A napokban befejeződtek a Tanács és az Európai Parlament közötti konzultációk a Gazdasági kormányzás megerősítéséről szóló jogszabályi csomagról, így egyes forgatókönyvek szerint már június végén elfogadhatná az Európai Parlament a Gazdasági kormányzás jogszabályait. Így gyakorlatilag összeállt a csomag, melynek célja az eurózóna megmentése: kérdés azonban, hogy ezt a június végéig tartó magyar, vagy a következő lengyel elnökség sikerének értékeli-e majd az európai közvélemény. A Pénzcentrum.hu mutatja olvasóinak a Gazdasági kormányzás lényegét, a szabályozások értelmét, valamint a lehetséges opciókat.
A gazdasági és pénzügyi válság ráébresztette a tagállamokat arra, hogy a hasonló krízisek elkerülése és kezelése érdekében az eddigieknél szorosabban össze kell hangolni gazdaságpolitikájukat. Az új gazdaságirányítási rendszer érdekében 2010 szeptemberében az Európai Bizottság egy hat elemből álló csomagot mutatott be. A hatos jogszabálycsomag, vagy ahogy az angol EU-s szlengben mondják, a 6-pack előre vitele a magyar elnökség egyik legfontosabb célja.
A Gazdasági kormányzás csomagját hat gazdasági tárgyú jogszabály alkotja:
1. A Stabilitási és Növekedési Egyezmény (SNE) megelőzési ágát módosító rendelet
A költségvetési felügyelet erősítése érdekében módosítják a Stabilitási és Növekedés Egyezmény megelőzési és korrekciós ágainak szabályait. Az Egyezmény megelőző intézkedéseire vonatkozó jogszabály azon tagállamokkal szemben támaszt költségvetési politikai elvárásokat, amelyeknél a költségvetési hiány alatta marad a GDP 3 százalékának megfelelő tűréshatárnak.
Újdonság azonban, hogy az ehhez vezető - tagállam által meghatározott - kiigazítási pályát ezentúl több szempont szerint értékelné az Unió. A nehezen mérhető és nem minden esetben megbízható mutatónak bizonyult strukturális költségvetési egyenleg alakulása mellett a tagállami kiadások növekedésének ütemét is vizsgálnák a jövőben. Ezzel elérhetővé válik az is, hogy a tagállamok a többlet adóbevételeket az államadósság csökkentésére, és ne egyéb pótlólagos kiadásokra fordítsák.
A másik fontosabb változás, hogy az évenkénti 0,5 százalékos kiigazítási ütem meghaladását már nem csak az eurózóna államai, hanem a hazai össztermék, a GDP 60 százalékánál magasabb adósságállományú országok tekintetében is megkövetelnék. A 2011-ben bevezetett makrogazdasági koordinációs ciklus, az európai szemeszter hatékony lebonyolítását szolgálja az a módosítás, hogy a stabilitási és konvergencia programokat december helyett áprilisban kell benyújtaniuk a tagállamoknak.
2. A Stabilitási és Növekedési Egyezmény korrekciós ágának jogi alapját módosító rendelet
Az SNE korrekciós ágában a legfontosabb változás az, hogy az adósságkritériumot az eddigieknél hangsúlyosabban, a deficitmutatóval azonos súllyal veszi figyelembe. A túlzott hiány miatti eljárás abban az esetben is megindítható, ha az államadósság nem csökken kellő ütemben. Ugyanebben az esetben az eljárás még 3 százalék alatti államháztartási hiány esetén sem szüntethető meg. Az adósság csökkentésének éves üteme akkor megfelelő, ha a megelőző három évben a csökkenés mértéke eléri az adósság referenciaérték fölötti részének 1/20-át. Az új adósságkritérium csak egy átmeneti időszakot követően lép életbe.
Megváltoznak a tőkefedezeti nyugdíjreformok költségeinek figyelembe vételére vonatkozó szabályok is. A költségek egy korlátozott részét állandó jelleggel figyelembe lehet venni, de csak a deficitmutató értékelésénél, és 60 százalék alatti adósságrátájú országok esetében van erre lehetőség. A fiskális szigor jegyében pénzügyi és nem pénzügyi szankciók szélesebb körét vezetik be már az eljárás korábbi szakaszaiban az SNE mindkét ágában.
