33 °C Budapest
Variety of medicines in pill form

Itt az ideje a téli vitaminpótlásnak: erre van most sürgősen szüksége a szervezetnek

2024. február 3. 11:05

A téli időszakban gyakoribbak a fertőző, főként felső légúti megbetegedések, járványok. A gyakoriság növekedésének egyik oka, hogy az emberek többet tartózkodnak zárt térben, kevésbé aktívak, mint a melegebb időszakokban - írja az Egészségvonal. Sokan ilyenkor vitaminokat és más táplálékkiegészítőket kezdenek szedni, de ezek nem helyettesítik az egészséges életmódot; túlzott bevitelük pedig kockázatokkal járhat.

Egyre nő a betegek száma Magyarországon, a múlt héten már 233 400 fő fordult akut légúti fertőzés tüneteivel orvoshoz. A szennyvízvizsgálatokból az is látszik, hogy dominánssá vált a covid JN1 variánsa. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a tetőzésre még egy hónapot legalább várni kell, addig csak nőni fog a betegszám, egyre többen tapasztalhatják a felsőlégúti fertőzés tüneteit. A lebetegedés megelőzése érdekében nem árt, ha feltöltjük a szervezetünk vitaminkészleteit, mely februárra igencsak meg szokott csappanni.

A legtöbb ember számára a kiegyensúlyozott, vegyes étrend elegendő, hogy megfelelő legyen a szervezete vitamin- és nyomelem-ellátottsága. Előfordulhatnak azonban olyan élethelyzetek és állapotok, amikor szükséges lehet étrendkiegészítőkkel pótolni egyes vitaminokat, nyomelemeket. Fogyókúra, egyoldalú étrend, stresszes, megterhelő élethelyzet, betegség utáni lábadozás esetén lehet szükség pótlásra, írják.

D-vitamin

Ez a vitamin a csontok egészsége mellett az utódnemzés és az immunrendszer megfelelő működésének is kulcsa. A magyar lakosság nagy százaléka szenved a téli hónapokban a D-vitamin hiányától. Ennek oka, hogy a vitamin nagyobb részben a napfény hatására képződik a szervezetben, és csak kisebb részben vihető be táplálékkal. Mivel télen kevesebb a napsütéses órák száma, és a legtöbben keveset tartózkodnak a szabadban, D-vitamin-hiány alakul ki. A hiány gyakrabban alakul ki elhízottak, a zsír emésztését akadályozó betegségben (Crohn-betegség, colitis ulcerosa) szenvedők, vegetáriánus és vegán étrendet követők esetén.

A jelenlegi ajánlások szerint októbertől márciusig a felnőttek számára napi 2000 NE D-vitamin bevitele ajánlott. Fertőző betegségek, menopauza és csontritkulás esetén ezt ajánlott 4000 NE-re megemelni.

A D-vitamin túladagolható; tünetei akkor jelentkeznek, ha valaki hosszabb ideig napi 4000 NE-nél nagyobb mennyiséget szed. Ennek leggyakoribb következménye a hiperkalcémia (túl sok kalcium van a vérben), melynek tünetei közé tartozik az émelygés, kiszáradás, székrekedés. Túladagolás nem fordul elő étellel bevitt D-vitaminból vagy túl sok napfény által.

C-vitamin

A citrusfélék és a zöldségek nagy mennyiségben tartalmaznak természetes forrásból eredő aszkorbinsavat. A legjobb természetes források: csipkebogyó, petrezselyem, brokkoli, kivi, citrusfélék, karfiol, savanyú káposzta, bogyós gyümölcsök, paprika, paradicsom.

Sokan a betegségek megelőzése érdekében a C-vitamint is étrendkiegészítőkkel pótolják. Az ajánlások szerint egyes fertőzések esetén a C-vitamin bevitele is megemelhető napi 500-1000 mg-ra egy ideig, azonban a napi 4000 mg-ot meghaladó mennyiség hosszú távon káros következményekkel (pl. vesekő-képződés) járhat.

B6-vitamin

A B6-vitamin támogatja az immunrendszer működését is. A B6-vitamin hiánya ritka, mert a legtöbb étel tartalmazza; egyes állapotok és betegségek azonban megnövelhetik a hiány kialakulásának kockázatát. Ilyenkor táplálékkiegészítőkkel pótolhatók a vitaminok. A B-vitaminok komplexen, a vitamincsalád több tagját egyszerre tartalmazó B-komplex formában is elérhetők, ezek azonban nem mindig tartalmazzák a család mind a nyolc tagját.

A B6-vitamin legjobb forrásai a marhamáj, tojássárgája, banán, zöld leveles zöldségek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

E-vitamin

Az E-vitamin zsírban oldódik, a szervezetben fel nem használt E-vitamin a zsírban raktározódik. Pótlására a legtöbb embernek nincs szüksége. A nagy dózisban, hosszú ideig szedett E-vitamin panaszokat okozhat. Ajánlások szerint az 1000 mg-nál nagyobb napi bevitel nem javasolt, de a túladagolás tünetei már kisebb mennyiségnél is felléphetnek.

Szelén

A szelén esszenciális nyomelem, támogatja az immunrendszer működését is. Szelénben gazdag élelmiszereket is tartalmazó, változatos diéta tartása esetén a szelén pótlására általában nincs szükség. Ez alól kivételek lehetnek a teljes élelmiszercsoportokat kihagyó diéták (pl. vegetáriánus és vegán étrend) – ilyen esetben érdemes dietetikussal konzultálni, hogy mely élelmiszerek többletfogyasztásával vihető be a megfelelő mennyiség.

Ajánlások alapján a 350 μg vagy kevesebb szelént tartalmazó étrendkiegészítők szedése nem vezet semmilyen túlfogyasztásból eredő mellékhatáshoz.

Cink

A cink ásványi anyag, amely elengedhetetlen a szervezet számos funkciójának normál működéséhez, beleértve az immunrendszert, a sebgyógyulást, a véralvadást, a pajzsmirigyműködést, valamint az íz- és szagérzékelést.

A cink számos ételben megtalálható, például a húsban, halban, baromfiban, gabonafélékben és tejtermékekben. A borjúmáj, spenót, gomba, szarvashús, spárga, kagyló, marhahús, bárányhús, rák, borsó, zab, szezámmag, tökmag, tönköly is nagy mennyiségben tartalmaz cinket.

A szervezet által felszívódó cink mennyiségét befolyásolja, hogy mennyi fehérje van az étrendben, ezért a vegetáriánusok és vegánok nagyobb valószínűséggel tapasztalhatnak cinkhiányos tüneteket. Ebben az esetben dietetikussal, kezelőorvossal való konzultáció után megfontolandó a pótlás.

Megfelelő táplálkozás

A legtöbb vitamin, nyomelem esetében nem valószínű a hiány kialakulása kiegyensúlyozott, európai étrendet követve. Ennek érdekében fogyasszon idényzöldségeket és gyümölcsöket, illetve ne hagyjon el teljes tápanyagcsoportokat.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ezen a szőnyegen jógázva már semmi sem választ el a természettől (x)

Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

Üzleti ötletek tesztelése: ezt kell tenned, hogy befutó legyen a kampányod a közösségi piactéren

Magyarországon az üzleti ötletek mintegy 6 százaléka jut el abba a fázisba, hogy jutalomalapú közösségi finanszírozási kampány indulhat rájuk.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. július 19. péntek
Emília
29. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm