A gazdasági válságnak szinte mindenki vesztesévé vált valamilyen szinten. A recessziónak azonban pozitív hozadéka is van: erősödött a tudatosság és az érdeklődés a pénzügyek, különösen a válság hírei iránt - ha tehát pénztárcánk meg is sínylette, legalább látókörünk gazdagodott.
A másfél éve tartó válság által okozott társadalmi-gazdasági veszteségekről naponta jelennek meg újabb és újabb hírek. Minden jel abba az irányba mutat, hogy a recesszió az emberek, a vállalkozások és a kormányzatok túlnyomó többségét érintette, jellemzően komoly mértékben.
Az események pozitív hozadékait azonban még a derűlátó vélemények is csupán elvétve taglalják. Legújabb felmérésében a BellResearch kutatócég a válság hatásait, az indukált változásokat, valamint a várakozásokat és a jövőképet vizsgálta a 18-64 éves, bankkapcsolattal rendelkező és internethasználó lakosság körében.
A kutatás eredményei igazolni látszanak a mondást: szegény embert az ág is húzza. A válság még a társadalom egészéhez képest általában jobb helyzetben lévő internetezők közül is minden második embert (53%) jelentős mértékben érintett vagy érint. Még erőteljesebb hatást gyakorolt azonban a kevésbé kvalifikált, a korlátozott pénzügyi jártassággal bíró, a hitellel rendelkező, a gyermekes, illetve a községekben élő családokra, azokra a csoportokra, akik a válságot megelőzően is kedvezőtlenebb helyzetben voltak.
Megjegyzendő, hogy jelen felmérés az internetezőkre fókuszált - az internetet nem használók között még drámaibb a válság érzékelése, amit a BellResearch korábbi, más célcsoportokon végzett kutatási eredményei is alátámasztanak.
A lakosság pénzügyi kultúrájának elmaradottsága, a tudatosság és az ismeretek alacsony szintje visszaköszön pénzügyi magatartásformánkban is. A meggondolatlan és túlvállalt hitelfelvételek, az öngondoskodás hiánya, az általános tájékozatlanság erősítette a válság öngerjesztő folyamatának negatív hatásait. Mindez azonban - mutat rá Harsányi Gábor kutatási osztályvezető - egyben gazdagít is bennünket: tapasztalatot szerzünk, tudatosabbá leszünk, és nagyobb figyelmet szentelünk a pénzügyi kérdéseknek.
Habár ezek a tapasztalatok igen keserűek, mégis kijelenthető, hogy a válság pozitív hozadékaként tekinthetünk a pénzügyi "önképzés" kiterjedésére. Ezt igazolja az is, hogy a megkérdezettek közel nyolcvan százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyobb odafigyeléssel kezeli háztartása költségvetését, sőt, ez a tudatosság határozottabban nyilvánul meg az előbbiekben említett, a válság által fokozottabban érintett csoportokban.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A szellemi gazdagodást támasztja alá továbbá az a tény, hogy míg az általános pénzügyi kérdések iránt a válaszadók mintegy tizede mutat nagy érdeklődést, addig a válsággal kapcsolatos hírek iránt már minden hatodik megkérdezett érdeklődik erőteljesen. A válsággal kapcsolatos informálódás igen intenzívnek mondható: mindazok, akik valamilyen szinten érdeklődnek az ezzel kapcsolatos eseményekről, többségében (62%) legalább heti gyakorisággal megteszik ezt. Nem elhanyagolható az sem, hogy az érdeklődés fokozottabb az előbbi, kedvezőtlenebb gazdasági helyzetben levők között, hiszen elsősorban ők azok, akik a saját bőrükön tapasztalják meg a nehézségeket.
A kutatás arra is rávilágít, hogy a válság folyományaként a megkérdezettek nagy többségének, 70%-ának változott a véleménye a pénzügyi szereplőkről, bankokról, biztosítókról, nyugdíjpénztárakról, tanácsadókról is - jellemzően azoknak, akik személyesen érintettebbek, illetve jövedelmi kilátásaik kedvezőtlenebbek. A válaszadók négyötöde pedig arról számolt be, hogy már csak fenntartásokkal tudna dönteni hitelfelvételi vagy befektetési kérdésekben.
A válság tehát a számos kedvezőtlen hatás mellett pozitív változásokat is indukált az érintettek pénzügyi tudatosságát és jártasságát tekintve; mindezek ellenére továbbra is igaz, hogy a hazai lakosság pénzügyi kultúrájában tág tere van még a fejlődésnek.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Magyarország meglepő területen szerepelt jól a visegrádi országok rangsorában
- Új attrakció nyílik a felújított Corvin áruházban
- Álmatlan éjszakák várnak a gyümölcstermesztőkre
- Elfogadta az új épületenergetikai irányelvet az Európai Parlament és a Tanács - nap hírei
- Az ukrán hírszerzés feje elárulta, mi lehet Kijev célja
- Két hónapja repedten áll az M30-as szikszói szakasza