Gyógyvizekben Magyarország európai nagyhatalom - lehetne. Az Európai Unió szabályai miatt azonban lehetetlenné vált a kivitel.
Korábban a Vikuv, a privatizáció óta a Medaqua Kft. termeli és palackozza az ismert hazai ivógyógyvizeket (a Salvus kivételével). Az uniós csatlakozás előtt a cég komoly exportpiacokat tudhatott magáénak egyrészt a szovjet utódállamokban, másrészt az olaszoknál, a spanyoloknál, a franciáknál, a németeknél, a svédeknél, a lengyeleknél, illetve Horvátországban, továbbá Szlovákiában és Szlovéniában, de kisebb tételeket Európa minden szegletébe szállított a társaság. Bár 2004-ben véget ért az uniós export, máig naponta érkeznek megkeresések külföldi kereskedőktől és magánszemélyektől, akik forgalmazni, illetve fogyasztani szeretnék e vizeket. A piac tehát adott. Ha az export elől elhárulna az adminisztratív akadály, a cég akár már az első évben megduplázná jelenlegi félmillió palackos termelését, és közel egymilliárd forintra növelhetné árbevételét - mondta Palik Tibor ügyvezető a Magyar Nemzetnek.
A magyar szabályozás szerint a gyógyvizek minősítését az Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatóság végzi, míg a többi ásványvíz regisztrációja élelmiszerként a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumhoz (FVM) tartozik. Az uniós szabályozás szerint azonban nem tesz különbséget gyógyhatású ásványvíz és közönséges ásványvíz között. Az uniós exporthoz szükséges regisztrációs szám megszerzéséhez a gyógyhatású ásványvizeket élelmiszerként kéne lajstromba vennie a szaktárcának. Ők viszont megtagadják ezt, hiszen ezek a termékek a harmincas évek óta gyógyvízként vannak itthon regisztrálva, ráadásul az élelmiszerek nem tartalmazhatnak gyógyhatású összetevőt.
Elviekben négy megoldás is szóba kerülhet, ám egyik sem tűnik járhatónak. Az első: elérni, hogy az Unió hozzon létre egy alkategóriát a gyógyhatású ásványvizek számára. Ez az út azonban a brüsszeli bürokrácia útvesztői miatt majdnem esélytelen. A második, hogy élelmiszerként regisztrálják a gyógyvizeket: ez azonban a fogyasztók tömeges megtévesztéséhez vezethet, mivel a létezik egy EU-jogszabály, mely megtiltja, hogy az ásványvizeken fel legyen tüntetve bármilyen gyógyhatás.
A harmadik megoldás, hogy regisztráltassák "gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményként" a gyógyvizeket, ám ez a kategória 2011-től megszűnik az EU-ban és már most sem lehet új termékek felvetetni a listára. A negyedik pedig, hogy gyógyszerként kerüljenek forgalomba, ám ehhez többek közt biztosítani kéne az állandó összetételt, ami egy föld alól származó ásványvíz esetében nehezen kivitelezhető.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








