Nem csak a külföldiek kerülhetnek itthon bajba.
Meglepő módon a mindennapi élet két, gyakorlatilag mindenkit érintő területén: a lakásfenntartás során, valamint az élelmiszer vásárlással kapcsolatban viszonylag kevés ember tapasztal fogyasztóvédelmi problémákat.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Forsense Intézet kérdőíves közvélemény-kutatást végzett arról, hogy melyek az emberek által leginkább érzékelt fogyasztóvédelmi problémák, és melyek a legismertebb, leggyakrabban alkalmazott megoldások ezekben az ügyekben.
Lakásfenntartás során a válaszolók 10 százaléka, míg az élelmiszervásárlással kapcsolatban a válaszolók 14 százaléka számolt be arról, hogy fogyasztói jogai sérültek az elmúlt egy-két évben.
A relatíve kevés konkrét eset említése és felidézése azonban - ahogy ezt a kutatás részletei mutatják - valószínűleg annak köszönhető, hogy az emberek fogyasztóként sok esetben nincsenek tisztában jogaikkal, illetve nem is tudják pontosan hol az a határ, ahol fogyasztói jogaik már sérültek.
Szó nélkül hagyjuk!
A felmérésből az is kiderül, hogy a vásárlók, szolgáltatást igénybe vevők sok esetben nem tesznek semmit, vagy maximum a feltételezett jogsértés elkövetőjéhez (a szolgáltatóhoz, eladóhoz) fordulnak, hogy orvosolja a problémát. Különösen a kisebb értékre vonatkozó esetekben, az élelmiszervásárlással kapcsolatos ügyekben gyakori, hogy a fogyasztó (41 százalékuk) egyáltalán nem teszi szóvá, ha valahol fogyasztóvédelmi problémával találkozik.
A megkérdezettek elmondása szerint a leggyakoribb ilyen kellemetlen tapasztalat a lejárt szavatosságú (56 százalék) vagy rossz minőségű (18 százalék) termékkel, illetve a nem megfelelően feltüntetett árral volt kapcsolatos (10 százalék).
A fogyasztóvédelmi szervezetekhez, vagy más külső, intézményes megoldáshoz fordulás igen ritka, - a lakásfenntartással kapcsolatos problémák esetén 3 százalék említett ilyen utat, az élelmiszervásárlás esetén pedig nem volt ilyen válasz, mindössze 4 százalék írt be a panaszkönyvbe - pedig a valamilyen problémával találkozók több mint egyharmada nehézségekről számolt be a reklamáció intézése során (leggyakrabban arról, hogy nem fogadták el a reklamációt).
Nem tudjuk, kihez forduljunk
A kutatás során két elképzelt szituáció segítségével próbálták vizsgálni a fogyasztók lehetséges reakcióit. Az egyik esetben egy kiskereskedelmi vásárlás során felmerült problémáról volt szó (újonnan vásárolt, többször elromló mobiltelefon elutasított csereigénye), a másik esetben pedig egy szolgáltatásról (egy áramszolgáltató el nem ismert túlszámlázásáról).
A fogyasztók reakciója mindkét esetben igen hasonló volt: teljes tanácstalanságot mutattak, illetve tovább próbálkoztak annál a boltnál, illetve szolgáltatónál, ahol korábban sikertelenül jártak, és mindössze kevesebb, mint ötödük fordult volna fogyasztóvédelmi hatósághoz.
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)
Bár a hatóságok nem orvosolhatják közvetlenül a fogyasztók problémáit, a hatósági panasztétel egy olyan általános tudatos fogyasztói magatartás része lehet, amelyben a fogyasztók állampolgári kötelességként élik meg, hogy a hatóságokat tájékoztatják az őket ért sérelmekről, ezzel is növelve a fogyasztóvédelem hatékonyságát.
A fogyasztói érdekvédelemmel kapcsolatos ismeretek szintje azonban az öntudatosabb polgárok esetében is alacsony, az esetek döntő részében a kutatásban résztvevők nem tudták konkrétan megnevezni, melyik szervezethez fordulnának.
Civil szervezeteket alig ismerünk
Az előbbiek fényében nem meglepő, hogy a megkérdezetteknek kevesebb mint 2 százaléka fordult saját állítása szerint valamilyen fogyasztóvédelmi civil szervezethez az elmúlt években.
A megkérdezettek 86 százaléka nem ismert egyetlen fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezetet sem, s akik "ismernek" ilyet, azok is gyakran állami, önkormányzati hivatalt, intézményt soroltak a civil szférába. Sokan úgy hiszik, hogy a a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Megyei Tisztiorvosi Szolgálat és a kerületi Fogyasztóvédelmi Hivatal is a civil szervezetek közé tartoznak.
A leggyakrabban nem is tudták a pontos nevét megmondani a szervezetnek, amelyhez fordultak, akik pedig "tudatosan" nem vették igénybe civil szervezetek segítségét, leginkább azért nem tették, mert túlzottan időigényesnek vagy feleslegesnek tartották volna az ügyintézést.
A tájékozatlanság miatt, vagy éppen ellenére tízből heten mégis megpróbálnának valamilyen módon informálódni, ha fogyasztóvédelmi problémával szembesülnének. Zömében az interneten, ismerősökön, vagy hivatalos szerveken keresztül.

Feltárult az igazság: ítéletet mondott a magyar csapvízről Müller Cecília, sokaknak nem fog tetszeni
A vezetékes ivóvíz kiváló Magyarországon, folyamatos a víz minőségének mérése, ellenőrzése - adta hírül Müller Cecília.
Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.
Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?
A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában
Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.
- Orbán Viktor: Magyarország és Szerbia számíthat egymásra - a nap hírei
- Átadták Az év múzeuma idei díjait
- Óriási csatában kaptak ki Hangáék az Euroliga döntőjében
- Otthon tartotta a két pontot az FTC - tabella
- Volodimir Zelenszkij: eltörtük az orosz hadsereg gerincét
- 27 darab négyes volt az ötösön - nyerőszámok, nyeremények
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


