9 °C Budapest

Gazdasági kormányzás: mi várható a 6-os csomagtól?

2011. június 14. 20:02

A napokban befejeződtek a Tanács és az Európai Parlament közötti konzultációk a Gazdasági kormányzás megerősítéséről szóló jogszabályi csomagról, így egyes forgatókönyvek szerint már június végén elfogadhatná az Európai Parlament a Gazdasági kormányzás jogszabályait. Így gyakorlatilag összeállt a csomag, melynek célja az eurózóna megmentése: kérdés azonban, hogy ezt a június végéig tartó magyar, vagy a következő lengyel elnökség sikerének értékeli-e majd az európai közvélemény. A Pénzcentrum.hu mutatja olvasóinak a Gazdasági kormányzás lényegét, a szabályozások értelmét, valamint a lehetséges opciókat.

A gazdasági és pénzügyi válság ráébresztette a tagállamokat arra, hogy a hasonló krízisek elkerülése és kezelése érdekében az eddigieknél szorosabban össze kell hangolni gazdaságpolitikájukat. Az új gazdaságirányítási rendszer érdekében 2010 szeptemberében az Európai Bizottság egy hat elemből álló csomagot mutatott be. A hatos jogszabálycsomag, vagy ahogy az angol EU-s szlengben mondják, a 6-pack előre vitele a magyar elnökség egyik legfontosabb célja.

A Gazdasági kormányzás csomagját hat gazdasági tárgyú jogszabály alkotja:

1. A Stabilitási és Növekedési Egyezmény (SNE) megelőzési ágát módosító rendelet

A költségvetési felügyelet erősítése érdekében módosítják a Stabilitási és Növekedés Egyezmény megelőzési és korrekciós ágainak szabályait. Az Egyezmény megelőző intézkedéseire vonatkozó jogszabály azon tagállamokkal szemben támaszt költségvetési politikai elvárásokat, amelyeknél a költségvetési hiány alatta marad a GDP 3 százalékának megfelelő tűréshatárnak.

Újdonság azonban, hogy az ehhez vezető - tagállam által meghatározott - kiigazítási pályát ezentúl több szempont szerint értékelné az Unió. A nehezen mérhető és nem minden esetben megbízható mutatónak bizonyult strukturális költségvetési egyenleg alakulása mellett a tagállami kiadások növekedésének ütemét is vizsgálnák a jövőben. Ezzel elérhetővé válik az is, hogy a tagállamok a többlet adóbevételeket az államadósság csökkentésére, és ne egyéb pótlólagos kiadásokra fordítsák.

A másik fontosabb változás, hogy az évenkénti 0,5 százalékos kiigazítási ütem meghaladását már nem csak az eurózóna államai, hanem a hazai össztermék, a GDP 60 százalékánál magasabb adósságállományú országok tekintetében is megkövetelnék. A 2011-ben bevezetett makrogazdasági koordinációs ciklus, az európai szemeszter hatékony lebonyolítását szolgálja az a módosítás, hogy a stabilitási és konvergencia programokat december helyett áprilisban kell benyújtaniuk a tagállamoknak.

2. A Stabilitási és Növekedési Egyezmény korrekciós ágának jogi alapját módosító rendelet

Az SNE korrekciós ágában a legfontosabb változás az, hogy az adósságkritériumot az eddigieknél hangsúlyosabban, a deficitmutatóval azonos súllyal veszi figyelembe. A túlzott hiány miatti eljárás abban az esetben is megindítható, ha az államadósság nem csökken kellő ütemben. Ugyanebben az esetben az eljárás még 3 százalék alatti államháztartási hiány esetén sem szüntethető meg. Az adósság csökkentésének éves üteme akkor megfelelő, ha a megelőző három évben a csökkenés mértéke eléri az adósság referenciaérték fölötti részének 1/20-át. Az új adósságkritérium csak egy átmeneti időszakot követően lép életbe.

Megváltoznak a tőkefedezeti nyugdíjreformok költségeinek figyelembe vételére vonatkozó szabályok is. A költségek egy korlátozott részét állandó jelleggel figyelembe lehet venni, de csak a deficitmutató értékelésénél, és 60 százalék alatti adósságrátájú országok esetében van erre lehetőség. A fiskális szigor jegyében pénzügyi és nem pénzügyi szankciók szélesebb körét vezetik be már az eljárás korábbi szakaszaiban az SNE mindkét ágában.

