24 °C Budapest

Rugalmas Lakáshitel: büntetett a GVH!

Pénzcentrum
2008. január 10. 16:24

A fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított a Raiffeisen Bank Zrt. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A pénzintézet Rugalmas Lakáshitel konstrukcióját népszerűsítő egyes hirdetéseiben nem megfelelő tájékoztatást adott, ezért 80 millió forint bírságot kell fizetnie.

A GVH 2007. augusztusában indított eljárást a Raiffeisen Bank Zrt. ellen. A pénzintézet 2007 április 27-től június 10-ig "Legújabb lakáshiteleinknél most Ön határozza meg a törlesztőrészletet" szlogennel folytatott reklámkampányt. Ezek a hirdetések azt közvetíthetik a fogyasztók felé, hogy a teljes futamidőre maga választhatja meg - rugalmasan - az őt havi szinten terhelő törlesztőrészlet mértékét. A GVH vizsgálata azonban feltárta, hogy a fogyasztók csak akkor kapnának reális képet a termékről, ha a tájékoztatás egyértelműen, pontosan tartalmazza, hogy a Rugalmas Lakáshitel konstrukció esetében a törlesztőrészlet meghatározására csak

• a bank által meghatározott minimum és maximum összeg közötti mértékben,
• az első két évre vonatkozóan,
• deviza alapú hitel választása esetén van lehetőség.

Egyes tájékoztatások kitértek továbbá az 5 millió forint nagyságú hitel esetében az elérhető legkisebb törlesztőrészlet nagyságára és a kapcsolódó THM mértékére. A Raiffeisen a termékhez kapcsolódó tájékoztatásaiban kiemelte, hogy a THM legalacsonyabb értéke 6,17%, mely a hirdetettől eltérően a kampányidőszak alatt nem volt ténylegesen elérhető. Az állítás közzétételével a Raiffeisen Bank Zrt. a termék valós megítélését, más, piacon kínált termékkel történő összehasonlítás lehetőségét korlátozta.

A GVH álláspontja szerint a vizsgált tájékoztatások fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására való alkalmasságát elősegíti az a körülmény is, hogy a hitelszerződésekkel jellemzően hosszú időtartamra kötik le magukat az ügyfelek. A jelen esetben a 35 éves, azaz 420 hónapos futamidőhöz képest nem nyújtanak objektív képet a 2 évre bemutatott, a legalacsonyabb értéket biztosító feltételek mentén számított értékek. A televíziós reklámban, valamint a sajtóreklámban megjelent, az akciós időszakra vonatkozó, kedvező mértékű THM - a hozzá kapcsolódó információk feltüntetése nélkül -, hatékonyan közrehatott abban, hogy többen érdeklődjenek az akciós hitelkonstrukció iránt, és esetleg felkeressék a bankfiókot, ahol a bank ügyintézőjének már több lehetősége nyílik az ügyfelet a szerződés megkötésére rábeszélni.

A GVH mindezek miatt úgy ítélte meg, hogy a Raiffeisen egyes tájékoztatásai alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, ezért a pénzintézetnek 80 millió forint bírságot kell fizetnie. A bírság összegének meghatározásakor a versenyhatóság enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a fogyasztó végső döntésének meghozatala előtt, a szerződés megkötését megelőzően megismerheti az akcióban való részvétel összes feltételét.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy a reklám lényege a figyelemfelhívás, tájékoztatás, azonban tekintettel kell lenni a reklám céljára is, ami egyértelműen a fogyasztásra ösztönzés, a fogyasztók befolyásolása egy adott termék, szolgáltatás kiválasztására. Az üzleti-piaci folyamatok igen lényeges mozzanata a kölcsönös kapcsolatfelvétel. Ha pedig ezen kapcsolatfelvétel alapja, elindítója egy jogsértő, megtévesztő tájékoztatás, akkor egyértelmű, hogy a további informálódás nem küszöböli ki a jogsértést. A jogsértő tájékoztatás akkor is megvalósul, ha utóbb mód van a teljes körű valós információk megismerésére A reklámoknak tehát önmagukban (minden további információ megismerése nélkül) kell hitelesnek, igaznak és pontosnak lenniük. Továbbá nem lehet szó figyelemfelhívó reklámról, ha abban megjelenik a termék egy vagy több lényeges tulajdonsága. Ha egy tájékoztatás már megjelenít, kiemel valamely lényeges körülményt, akkor azt pontosan kell tennie, hogy a fogyasztók az egymással összefüggő, egymástól elválaszthatatlan feltételeket egyidejűleg a reklámból megismerhessék. Ebből következően a valós adatokat tartalmazó és előnyös tulajdonságokat kiemelő tájékoztatás is lehet versenyjogi szempontból félrevezető, ha elhallgat olyan információkat, amelyek a közölt tulajdonságok értelmezéséhez elengedhetetlenül szükségesek.

PC BLOGGER & PODCASTER
Összkép  |  2024. május 26. 13:52
Az Összkép kilenc éves. Születésnapi ajándékaként ajánlok most egy-egy cikket az indulás óta eltelt...
Bankmonitor  |  2024. május 26. 12:35
A Bankmonitor legújabb videójában Argyelán József és Süle-Szigeti Bulcsú a Bankmonitor szakértői bes...
MEDIA1  |  2024. május 26. 11:24
Az őszi UEFA Bajnokok Ligája előtt egy újabb futball-eseménysorozat veszi kezdetét az RTL+-on. A Kin...
Holdblog  |  2024. május 26. 08:00
Ezek azok az országok, ahol a legnagyobb a különbség a férfiak és nők munkaerő-piaci részvétele közt...
Meglepő dolgokat rejt egy kamasz naplója 2024-ben: less bele, a te gyereked is érintett!

Megvalósul Jocó bácsi nagy álma, színpadra állítják regényét. A Kamaszharc, bár fikció, a tanárként nap, mint nap megtapasztalt élethelyzeteket dolgozza fel.

Egyedülálló zenés activityt fejlesztett a magyar gyógypedagógus  (x)

Egy hazai gyógypedagógus-zeneterapeuta összerakott egy többszörösen díjazott zenei társasjátékot.

Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

NAPTÁR
Tovább
2024. május 26. vasárnap
Fülöp, Evelin
21. hét
Május 26.
Hősök napja
Május 26.
Szentháromság
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem