Az Európai Bizottság a férfiak és nők számára egységesen számított (uniszex) biztosítási díjak bevezetésére vonatkozó irányelvének értelmében a biztosítóknak ez év végéig kell az ügyfelek nemétől független díjakat bevezetniük bizonyos biztosítási szerződések esetében. A gyakorlatban ez a változás azt is eredményezheti, hogy a nők kockázati életbiztosítási díjai akár 80 százalékkal emelkedhetnek. A Magyar Aktuárius Társaság által szervezett, a PSZÁF, az NGM, a MABISZ és a Deloitte Zrt. biztosítási szakértőinek részvételével rendezett konferencia tapasztalatai szerint a szakma nagy várakozással tekint a végleges szabályozás elé.
Hauer Judit, a Deloitte Magyarország Pénzintézeti szektorra szakosodott csapatának aktuárius szenior menedzsere elmondta: A biztosítótársaságoknak az uniszex díjak nagy körültekintéssel való kialakítása mellett, nem csak felül kell vizsgálniuk jelenlegi termékportfóliójukat, de várhatóan át kell alakítaniuk informatikai rendszereiket is. Mindezt éppen akkor kell végrehajtaniuk a cégeknek, amikor egyidejűleg az új, a Szolvencia II. irányelve szerinti tőkekövetelményekre is fel kell készülniük.
A mindkét nem számára egységesen alkalmazandó díjak azonban egyúttal lehetőséget is teremtenek a biztosítók számára, hogy új típusú ajánlatokat dolgozzanak ki olyan ügyfeleik részére, akiknek a biztosítási költségei 2012 után növekedni fognak. Ehhez kapcsolódóan minden biztosítónak el kell döntenie, hogy mennyire akar agresszív vagy inkább óvatos stratégiát képviselni ennek a változásnak a végigvitelében, akár a jogszabályok értelmezése, akár az árazás területén.
A Deloitte tapasztalatai szerint a piaci szereplők várakozásai jelentősen különböznek arra vonatkozóan, hogy az új szabályozásból adódó változások mekkora változást, esetleg átrendeződést fognak jelenteni a biztosítási piacon. Egyes szereplők nem, vagy alig várnak piaci átrendeződést, mások viszont jelentős változásokkal számolnak a piaci részesedéseket illetően, és komoly lehetőségként tekintenek a piaci átrendeződésre.
Az új környezet lehetőséget ad például egy "a nők éve" típusú kampányra a szabályozás bevezetése előtt, másrészt a szabályozás bevezetésével az egész piacon átárazott termékek lehetőséget adhatnak egyes szereplőknek a piacszerzésre.
A stratégiához kapcsolódóan a különböző nemekre kidolgozott biztosítási konstrukciók, illetve kiegészítő biztosítások fontos szerepet kapnak. A biztosítók olyan, nemek szerinti biztosítási termékeket kínálhatnak, amelyek kizárólag, vagy elsősorban férfiakat vagy nőket érintenek.
A direktíva szerint megengedett olyan termékek kínálása, amelyek elsősorban inkább férfiakat, vagy inkább nőket érintenek, és megengedett az ehhez kapcsolódó marketing tevékenység, célzott hirdetések alkalmazása is, amennyiben a termékek mindkét nem számára elérhetőek maradnak.
A jelenlegi EU szabályozás alapján még sok kérdés nem tiszta, így például annak eldöntése, hogy egy adott szerződésmódosítás új szerződésnek minősül-e. A jelenleg készülő magyar jogszabály tervezete ezen kérdések közül sokat egyértelműsít a tételes felsorolással, illetve megválaszol néhány, a direktíva alapján kérdéses témát is. Így ezen a területen a magyar biztosítók sokkal kényelmesebb helyzetben lesznek, mint más országbeli társaik.
Az uniszex díjak hatása a magyar piacra
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A Deloitte szakértője kiemelte: Tekintettel a különböző nemű ügyfeleknek a különböző termékportfoliókon belüli eltérő arányára, valamint az uniszex díjak bevezetéséből adódó esetleges további kockázatokra, Magyarországon sem várható, hogy az új díj egyszerűen a férfiak és nők jelenlegi díjainak átlaga legyen, hanem valószínűleg a két díj közül a magasabbhoz lesz majd közel. A nők számára megszabott díjak a kockázati életbiztosítások terén - melyet az ügyfelek sokszor jelzáloghitelek mellé kötnek - várhatóan jelentősen nőnek, a férfiak esetében pedig némileg csökkenni fognak majd. A díjak növekedésének mértéke biztosítónként és az ügyfél korától függően is eltérő lesz. A 40 és 80 éves kor közötti nők díjai akár 80 százalékkal is növekedhetnek az átállással.
Hauer Judit hozzátette: Magyarországon a legtöbb biztosító már elkezdte az implementálási folyamatot, amely a tapasztalatok szerint csakúgy, mint egy új termék bevezetése, érinti a biztosító összes területét azzal a különbséggel, hogy ezt jelen esetben az összes termékkel meg kell tenni. Sőt, nem elég létrehozni egy új termékpalettát, ami a direktívának megfelel, át kell gondolni azt is, hogy a meglévő szerződések egyes módosításait hogyan érinti a szabályozás.
A biztosítókra rótt feladat az elmúlt évek legkomplexebb projektmunkái közé tartozik, hiszen magába foglalja az összes érintett területet, kezdve az üzleti stratégiai döntések meghozatalától a termékfejlesztésen keresztül az IT implementációig úgy, hogy a társaságoknak ezekkel a változtatásokkal decemberig el kell készülniük.
A fél mezőnyt verte a Lidl filléres sajátmárkása: ezek a legbiztonságosabb biciklis sisakok 2024-ben
Meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás kerékpáros sisakja egy nagy német teszten. Egy 50 ezres modell viszont elvérzett a próbákon.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ezért továbbra is mi fizetünk a legkevesebbet Európában
- Kokaint és marihuánát terített egy vállalkozó Budapesten - videó
- Lemondott a gyanúba keveredett ukrán miniszter
- Egyelőre mégsem kap erősebb hatásköröket a versenyhivatal
- Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség
- Hat bérletet hirdetnek meg az új évadra a Nemzeti Filharmonikusok