14 °C Budapest
shopping cart in supermarket aisle with product shelves interior defocused blur background

Tömegek rohanták meg ezekért a termékekért a Tescót, Aldit: mindenkinek ez kell a hőségben

2021. július 7. 05:46

Egekben az üdítők, a sörök és a jégkrémek iránti keresleg a hőség miatt,  de nem csak a fogyasztási cikkekből fogy több a tavalyinál, hanem a ventilátorokért is  megindult a roham. A Pénzcentrum most az áruházláncokat kérdezte a nyári vásárlói szokásokról.

Az üzletláncok tapasztalatai szerint az idén nyáron az alkoholos és alkoholmentes italok, a szezonálisan elérhető, kerti grillhez, napozáshoz, és kertrendezés kapcsolódó, illetve a különféle kiszerelésű és összetételű fagylaltok iránt ugrásszerűen megnőtt a kereslet. Ennek hátterében a legtöbb üzletnél a kánikulai meleget látják. Ezt az eladások a szokásosnál gyengébb nyár elejei számai is alátamasztják, amik még a nagy forróságok előtti időszakot jellemzik.

Valószínűleg ez áll annak a hátterében is, hogy a vásárlók egyre inkább keresik a kültéri időtöltéseket. Ez a vásárlói magatartást tekintve abban nyilvánult meg, hogy az  idei szezonban is slágertermékké váltak a szezonális kikapcsolódáshoz kötödő termékek. Ilyenek például a  kerti kiegészítők, a strandoláshoz szükséges kellékek. A  Balaton környéki üzleteknél az nagy láncoknál általános tapasztalat a június-júlistól bekövetvezett ugrásszerű vásárlószám-növekedés, de többük számolt be arról, hogy ez nem ment a fővárosi üzletek forgalmának rovására sem.

Az Auchan tájékoztatása szerint az idei szezon jóval erősebben indult a tavalyinál. Közel kétszámjegyű fejlődést tapasztaltak a sörök, könnyebb rozé és fehér borok esetében, a víz és üdítőknél pedig még jelentősebb a bővülés, de az is igaz, hogy ez csak a kánikulai napokra jellemző. Úgy vélik, ennek oka az lehet, hogy 2020-ban nem volt ilyen tartósan magasan a napi hőmérséklet.

Több üzletlánc is azt tapasztalta, hogy érezhető a nyaralási szezon megindulása miatt egy eltolódás az egyes, különböző településeken található üzleteik forgalmában.  A Tesco szerint, ha a tavaszi hónapokat vetjük össze a nyáriakkal, akkor jelentősnek a szezonalitás mértéke a Balaton parti boltjaikban; jellemzően minél közelebbi egy bolt elhelyezkedése a vízparthoz, annál jobban érezhető ez a szezonalitás. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az időjárás is hatással van erre, rosszabb idő esetén az emberek érezhetően kevesebbet vásárolnak.

A brit multi konkrét tapasztalatai szerint a tavaszi hónapokhoz képest mind a Balatonon, mind a nem-balatoni boltjaikban nőtt a kosárszám, előbbiben valamivel nagyobb mértékben.

Emellett a Tesconál azt is megfigyelték, hogy a járványhelyzet javulása miatt az emberek bátrabban és gyakrabban járnak boltokba, s ezzel párhuzamosan a kosárérték, épp a megnövekedett kosárszám miatt enyhén csökkent. Ennek a két tényezőnek az eredményeként a heti átlagos eladásaik országos szinten – eltérő mértékben, a Balatonhoz közeli áruházak esetében valamelyest nagyobb számban – növekedni tudtak.

A Spar üzleteiben a budapesti és a balatoni üzletek közti eltolódás a szokásos mértékű: az idei év eddigi tapasztalatai alapján nem nőtt a korábbiaknál nagyobb mértékben. A Balatonon és a fővárosban is érzik a külföldi turisták hiányát, a magyarok pedig a SZÉP kártya adta könnyítések miatt sok pénzt költenek el az üzletek helyett a vendéglátásban.

A ventilátor és a napernyő az idei nyár slágerei

A Spar tapasztalatai szerint az idei év slágertermékei egyelőre az üdítők, ásványvizek, sörök és egyéb alkoholos italok, valamint a jégkrém és zöldségek-gyümölcsök. A Tesco tapasztalatai alapján is jellemző, hogy teljes termékkörök válnak ilyenkor slágerré; idén alapvetően a legnagyobb szezonális növekmény a fagylalt kategóriában figyelhető meg, ahol a heti átlagos eladás a langyos tavaszi hónapokhoz képest közel háromszorosára tudott nőni – természetesen ez is erősen időjárásfüggő és más faktorok is közre játszottak a nagyobb érdeklődésben, növekményben a vásárlói szokásokon felül. Az ALDI is arról számolt be, hogy ugrásszerűen megnőtt a fagylaltok, jégkrémek iránti kereslet. Ez a trend viszont üzleteikben évek óta megfigyelhető, az idei év eddigi tapasztalatai alapján ebben szignifikáns eltérés nem tapasztalható, a fogyasztás mennyisége viszont jól megfigyelhetően évről-évre növekszik és ebben az idei szezon sem kivétel.

