6 °C Budapest

Nem ismerjük a befektetési alapokat, a lakosság fele óvatos vagy megfontolt befektető -Gfk felmérés

Pénzcentrum
2006. szeptember 13. 11:47

A lakosság megtakarítási szokásait, a kockázatvállalási hajlandóságot kutatta a GFK Hungária öt közép-európai országban. Bacher János a Raiffeisen Alapkezelő mai tájékoztatóján a magyarországi eredményeket mutatta be. Az eredmények azt mutatják, hogy a lakosság közel három negyede kevésbé vagy egyáltalán nem tájékozott a befektetési alapokkal kapcsolatosan. Főleg csak szükség esetére, de

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A lakosság megtakarítási szokásait, a kockázatvállalási hajlandóságot kutatta a GFK Hungária öt közép-európai országban. Bacher János a Raiffeisen Alapkezelő mai tájékoztatóján a magyarországi eredményeket mutatta be. Az eredmények azt mutatják, hogy a lakosság közel három negyede kevésbé vagy egyáltalán nem tájékozott a befektetési alapokkal kapcsolatosan.

Főleg csak szükség esetére, de még többen egyáltalán nem

A felmérés eredménye szerint a magyar lakosság 21%-a csak szükség esetére takarékoskodna. 16% az aránya azoknak, akik gyermekeik számára spórolnak, 12% öreg korára takarít meg. A fentiek mellett a célok között szerepelt még 10%-ban a család anyagi biztonsága, 7% számít jövőbeni nagy kiadásra illetve lakásfelújításra. A felmérés azt mutatta, hogy 37% egyáltalán nem takarít meg.

Fő az átláthatóság, mindössze 1% nagyon tájékozott

A válaszadók 42%-a tartja fontosnak, hogy az adott befektetési forma átlátható legyen, 6%-nak pedig egyáltalán nem fontos. A válaszadók mindössze 1%-a tekinti magának nagyon tájékozottnak a befektetési jegyek terén, 8% nevezte magát tájékozottnak. 40% válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem tájékozott a befektetési alapokkal kapcsolatosan, míg további 32% kevésbé tájékozottnak.

Biztonságosabb és modernebb

A válaszadók 39%-a szerint a befektetési alapok biztonságosabbak a direkt részvénybefektetésnél, míg 31% gondolja úgy, hogy modernebb a betétkönyvnél.

Rokonok, barátok, ismerősök - 8%-ban internet

Az eredmények azt mutatták, hogy a befektetési és hitellehetőségeknél jellemző, hogy inkább személyesen vagy rokoni, ismerősi körből tájékozódik a lakosság. 36% személyesen érdeklődik a pénzintézetnél, 26% családtagjaitól kér tanácsot, 20% barátoktól, ismerősöktől. A független pénzügyi tanácsadók aránya igen alacsony, mindössze 2%. Az internet 8%-kal szerepelt a válaszok között.

Kedvelt a deviza

A deviza alapú befektetések kedveltek. A válaszadók 59%-a rendelkezett devizabefektetéssel. A válaszadók 67%-a véli úgy, hogy a devizabefektetések stabilabbak a forintnál, 12% véli úgy, hogy magasabb hozamot is ígérnek.

Kockázati típusok - felében óvatos és biztonságos

A Gfk 5 kockázati típust azonosított a magyar piacon a megtakarítási hajlandóság illetve szokások tekintetében:
- 18% fenegyerek (jellemzően férfi, 20-39 éves, jövedelemmel vagy nem rendelkezik, vagy magas jövedelmű, városi, foglalkozását tekintve tanuló vagy egyéni vállalkozó; nagyobb affinitás a részvények, kötvények, befektetési jegyek iránt)
- 17% biztonsági játékos (jellemzően nő, 50 éves és idősebb, átlagos jövedelmű, alkalmazott; előnyben részesíti a takarékbetétkönyvet és az életbiztosítást)
- 26% óvatos befektető (nő, férfi, 40-49 éves, jellemzően vidéki, alacsony jövedelmű, munkás vagy háziasszony; a takarékbetétkönyvet részesítik előnyben)
- 25% megfontolt befektető (jellemzően nő, 40 éves és idősebb, magas jövedelmű, kis- vagy nagyvárosi, foglalkozását tekintve egyéni vállalkozó, alkalmazott; fogékonyak a különböző megtakarítási formák iránt, nincs szignifikáns különbség)
- 15% zöldfülű (férfi, 15-29 éves, jellemzően városi tanuló, fogékony a részvény és befektetési alapok iránt)

A fenti csoportok tekintetében elmondható, hogy jellemzően egyik csoportban sem kiemelkedő azok aránya, akik a befektetési alapok terén valóban tájékozottak.

Tanulságok

A Gfk Hungária szerint a befektetési szektor egyik fő értéke az átláthatóság és a transzparencia. A befektetési alapokkal kapcsolatos ismereteket fejleszteni kell, nélkülözhetetlen a magas színvonalú média tájékoztatás. A termékek forgalmazói számára a kockázati tipológia fontos kiegészítés a szociáldemográfiai elemzés mellett.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. december 1. szerda
Elza
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?