14 °C Budapest

Íme a VW, Skoda, Audi, Seat modellek, amik után 1 milliós kártérítést kaphatsz

2020. szeptember 12. 07:00

Egymilliós kártérítést fizetett olvasónknak a Volkswagen a dízelbotrány kapcsán: sokan nem tudják, de akkor is járhat kártérítés, ha már eladtuk az érintett autót, vagy épp használtan vettük azt. Akinek volt dolga az érintett modellekkel, az bátran perelhet, vélhetően nyerni fog. Sőt, az Európai Bíróság döntése nyomán már nem is muszáj feltétlen Németországig elmenni perelni.

Olvasónk története újabb bizonyítékot szolgál arra, hogy az egyszerű ember még olyan gigavállalatokkal szemben sem esélytelen, mint a Volkswagen-csoport. Ugyanis Mátyás is érintett volt a dízelbotrányban, ám sokáig nem tudott róla, hogy kártérítés jár neki:

2015-ben még Németországban éltünk, vásároltunk egy 2011-es dízel Volkswagen Sharant, ami mint kiderült, érintett volt a dízelbotrányban, de igazándiból nem is foglalkoztam vele. Aztán 2017-ben a Facebook feldobott egy hirdetést: jogászok reklámozták magukat, akik pont erre a bortányra és a kártérítési perekre voltak ráállva

- mesélte olvasónk, aki kapott is az alkalmon, ráadásul, mivel kint mindenkinek van egy úgynevezett jogi biztosítása is a tb kereteiben, csak 90 euróba (mai árfolyamon 32 ezer forintba) került neki az eljárás megindítása.

Nagyjából másfél-két év, mire lefut az egész. Első fokon a Volkswagennek adtak igazat, de a másodfokú eljárásban megállapították, hogy az én 17 ezer euróért vett autóm értéke a felére csökkent, mert nem a valós emissziós számokat adták meg hozzá. Az ítélet idén júniusban lett volna, de a koronavírus miatt kicsit lelassultak a folyamatok. Végül a jogászok azt javasolták, egyezzünk meg peren kívül a céggel: a VW az általunk kért 4000 euró (kb. 1,4 millió forint) helyett 2900-at (kb. 1 millió forint) ajánlott, amit végül elfogadtam.

Mátyás szerint Magyarországról sem lehetetlen beperelni az autóóriást: sokan nem tudják, de ha valaki '10-es évjáratú, érintett Volkswagen-csoportos autót vett, még akkor is van esélye a kártérítésre, ha közben eladta azt, sőt volt már olyan, hogy annak is fizettek, aki használtan vásárolta meg a dízelbotrányban érintett autót. Ugyan egy kicsit drágább az eljárás, mert az ügyvédi irodák a nem németek esetében 20-30 százalékos sikerdíjért dolgoznak.

Végülis ez a nagyjából egymillió forint talált pénz. Az autó egyébként a mai napig működik, megcsináltattam rajta a visszahívás utáni szoftveres update-et: annyi van, hogy az AdBlue fogyasztás valamelyest megnőtt, a dízelből pedig kb. fél literrel eszik többet, mint a visszaalakítás előtt

- mesélte Mátyás, aki szerint Németországban kötelező elvinni az érintett kocsikat a visszaalakításra, különben kivonják őket a forgalomból. Magyarországon nincs ilyen kötelezettség, de a hazai márkaszervizek is el tudják végezni a műveletet.

Egyébként Németországban pont a hónapokban alakult egy nagyobb pertársulat, több ezren perelték egyszerre a Volkswagent. Az ő esetükben csak annyit fog kimondani a bíróság, hogy jogos-e a kártérítési igényük, vagy nem. Ha jogosnak ítélik, akkor utána mindenkinek egyesével újra perre kell mennie a céggel, de azt jó eséllyel meg is fogják nyerni. Úgyhogy, ha valaki itthon gondolkodik abban, hogy kártérítést kér, érdemes erre az eljárásra figyelnie

- tette hozzá.

Magyarországon hozzávetőleg 40 ezer autó volt érintett az ügyben, A Volkswagen - dízelbotrányban érintett - EA 189 típusú motorjaival szerelt modellek a következők:

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

  • VW Golf VI 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2012
  • VW Jetta V és VI 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-tól
  • VW Beetle 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2011-2014
  • VW Tiguan I 2.0 TDI, 2007-2015
  • VW Passat B6, B7, CC 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2014
  • VW Touran 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2014
  • VW Caddy 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2014
  • VW Sharan I, II 2.0 TDI, 2008-2015
  • Audi A1 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2010-2014
  • Audi A3 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2013
  • Audi A4 B8 2.0 TDI, 2007-2013
  • Audi A6 C6, C7 2.0 TDI, 2008-2014
  • Skoda Rapid 1.6 TDI, 2012-2015
  • Skoda Octavia II 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2009-2013
  • Skoda Superb II 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2013
  • Skoda Yeti 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2009-2014
  • Skoda Roomster 1.6 TDI, 2010-2015
  • SEAT Leon 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2010-2012
  • SEAT Altea 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2009-2015
  • SEAT Alhambra I, II 2.0 TDI, 2008-2015
  • SEAT Exeo 2.0 TDI, 2008-2013
  • SEAT Toledo 1.6 TDI, 2012-2015

Már itthonról is lehet perelni

A hazai dízeltulajok dolgát jócskán megkönnyítette az Európai Bíróság júliusi döntése, amelynek értelmében nem kell kimondottan Németországban beperelni a VW-t, ha valakinek kártérítési igénye van, a károsultak a saját országuk bíróságai előtt is pert indíthatnak. Minderre azért volt szükség, mert a vállalat mindaddig azt mondta, ha valaki kártérítést akar, akkor perelje be őket Németországban.

A bíróság szerint az uniós tagállamok egyikében működő gépjárműgyártónak, amely más tagállamokban forgalomba hozandó járműveken végez tiltott manipulációkat, észszerűen számítania lehet arra, hogy ezen államok bíróságai előtt indulnak ellene keresetek.

A VW botránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a csoportot, hogy olyan szoftvert telepített több százezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érint, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A névadó Volkswagen, a Porsche és az Audi mellett a csoporthoz tartozik a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Scania, a Seat, a Skoda és a Volkswagen haszonjárművek márka.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem