomszédunk vonzereje teljesen érthető. A tenger vonzerején kívül ugyanis az árszínvonal is csábító lehet. Hiába vezették ugyanis be éppen idén az eurót (ami jellemzően valamicskét mindenhol felfele tolja az árakat), adott esetben továbbra is olcsóbban ki lehet hozni az Adrián egy nyaralást, mint a Balatonnál.

Horvátország ráadásul autóval is könnyen megközelíthető. Budapest felől, illetve az M7-es autópályáról a Letenye- Goričan határátkelőt érdemes megcélozni, ahonnan az A4-es autópálya vezet el Zágrábig. Ha Dalmácia felé veszed az irányt, akkor Zágrábtól az A1-es autópályán haladhatsz tovább, innen az A6-os autópálya vezet el egészen Rijekáig. Ha az Isztriai-félsziget a célod, innen az A8-as autópályát válaszd. Az Isztriai-félszigeten található autópályát Y-autópályának is nevezik a formájából adódóan, melynek középpontjában Kanfanar település található, itt ér össze az A8-as és az A9-es autópálya, mely a szlovén határtól tart az Isztria legdélebbi pontjáig, Puláig.  A horvátországi nyaralás megtervezésénél azonban, ha autóval vágunk neki az útnak, a közlekedési szabályok átfutása is igen fontos.

Borsos autópályadíjakkal kell számolni

A horvát sztrádákon fizetőkapus rendszer működik: az autópályára felhajtáskor bizonylatot kapunk, aztán ezt felmutatva, az autópályáról való lehajtás után kell kifizetnünk.

Érdemes bankkártyával fizetni, amennyiben el akarod kerülni a készpénzes kapuknál gyakran kialakuló dugót. A tervek szerint a fizetőkapuk egyébként jövőre megszűnnek és helyettük bevezetik a járműben lévő díjfizetési eszközök használatát. A legnépszerűbb útszakaszok díjai 2023-ban az alábbiak szerint alakulnak:

  • Gorican - Zágráb szakasz: 5,8 euró
  • Zágrábig 5,8 + Karlovacig 2,5 vagyis: 8,3 euró

Rijeka és az Isztriai-félsziget:

  • Zágráb - Rijeka szakasz: 9,2 euró (összesen: 15 euró)
  • Rijeka - Pula (Medulin) szakasz: 10 euró (összesen: 15,8 euró)
  • Rijeka - Rovinj szakasz: 8,2 euró (összesen: 14 euró)
  • Rijeka - Porec szakasz: 9,4 euró (összesen: 15,2 euró)
  • Rijeka - Umag szakasz: 11,8 euró (összesen: 17,6 euró, ha Szlovénián keresztül utazol, 15 euró a heti autópálya matrica)

Dalmácia: 

  • Zágráb - Zadar észak (Vir sziget, Nin) szakasz: 16 euró (összesen: 21,8 euró)
  • Zágráb - Zadar dél szakasz: 16,5 euró (összesen: 22,3 euró)
  • Zágráb - Biograd szakasz: 17,6 euró (összesen: 23,4 euró)
  • Zágráb - Vodice, Murter szigeti lehajtó: 18,9 euró (összesen: 24,7 euró)
  • Zágráb - Sibenik szakasz: 20,1 euró (összesen: 25,9 euró)
  • Zágráb - Trogir szakasz: 22,1 euró (összesen: 27,9 euró)
  • Zágráb - Split (Brac, Hvar) szakasz: 24 euró (összesen: 29,8 euró)
  • Zágráb - Makarska szakasz: 27 euró (összesen: 32,8 euró)
  • Zágráb - Ploce (Peljesac, Korcula) szakasz: 30,6 euró (összesen: 36,4 euró)

Érdemes a szabályokkal is tisztában lenni

Bár a sebességhatárok alapvetően megegyeznek a magyarországi KRESZ-szabályokban rögzítettekkel: autópályán 130 kilométer/óra, gyorsforgalmi úton 110 kilométer/óra, lakott területen belül 50 kilométer/óra, egyéb úton 90 kilométer/óra a felső határ, van azért egy fontos különbség. A 24 évnél fiatalabb vezetők és a két évnél frissebb jogsival rendelkezők ugyanis a horvát autópályákon maximum 120 kilométer/órával, gyorsforgalmi úton 100 kilométer/órával, egyéb úton 90 kilométer/órával haladhatnak.