3. Új irányelv a tagállamok fiskális kereteire vonatkozó körülményekről

A direktíva célja, hogy a tagállamok kötelezzék el magukat a fenntartható és fegyelmezett költségvetési politikák folytatása mellett és az SNE célkitűzései és elvei a nemzeti költségvetési tervezési szabályokban is leképeződjenek. Olyan költségvetési tervezést, átláthatóságot és végrehajtást érintő minimumkövetelményeket tartalmaz, melyeknek a nemzeti költségvetési eljárási gyakorlatban meg kell jelenniük legkésőbb 2013 végéig. Ilyenek például a statisztikai adatszolgáltatásra, az uniós deficit- és adósságcélok teljesítését elősegítő számszerű költségvetési szabályokra, a költségvetési tervezést megalapozó makrogazdasági előrejelzések nyilvánosságára, a többéves költségvetési tervezésre vonatkozó előírások.

4. Új rendelet a makrogazdasági egyensúlyhiányok megelőzéséről és kiigazításáról

Új elemként jelenik meg a gazdaságpolitikai felügyeleti rendszerben a túlzott egyensúlytalansági eljárás intézménye. A Gazdasági és Monetáris Unió működését veszélyeztető makro-egyensúlytalanságok időben történő észlelésére egy várhatóan 8-10 mutatóból álló, úgynevezett eredménytáblát állítana fel a Bizottság, amelynek küszöbértékei eltérnének az eurozónán belüli és kívüli tagállamok esetében.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Egy-egy küszöbérték csak irányadó lenne, melynek túllépése nem feltétlenül jelezné az egyensúlytalanság fennállását. Ha viszont az előrejelző-rendszer, illetve a vele párosuló kvalitatív bizottsági elemzés egyensúlytalanság veszélyét jelzi, akkor az adott tagállam helyzetének alapos vizsgálata után megállapíthatják a "túlzott egyensúlytalanságot".

Az eljárás során a Tanács ajánlásokat adna ki a tagállam számára, mely az egyensúlytalanság megszüntetésére akciótervet köteles kidolgozni. A Tanács ezt megvizsgálja, majd előírja a korrekciós intézkedések végrehajtásának határidejét.

5. Rendelet az euróövezet költségvetési felügyeletének hathatós érvényre juttatásáról

Az SNE végrehajtása során a szankciók már a megelőző szakaszban életbe lépnének:

• Amennyiben a tagállam az elvárt kiigazítási ütemtől eltér, akkor tanácsi ajánlást kap, amelynek nem teljesítése esetén kamatozó letét elhelyezésére kötelezhetik.
• Túlzott hiány kialakulása esetén nem kamatozó letétté alakulna a GDP 0,2 százalékának megfelelő mértékben.
• A nem kamatozó letét bírsággá alakulna át, amennyiben az érintett tagállam az EDP eljárás keretében kiadott tanácsi ajánlásokat nem teljesíti.
• Ha a tagállam továbbra sem tesz eleget az ajánlásoknak, a pénzügyi bírság növelhető, de nem haladhatja meg a GDP 0,5 százalékát.

6. Rendelet az euróövezetben jelentkező túlzott makrogazdasági egyensúlyhiány korrekciójára irányuló jogérvényesítési intézkedésekről

Az EIP eljárás esetében a Tanács csak abban az esetben szabhat ki bírságot (ennek mértéke a GDP 0,1 százaléka), ha az eljárás alatt lévő eurózóna-tagállam másodjára sem teszi meg a határidőre előírt korrekciós intézkedéseket. Az SNE szankciórendszeréhez hasonlóan a Bizottság az EIP eljárás esetében is javasolja, hogy a szankciók alkalmazása kapcsán "fordított szavazás" kerüljön bevezetésre.

A következő napokban, hetekben tehát kiderül, hogy a magyar EU-elnökségnek sikerül-e végleg átverekednie a 6-os csomagot a brüsszeli bürokrácián. Egybehangzó vélemények szerint ez lehet a magyar elnökség sikersztorija. Az biztos, hogy a napokban befejeződtek a Tanács és az Európai Parlament közötti konzultációk a Gazdasági kormányzás megerősítéséről szóló jogszabályi csomagról: Orbán Viktor miniszterelnök pedig még néhány hete is annak a reményének adott hangot, hogy a magyar elnökség végére tető alá hozhatják a 6-os csomagot.

 

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 19. 16:26
Megvan, mennyibe kerül majd az HBO Maxot, a discovery+ szolgáltatást és az Eurosportot egyesítő stre...
ChikansPlanet  |  2024. április 19. 12:49
A tornádók minden évben hatalmas pusztításokat végeznek szerte a világon, a tudósok pedig aggódva fi...
Holdblog  |  2024. április 19. 12:25
Megint immáron nyolcadik alkalommal mi lettünk Az Év Alapkezelője. Mellette a HOLD Részvény, a Deep...
Kiszámoló  |  2024. április 19. 10:08
Tavaly már mindenki temette Kínát és az új Japánnak hívták. Japán a második világháború után hatalma...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem