Gyógyvizekben Magyarország európai nagyhatalom - lehetne. Az Európai Unió szabályai miatt azonban lehetetlenné vált a kivitel.
Korábban a Vikuv, a privatizáció óta a Medaqua Kft. termeli és palackozza az ismert hazai ivógyógyvizeket (a Salvus kivételével). Az uniós csatlakozás előtt a cég komoly exportpiacokat tudhatott magáénak egyrészt a szovjet utódállamokban, másrészt az olaszoknál, a spanyoloknál, a franciáknál, a németeknél, a svédeknél, a lengyeleknél, illetve Horvátországban, továbbá Szlovákiában és Szlovéniában, de kisebb tételeket Európa minden szegletébe szállított a társaság. Bár 2004-ben véget ért az uniós export, máig naponta érkeznek megkeresések külföldi kereskedőktől és magánszemélyektől, akik forgalmazni, illetve fogyasztani szeretnék e vizeket. A piac tehát adott. Ha az export elől elhárulna az adminisztratív akadály, a cég akár már az első évben megduplázná jelenlegi félmillió palackos termelését, és közel egymilliárd forintra növelhetné árbevételét - mondta Palik Tibor ügyvezető a Magyar Nemzetnek.
A magyar szabályozás szerint a gyógyvizek minősítését az Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatóság végzi, míg a többi ásványvíz regisztrációja élelmiszerként a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumhoz (FVM) tartozik. Az uniós szabályozás szerint azonban nem tesz különbséget gyógyhatású ásványvíz és közönséges ásványvíz között. Az uniós exporthoz szükséges regisztrációs szám megszerzéséhez a gyógyhatású ásványvizeket élelmiszerként kéne lajstromba vennie a szaktárcának. Ők viszont megtagadják ezt, hiszen ezek a termékek a harmincas évek óta gyógyvízként vannak itthon regisztrálva, ráadásul az élelmiszerek nem tartalmazhatnak gyógyhatású összetevőt.
Elviekben négy megoldás is szóba kerülhet, ám egyik sem tűnik járhatónak. Az első: elérni, hogy az Unió hozzon létre egy alkategóriát a gyógyhatású ásványvizek számára. Ez az út azonban a brüsszeli bürokrácia útvesztői miatt majdnem esélytelen. A második, hogy élelmiszerként regisztrálják a gyógyvizeket: ez azonban a fogyasztók tömeges megtévesztéséhez vezethet, mivel a létezik egy EU-jogszabály, mely megtiltja, hogy az ásványvizeken fel legyen tüntetve bármilyen gyógyhatás.
A harmadik megoldás, hogy regisztráltassák "gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményként" a gyógyvizeket, ám ez a kategória 2011-től megszűnik az EU-ban és már most sem lehet új termékek felvetetni a listára. A negyedik pedig, hogy gyógyszerként kerüljenek forgalomba, ám ehhez többek közt biztosítani kéne az állandó összetételt, ami egy föld alól származó ásványvíz esetében nehezen kivitelezhető.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Újabb csalási trükkre figyelmeztet a Telekom
- Szokatlan hiba miatt hívják vissza a Tesla új gyöngyszemét
- Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani
- Jó számokat hoz Magyarország az autós piacon
- Erre már sokan vártak: itt a TikTok új alkalmazása
- Van egy kis probléma az autók elkobzásával a szomszédban