Ez a cikk segít abban, hogy a tulipán ültetés és gondozás sikeres legyen, akár kertben, akár cserépben szeretnénk tavaszi virágözönt varázsolni.
A XX. század második felében számos pénzügyi lufi kipukkanásának lehettünk szem- és fültanúi, mint az ingatlanpiaci, tőzsdei, vagy a dotcom lufi, csak hogy párat említsünk. Mindegyik esetben hatalmas pénzeket fizetett ki, olyan dolgokért, amik valós értéke köszönőviszonyban sem volt a piaci árakkal.
A pénzügyi lufi kipukkanása nem újköri történet... Lapozzunk csak vissza egy pár évszázadnyi fejezetet történelem könyvünkben és vessünk egy pillantás a XVII-ik századi Hollandiára!

Annak ellenére, hogy a hollandokkal kapcsolatban számos ember fejében az a sztereotípia él, hogy miután sajtot reggeliznek, fapapuccsal a lábukon kiszaladnak a kertbe, hogy meglocsolják az ezer meg ezer színben pompázó tulipános kertjüket, a tulipán egyáltalán nem őshonos növény Hollandiában.
Gyökereit az egzotikus Boszporusz-parton kell keresünk. A virágok "atyja" Carolus Clusius, aki 1593-ban a leideni egyetem botanikus kertjében, először orvosi célokra kezdte el nevelgetni a pompás virágot. Clasius fukar ember hírében állt, másoknak nem adott belőlük, így szomszédjai nemsokára több, mint 100 hagymát csentek el a kertjéből... a legenda szerint valahogy így került a tulipán a szabad kereskedelem vérkeringésébe.
Az új virág híre gyorsan szárnyra kapott, és a tulipánok szépségétől eszüket veszett holland üzletemberek rövid idő alatt hatalmas pénzeket fektettek be a virágkereskedelembe. Szélsebesen gyűrűzött tovább a tulipánmánia, a 17. század elejére a virág értéke meghaladta az aranyét. Aki Hollandiában élt és mozgott mindenki tulipánt termelt, mert ebben az üzletágban látták a gyors meggazdagodás kulcsát. Tőzsdéztek vele, fogadtak rájuk, csillagászati áron adták vették őket, sőt egész birtokok-házzal, kerttel, jószággal- is gazdát cserélhettek egy különlegesebb tulipánhagymáért.
Talán egyszerűbben megértjük, hogy milyen őrületes mértéket öltött ebben a néhány évben a mánia, ha összehasonlításként megjegyezzük, hogy egy átlagos tulipánhagyma ára akár hét tonna sajt árát is elérhette. Még ennél is tovább mentek.....egy leideni földműves a következő árat állapította meg egy ritka (Viceroy) fajta tulipánért: 2 zsák búza, 4 zsák zab, 4 hizlalt ökör, 8 disznó, egy tucat juh, 2 ökörfejnyi bor, 4 tonna vaj, 1000 font sajt, egy ágy, egy teljes ruha- viselet (kb. öltöny) és egy ezüst mérőpohár.
Egy másik hasonlóan bájos történet alapján, egy részeg ember a kocsmában a sültje mellé megkívánta a vöröshagymát. Elkezdte hát meghámozni a pulton talált hagymát. Az éhes vendég pechére kiderült, hogy amit majszolgat az ivó tulajdonosának hőn dédelgetett nemes tulipán hagymája, ezért jó néhány hónapra rács mögé került.
A tulipán hisztéria persze nem tartott örökké. Mint minden más hirtelen meggazdagodást kínáló lehetőség esetében, ez esetben is, a csúcsra szállásból mélyrepülés lett, és 1637. február 3-án bekövetkezett a fordulópont: egy adag különlegesen ritka tulipánkollekció nem talált gazdára. Ezt követően egyre gyakrabban fordultak elő hasonló esetek, és a tulipánbiznisz lufija hirtelen kipukkadt. A virág értéke 6 hét alatt 90%-ot esett.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Így visszanézve talán megmosolyogtató a hollandok tulipánmániája, de ha jobban belegondolunk, a tulipánhagymákat felcseréltük napjaink bármely tőzsdei termékére. Hasonló szárnyalásokat és zuhanásokat szinte évente láthatunk a világ pénzpiacain, amelynek oka, hogy az emberi alaptermészet mit sem változott az elmúlt évszázadokban, még ha az általunk áhított termékek folyamatosan cserélődnek is. A kereskedők mohósága gyakorta a racionalitás határain túl löki az árfolyamokat, hogy aztán az hangos dübörgéssel zuhanjon vissza a kiindulási állapot közelébe.
Az árfolyamzuhanás okozta veszteség kezelhető, mi több egy tőzsdei kereskedőnek védekeznie is kell ellene. A jó hír, hogy napjainkban a zuhanó árfolyamokból akár profitálhatunk is. Erről a témáról többet megtudhat a PC Tőzsdesuli díjmentes előadásain.
A cikk saját szolgáltatás népszerűsítését szolgálja.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