3. Új irányelv a tagállamok fiskális kereteire vonatkozó körülményekről
A direktíva célja, hogy a tagállamok kötelezzék el magukat a fenntartható és fegyelmezett költségvetési politikák folytatása mellett és az SNE célkitűzései és elvei a nemzeti költségvetési tervezési szabályokban is leképeződjenek. Olyan költségvetési tervezést, átláthatóságot és végrehajtást érintő minimumkövetelményeket tartalmaz, melyeknek a nemzeti költségvetési eljárási gyakorlatban meg kell jelenniük legkésőbb 2013 végéig. Ilyenek például a statisztikai adatszolgáltatásra, az uniós deficit- és adósságcélok teljesítését elősegítő számszerű költségvetési szabályokra, a költségvetési tervezést megalapozó makrogazdasági előrejelzések nyilvánosságára, a többéves költségvetési tervezésre vonatkozó előírások.
4. Új rendelet a makrogazdasági egyensúlyhiányok megelőzéséről és kiigazításáról
Új elemként jelenik meg a gazdaságpolitikai felügyeleti rendszerben a túlzott egyensúlytalansági eljárás intézménye. A Gazdasági és Monetáris Unió működését veszélyeztető makro-egyensúlytalanságok időben történő észlelésére egy várhatóan 8-10 mutatóból álló, úgynevezett eredménytáblát állítana fel a Bizottság, amelynek küszöbértékei eltérnének az eurozónán belüli és kívüli tagállamok esetében.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Egy-egy küszöbérték csak irányadó lenne, melynek túllépése nem feltétlenül jelezné az egyensúlytalanság fennállását. Ha viszont az előrejelző-rendszer, illetve a vele párosuló kvalitatív bizottsági elemzés egyensúlytalanság veszélyét jelzi, akkor az adott tagállam helyzetének alapos vizsgálata után megállapíthatják a "túlzott egyensúlytalanságot".
Az eljárás során a Tanács ajánlásokat adna ki a tagállam számára, mely az egyensúlytalanság megszüntetésére akciótervet köteles kidolgozni. A Tanács ezt megvizsgálja, majd előírja a korrekciós intézkedések végrehajtásának határidejét.
5. Rendelet az euróövezet költségvetési felügyeletének hathatós érvényre juttatásáról
Az SNE végrehajtása során a szankciók már a megelőző szakaszban életbe lépnének:
• Amennyiben a tagállam az elvárt kiigazítási ütemtől eltér, akkor tanácsi ajánlást kap, amelynek nem teljesítése esetén kamatozó letét elhelyezésére kötelezhetik.
• Túlzott hiány kialakulása esetén nem kamatozó letétté alakulna a GDP 0,2 százalékának megfelelő mértékben.
• A nem kamatozó letét bírsággá alakulna át, amennyiben az érintett tagállam az EDP eljárás keretében kiadott tanácsi ajánlásokat nem teljesíti.
• Ha a tagállam továbbra sem tesz eleget az ajánlásoknak, a pénzügyi bírság növelhető, de nem haladhatja meg a GDP 0,5 százalékát.
6. Rendelet az euróövezetben jelentkező túlzott makrogazdasági egyensúlyhiány korrekciójára irányuló jogérvényesítési intézkedésekről
Az EIP eljárás esetében a Tanács csak abban az esetben szabhat ki bírságot (ennek mértéke a GDP 0,1 százaléka), ha az eljárás alatt lévő eurózóna-tagállam másodjára sem teszi meg a határidőre előírt korrekciós intézkedéseket. Az SNE szankciórendszeréhez hasonlóan a Bizottság az EIP eljárás esetében is javasolja, hogy a szankciók alkalmazása kapcsán "fordított szavazás" kerüljön bevezetésre.
A következő napokban, hetekben tehát kiderül, hogy a magyar EU-elnökségnek sikerül-e végleg átverekednie a 6-os csomagot a brüsszeli bürokrácián. Egybehangzó vélemények szerint ez lehet a magyar elnökség sikersztorija. Az biztos, hogy a napokban befejeződtek a Tanács és az Európai Parlament közötti konzultációk a Gazdasági kormányzás megerősítéséről szóló jogszabályi csomagról: Orbán Viktor miniszterelnök pedig még néhány hete is annak a reményének adott hangot, hogy a magyar elnökség végére tető alá hozhatják a 6-os csomagot.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








