Egyre súlyosabb problémát jelent a demenciával élő idősek eltűnése - azaz elmennek otthonról, és sosem térnek haza.
A közbeszédben gyakran halljuk, hogy a Z generáció a közösségi média és az okostelefonok miatt siratja a gyerekkorát. A milleniálok panaszkodnak, hogy esélyük sincs saját lakásra. A baby boomerek pedig egyre bizonytalanabb nyugdíjas éveik miatt aggódnak. De ritkán esik szó arról, hogy valójában az X generáció az, amely a legrosszabbul járt. Pedig minden adat és élettapasztalat erre mutat.
Egykor a kreatív gazdaság hajtóerejét jelentették, ma azonban sokan közülük nehezen találják meg a helyüket a digitális világban és a munkaerőpiac új szabályrendszerében. Az 1965 és 1980 között született X generáció tagjai egyre nagyobb kihívásokkal néznek szembe: miközben a fiatalabb munkavállalók és a mesterséges intelligencia fokozatosan új szerepeket töltenek be, tőlük a társadalom gyakran egyszerre várja el, hogy támogassák felnövő gyermekeiket és idősödő szüleiket is. Hogyan jutottunk el idáig?
A kreatív gazdaság álomvilága és a kijózanodás
Az X generáció felnőtté válása egybeesett a kilencvenes évek kreatív gazdasági fellendülésével. Akkoriban a magazinok, a reklámipar, a divat, a zene és a televízió csillogó karriert ígértek – jó fizetésekkel, kreatív szabadsággal, társadalmi státusszal. Egy magazinszerkesztő vagy fotós akár több százezer dollárt is megkereshetett évente, és olyan munkakörnyezetben dolgozott, ahol az ötletek számítottak, nem az Excel-táblák vagy az algoritmusok.
Ma ezek a szakmák gyorsan zsugorodnak – vagy már teljesen eltűntek. A nyomtatott sajtó hanyatlása, a reklámköltések digitalizációja és az AI által kínált olcsó és gyors tartalomgyártás kiszorította a „hagyományos” kreatív munkaerőt.
AI és digitális bennszülöttek: az új versenytársak
Az X generáció különösen nehéz helyzetben van, mert egy analóg korban szocializálódott, és csak felnőttként találkozott a digitális forradalommal. A közösségi média, a tartalomgyártás, az influenszerkultúra vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása már egy másik nyelv, amit sokan közülük nem értenek – vagy nem képesek elsajátítani. Eközben a Z generációs és millenniumi digitális bennszülöttek nemcsak hogy gyorsabban alkalmazkodnak, de gyakran olcsóbbak is. Igaz, egy korábbi interjúnkban részletesen bemutattuk ennek a generációnak a munkaerőpiaci kihívásait is.
Az AI különösen fenyegető a kreatív szektor számára. Szövegírás, képszerkesztés, hang- és videófeldolgozás – mind olyan területek, ahol a gépek gyorsabbak, olcsóbbak és egyre jobb minőséget produkálnak. Az IMF szerint a fejlett országokban a munkahelyek 60%-át fenyegeti az AI-alapú kiváltás veszélye. Nagy-Britanniában akár hárommillió munkahely is megszűnhet emiatt, különösen a magánszektorban.
A mesterséges intelligencia munkaerőpiaci hatalomátvételéről (és sok másról) nemrég készítettünk interjút Rab Árpád jövőkutatóval.
Pénzügyi padlón
Sokan azt gondolják, hogy az X generáció legalább anyagilag jól áll: saját házuk van, stabil jövedelmük, vagyonuk. A valóság viszont árnyaltabb.
Ha megnézzük, mikor kezd el egy ember keresete igazán emelkedni, az jellemzően a 30-as, 40-es évekre tehető. Csakhogy az X generáció pont ekkor találta magát szembe a 2008-as világgazdasági válsággal. A bérnövekedés gyakorlatilag leállt, a gazdasági lehetőségek beszűkültek.
Az Egyesült Államokban például a 2008–2011 közötti időszakban tömeges lakáseladások zajlottak, és ezek főként az X generációt sújtották. Emiatt rengetegen veszítették el az otthonukat, vagy soha nem is jutottak fel a lakáspiaci létrára. Ma az idősebb milleniálok nagyobb arányban birtokolnak saját lakást, mint az X generáció ugyanilyen korban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Kettős teher: szendvicsgeneráció nyomás alatt
A mai negyvenes-ötvenes éveikben járó X generáció különösen nehéz helyzetben van a társadalmi elvárások miatt is. Sokan közülük későn vállaltak gyereket, így most egyetemista gyermekeik taníttatásáról kell gondoskodniuk – miközben szüleik már idősotthoni vagy kórházi ellátásra szorulnak. Eközben saját nyugdíjuk is veszélyben van: az új kutatások szerint az X generáció tagjai a legkevésbé felkészültek a nyugdíjas évekre. Sokan közülük nem férnek hozzá a régi, kedvező nyugdíjrendszerekhez, és megtakarításaik is elmaradnak az elvárt szinttől.
Ez nemcsak pénzügyi, hanem identitásválságot is eredményez. Az X generáció a „ne adjuk el magunkat” ethoszával nőtt fel – sokan közülük nem hajlottak a technokrata karrierek, a startup-alapítás vagy a platformkapitalizmus felé. Most viszont tanácstalanság, át- vagy pályaváltási kényszer, mentális kimerültség jellemzi őket. Egyre többen választják a „soft” pályákat: coaching, terápiás munkák, jóga, mindfulness – ha máshol nem is, itt még van lehetőség, és kevésbé érződik a digitális nyomás.
A boldogság U-alakú görbéje
Létezik egy pszichológiai elmélet, amit az „élet U-görbéjének” hívnak. A lényege: fiatalként és idősként viszonylag boldogabbak vagyunk, de középkorúként mélypontra süllyedünk. Ezt több tanulmány is alátámasztja. Egy friss Ipsos-felmérés szerint az X generáció tagjainak körülbelül egyharmada vagy nem túl boldog, vagy egyenesen boldogtalan.
Miért? Középkorúként gyakran egyszerre kell gondoskodniuk a gyerekeikről és idősödő szüleikről. Közben egyre több krónikus egészségügyi probléma is megjelenik. Ráadásul sokan ekkor döbbennek rá, hogy már nem fogják elérni azt a karriert, amiről fiatalon álmodoztak.
Mi következik?
A kérdés nem csak az, hogy mihez kezd most az X generáció – hanem az is, hogy a társadalom mit kezd ezzel az egyre inkább kiszoruló réteggel. A munkaerőpiac nemcsak fiatalokat és digitális készségeket igényel, hanem tapasztalatot, rendszerszemléletet és emberi kapcsolatokra épülő tudást is – amiből az X generáció még bőven tudna adni, ha lehetőséget kapna.
Az új korszakban való boldogulás azonban új gondolkodásmódot igényel. Aki képes alkalmazkodni, tanulni, átképezni magát – például technikusi, oktatási, egészségügyi vagy szociális területekre –, még megtalálhatja a helyét. De ehhez rendszerszintű támogatásra, célzott képzésekre és főleg társadalmi elismerésre is szükség lenne. Az X generáció nem tűnt el – de ha továbbra is figyelmen kívül hagyjuk, valóban eltűnhet. És vele együtt az a köztes kapocs is, ami a digitális jövőt az emberi múlttal összekötné.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








