Az Európai Központi Bank vezető közgazdásza szerint az eurózóna inflációs küzdelme a végéhez közeledik, miután a fogyasztói árak növekedése a jegybanki cél alá süllyedt májusban.

Két hónap alatt másfél évet ugrott a lakosság digitális komfortja – ez volt a tanulsága a Deloitte Digital tavaly májusi ügyfélkutatásának, mely a hazai lakosság csatornapreferenciáinak változását vizsgálta a COVID első hulláma előtt és után. A tanácsadócég idén júniusban is megszondázta az ügyfelek igényeit és a kiemelkedő ügyfélélmény összetevőit: ekkora ugrást ugyan idén nem sikerült elérni, viszont az online csatornák népszerűségének növekedése továbbra is töretlen. A mobil pedig fokozatosan jön fel a mindennapi bankolásban és a fizetésekben egyaránt.
„2018 óta minden évben csatornaarchetípusokba soroljuk a hazai banki ügyfeleket, a kizárólag fiókban és ATM-ben tranzaktáló „hagyományos” ügyfelektől az omnichannel ügyfélkörön át a csak online tranzaktálókig. Bár számosságában továbbra is a mind fizikai, mind online csatornákon aktív omnichannel szegmens a legnagyobb (a megkérdezettek 44%-a), idén már a válaszadóink 41% mondta magáról, hogy évente egyszer sem tér be a fiókba. A kizárólag online bankolók csoportján belül pedig szemmel látható a csak mobilt használó alszegmens növekedése, akik a tavalyi szerény 4%-os részesedésüket megduplázva 9%-ra tornászták fel magukat” – mondta el Drácz Dániel, a Deloitte Digital Magyarország szenior menedzsere.
A 30 év alattiak közel 20%-a csak mobilon szeretne bankolni, míg a 30-39 éves korosztályban a legmagasabb a csak online (tehát internet- vagy mobilbankon) tranzaktálók aránya, 52%. S bár a 65+ korosztályban még mindig magas a kizárólagosan fiókban és ATM-en keresztül bankolók aránya (27%), az ügyfelek többsége már itt is havonta legalább egyszer bejelentkezik online bankfiókjába is.
A digitális termékfejlesztéseknek adhat löketet, hogy a tájékozódás mellett egyre több ügyfél a szerződéskötést is online szeretné végrehajtani: az egyszerűbb (nem-élet) biztosítások esetében az ügyfelek 37%-a, államkötvények esetében 24%, míg személyi kölcsönök esetében 19% tette le voksát az end-to-end online vásárlás mellett.
A bankolási preferenciák mellett a Deloitte Digital kutatása idén is vizsgálta a fizetési szokások alakulását. A tipikusan alacsony összegű tranzakciók esetében továbbra is jelentős a készpénz-preferencia aránya (fodrásznál: 67%, pékségben: 50%, étel-automatánál 56%), míg a nagyobb összegű kosarakat (elektronikai cikkek, élelmiszer-vásárlás, étterem) a megkérdezettek 55-60%-a kártyával szereti kifizetni. A vizsgált kategóriák többségében százból 10-13 válaszadó jelezte, hogy mobiltelefonjának érintésével szeretne fizetni.
Nemcsak banki, de életmód-asszisztens applikációk
A globális trendeket követve egyre több hazai pénzintézet gazdagítja online értékajánlatát a klasszikus banki termékeken túlmutató beyond-banking szolgáltatásokkal. A Deloitte Digital által megkérdezett ügyfelek körében a – már több szereplőnél is elérhető – parkolási és autópálya jegyek, valamint mozi- és színházjegyek mellett a legnépszerűbbnek bizonyultak a „szakikereső”, az orvos- és magánegészségügyi szolgáltatáskereső szolgáltatások. A minden korosztály által vágyott szolgáltatások mellett természetesen vannak életkorfüggő preferenciák is: a 30 év alatti korosztály 49%-a látna szívesen autókölcsönző szolgáltatást, míg az 50+ kategóriában jellemzőbb a taxirendelő funkció iránti igény (31%).
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
„Nagy a verseny az ügyfelekért a piacon, ezért a digitális bajnok pénzintézetek igyekeznek a kiemelkedő ügyfélélmény mellett olyan egyéb szolgáltatásokat is integrálni online portfóliójukba, melyekkel a felhasználókat napi szinten magukhoz tudják kötni. Nemzetközi példák azt mutatják, hogy a beyond-banking megoldások immáron valódi életmód applikációvá, sőt életmód-asszisztenssé válnak. Ezekre jó kezdeményezéseket látunk itthon is több szereplőnél, kutatásunk pedig inspirációt tud adni banki partnereinknek arra, hogy mi legyen beyond-banking szolgáltatáspalettájuk következő nagy dobása” – tette hozzá Schenk Tamás, a Deloitte Digital Magyarország partnere.
A Deloitte Digital megbízásából 2021 júniusában készült CAWI módszertannal az a reprezentatív ügyfélfelmérés, mely során közel 2000 magyar lakossági ügyfél mondta el termék-csatorna preferenciáit banki, biztosítási és kiskereskedelmi témakörben.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Ezt nézik meg most a magyarok a hitelfelvételkor
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink mi alapján választanak hitelt.