A szénsavas üdítők átlagos heti eladás növekedése több mint 20%-os, és a jeges teák is közel 20%-kal teljesítenek jobban, de nagyobb a kereslet a gyümölcsleveké iránt is.

Az Auchan úgy tapasztalta, náluk a  szezonális termékek iránt nőtt meg leginkább az érdeklődés, úgy, mint a medence, a medence kiegészítők, a klímák, ventilátorok, grill termékek iránt Utóbbi esetben az ehhez kapcsolódó élelmiszerek iránt is). De a kertápoláshoz kapcsolódó termékek (fűnyíró, fűkasza, damil, locsolás kiegészítők) is nagyon népszerűek az itt vásárlók körében, valamint a sör és a  vizek irántii keresleti növekedés is jelentős. A jó idő megjelenésével pedig a jégkrémek esetében is a többi üzletes hasonlóan szignifikáns mértékű emelkedést érzékeltek, a legjelentősebb fejlődés náluk a multipack és a családi jégkrémek esetében látható.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A hipermarket-lánc általános tapasztalata az, hogy április és május vegyesen alakult az eredményeik tekintetében, mert az időjárás ekkor még nem kedvezett a szezonális termékeknek. Ugyanakkor júniusban, miután a kánikula berobbant, az olyan szezonális termékkörök, mint a kerti bútorok, nyári játékok, medencék, grill- és strandtermékek és nem utolsó sorban a klímák, ventillátorok kétszámjegyű fejlődést mutattak.

A szezonális termékek eredményét a hőmérséklet nagyon nagy mértékben meghatározza.

Ugyanezt hangsúlyozta a Tesco is. A legnagyobb szezonális növekményt produkáló fagylaltok forgalmáról ugyanis azt is elárulták, mi állhat a kiemelkedő növekedés hátterében. A tavalyi évhez képest ugyanis idén a tavaszi fagylalt eladásaik jelentősen alacsonyabbak, a nyáriak jelentősen magasabbak voltak eddig. Ennek okai  pedig főleg az időjárásban keresendők, de  szerintük ez a jelenség okozta ezt a kiugró heti eladásban tapasztalható közel 200%-os növekedést is. Ők is hangsúlyozzák ezért, hogy az időjárás maga elég nagy szórást tud okozni ezeknek, az időjárás-érzékeny kategóriáknak a heti eladásaiban.

A Spar is a részben időjárási okokból lassabban induló nyári szezonról számolt be. Elárultak, Május-június tekintetében nagyon vegyes volt a kép a  nyári slágertermékek forgalmában a hőmérsékletváltozások miatt. Ugyanis, míg tavaly május volt nagyon meleg, június pedig nagyon csapadékos, ez idén megfordult, így összességében elmondható, hogy a nyári szezonnak kitett könnyű liquid kategóriák (sör, üdítők, vizek) mind értékben, mind volumenben növekedni tudnak.

A szénsavas üdítők piacán a tavalyi évhez viszonyítva nem volt nagy mértékű eltérés tapasztalható. A sör kategória mind értékben, mind volumenben az FMCG (gyorsan forgó, napi fogyasztási cikkek piaca) piac fejlődése és az infláció felett tudott teljesíteni. A szezon vásárlói magatartásra gyakorolt hatása, tapasztalataik  szerint idén lényegesen jobban megfigyelhető, illetve megfigyelhető lesz, így jelentős bővülést a teljes szezonra. 

A Spar ennek tulajdonítja a ventilátorok forgalmának egészen elképesztő mértékű növekedését is. Az utóbbi két hétben ugyanis az üzletlánc a tavalyi év teljes forgalmát realizálta ezen a termékterületen. Jelenleg  pedig hiány van a piacon ezen terméktípusból.

A kertibútorok, nyugágyak, napernyők, medencék, medencevegyszerek és kiegészítők pedig a tomboló nyár miatt most szintén nagyon népszerűek. A grill kategória termékei iránt is megugrott a kereslet, de ezzel kapcsolatban az üzletlánc hozzáteszi, hogy  ez egy dinamikusan fejlődő kategóriának számít: minden évben mind a kiegészítők, mind a gépek rendkívül népszerűek, ami általánosságban a "home cooking" több éve tartó felfutásával magyarázható, amely elsősorban a különböző gasztro műsorok népszerűségének köszönhető. Ezt az ALDI tapasztalatai is alátámasztják. Náluk is slágerterméknek számítottak ugyanis a grillsütők és a grillezéshez szükséges kiegészítők.

 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem