A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a mai napon javaslatokat juttatott el az illetékes parlamenti bizottságok, valamint a minisztériumok számára a gyógyszerpiacot érintő, napirenden lévő törvénymódosítások kiegészítésére, korrekciójára.
A kiegészítő módosítási javaslatok érintik
- a gyógyszer árellenőrzés bevezetésének, valamint a nagy- és kiskereskedelem árszabályozásának megoldását,
- a támogatásban részesülő gyógyszerek és az egyéb egészségügyi termékek eladás-ösztönzésére vonatkozó korlátozások törvényi szintű rendezését, valamint
- a gyógyszertárak alapítási korlátjainak oldását, és korlátozott versenyük lehetővé tételét.
Annak tudatában, hogy a gyógyszerek piacán szabadalommal védett termékek jelentős piaci súlya, a támogatások áreltérítő hatása, a szokatlanul magas információs aszimmetria, valamint az orvosok és gyógyszerészek kereslet befolyásolásában betöltött szerepe miatt a fennálló verseny nem kielégítő vagy hiányzik, a GVH szükségesnek tartja az állam olyan szabályozási beavatkozásait, melyek eredményeként megfizethető árú gyógyszerekkel, megfelelő helyen, megfelelő ellátás biztosítható.
A fentiekből következően a GVH álláspontja a következőkben foglalható össze:
- A gyógyszerpiacon, ezen belül különösen a támogatott gyógyszerek körében nem nélkülözhető az ár- és támogatáskontroll megoldása. Ennek szabályait azonban nem az ártörvény általános elvei alapján kell kialakítani, hanem a társadalombiztosítási joganyag keretei között, a piaci sajátosságokat figyelembe vevő módon.
- A támogatott termékek piacain az árversenynek kell prioritást adni, még pedig oly módon, hogy ennek a társadalombiztosító, ezen keresztül pedig a lakosság legyen a nyertese. Ezért megtiltható minden olyan eladás-ösztönzési módszer, vagy eszköz használata, amely közvetlenül vagy közvetetten a gyógyszert felíró orvosokat, vagy az azt kiadó gyógyszerészeket teszi érdekeltté adott gyógyszer forgalmának növelésében, vagy szinten tartásában.
- A támogatott termékek körében ugyancsak megtiltható minden olyan, a laikus fogyasztókat közvetlenül vagy közvetetten megcélzó eladás-ösztönzési módszer alkalmazása, amely ezáltal fokozza a támogatások kiáramlását.
- A gyógyszer nagy- és kiskereskedelem területén meg kell szüntetni az ártörvényi rendelkezések folyamatos megsértését, amely a kötött térítési díjak alkalmazásából fakad. A kereskedelemben a minimális árrések szabályozásával szükséges garanciát teremteni az ellátási kötelezettség teljesíthetősége érdekében, amit ki kell egészíteni a távoli, kisforgalmú gyógyszertárak fennmaradását garantáló külön támogatási rendszerrel.
- A gyógyszertári piacon a betegek érdekében oldani kell a patikaalapítás szabályait, hogy ösztönzés teremtődjön a szolgáltatások színvonalának javítására (időbeli rendelkezésre állás, házhoz szállítás), valamint a nem támogatott gyógyszereknél lehetőséget kell teremteni a korlátozott árversenyre. Ez utóbbi is a betegek érdekét szolgálja, mert a nem vényköteles gyógyszerek körében lehetővé teszi a hatékonyabb működésből fakadó árcsökkentést.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