A gyorshajtási bírságok pedig attól függnek, hogy hol és mennyivel lépjük túl a megengedett sebességet:

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A városokon belül:

  • 10 km/h alatti sebességtúllépés esetén- 30 €
  • 10-20 km/h - 60 €
  • 20-30 km/h - 130 €
  • 30-50 km/h - 390-920 €
  • 50 km/h felett – 1320-2650 euró pénzbüntetés vagy 60 napig terjedő szabadságvesztés.

Városokon kívül:

  • 10-30 km/h - 60 €
  • 30-50 km/h - 260 €
  • 50 km/h felett - 660-1990 €

A megengedett véralkoholszint maximum 0,05% lehet. Itt van egy hasonló kitétel viszont. A 24 év alattiakra és a 2 éven belül szerzett jogsítvánnyal rendelkezők számára ugyanis zéró tolerancia van érvényben. Az ezeket a szabályokat megszegők esetében a büntetés 90 eurótól 2 650 euróig terjed vagy itt is életbe léphet a 60 napig terjedő szabadságvesztés.

Ha érdekel, hogy a büntetési tételek pontosan hány forintra jönnének ki mostanság, akkor használd a Pénzcentrum mindig naprakész Devizaváltóját!

Érdemes tudni azt is, hogy a járművezetőknek a zebrán elsőbbséget kell adniuk a gyalogosoknak. A bírság 60 euró. Kiemelendő, hogy Horvátországban minden utasnak bekötve kell utaznia. A bírság 130 euró, ha ezt elmulasztjuk. 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak speciális gyermekülésben utazhat az első ülésen; és a 135 cm-nél alacsonyabb gyermekeknek hátul kell utazniuk biztonsági gyermekülésben és ülésmagasítóban. A bírság 130 euró.

Keskeny hegyi utakon a felfelé haladó forgalomnak mindig elsőbbsége van a lefelé irányuló forgalommal szemben. November 1-től március 31-ig a tompított fényszóró vagy a nappali menetfény felkapcsolása a nap bármely szakában kötelező. Az év többi részében a tompított fényszóró csak rossz látási viszonyok között és alagutakon való áthaladáskor szükséges. Ha nem így teszünk, a bírság 30-60 euró.

A járművezetők nem használhatnak mobiltelefont speciális kihangosító rendszer nélkül. Nem vezethetsz két fejhallgatóval a füledben. Ennek megszegése esetén a bírság 130 euró. Ha véletlenül lerobbansz, akkor fényvisszaverő mellényt kell viselned, ha ezt elmulasztod, a bírság 30 euró. 

Az egyéb büntetési tételek jelenleg a következők:

  • 265-től 664 euró közötti pénzbírsággal sújtják azt a sofőrt, aki gépjárművével nem a menetirány szerinti jobb oldalon közlekedik;
  • A vezetés módjának a sebesség hirtelen csökkentésével való megváltoztatásért a bírság 133 euró lehet;
  • Szabálytalan előzés esetén a gépjárművezetőnek szintén 133 euró pénzbírságot kell fizetnie, ha az előtte haladó gépjármű jelezte balra kanyarodási szándékát, akkor az jobb oldalról előzhető meg, amennyiben a gépjárművezető ellentétesen cselekszik, 265 euró pénzbírsággal büntethető, ha a gépjárművezető sorban haladó járműveket előz meg, a pénzbírság 265 eurós, kétsávos úttesten kétirányú forgalom esetén alagútban, hídon, beláthatatlan kanyarban tilos előzni, ha a gépjárművezető ellentétesen cselekszik, a büntetése ez esetben is 265 euró;
  • Többsávos úttesten az úgynevezett szlalomozás büntetési tétele 133 euró;
  • Autópályán tilos megfordulni, illetve egyik sávból a másikba szlalomozni, ezért a szabálysértésért 265 eurós pénzbírság jár;
  • Alagútban tilos megállni, parkolni, vagy megfordulni, a szabálysértésért 133 és 265 euró közötti bírság szabható ki;
  • A követési távolság be nem tartásért 66 eurós bírság jár.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem