22 °C Budapest

A pokoli magyar világsiker nyomában - exkluzív interjú

2009. május 13. 05:40

A napokban vált publikussá a hír, miszerint a Forma1 történetében először jelenik meg magyar tulajdonú cégcsoport állandó szponzorként. A Pénzcentrum a Hell nemzetközi stratégiai igazgatóját kérdezte a szerződés kulisszatitkairól és a világméretű terjeszkedés esélyeiről.

A magyar tulajdonú HELL energiaital néhány napja hosszú távú megállapodást írt alá a napokban a Forma1-es AT&T Williams csapattal. A 16 országban jelenlevő márka így "teljes mellszélességgel" jelenhet meg a világ legnépszerűbb autóverseny-sorozatában: a szponzorációs szerződés már a hétvégi Spanyol Nagydíjon érvénybe is lépett.

A Pénzcentrum Tomas Grosch-t, a Hell nemzetközi stratégiai igazgatóját kérdezte a szerződés kulisszatitkairól, a hazai szinten mindenképp merésznek tűnő kampány hatékonyságáról, és arról, van-e esélye egy magyar cégnek a kőkemény nemzetközi piacon.

Jól látható, hogy a magyar energiaital-piac az elmúlt években jelentős növekedést produkált. Mit gondol, mennyiben köszönhető ez az egyre újabb, és egyre olcsóbb termékeknek, és mennyiben a rendkívül erős marketingnek?

Kevés olyan termék kategória van a napi fogyasztási cikkek piacán, ahol ilyen dinamikus növekedésre van lehetőség. Úgy vélem, az Ön által felsorolt faktorok valamennyire mind közrejátszanak a bővülésben, de látni kell, az energiaitalok globális piacán szintén a kiemelkedő növekedés jellemző, ami azt is jelzi, hogy maga a termék kategória kezd egyre népszerűbbé és elfogadottabbá válni, amiben talán fontos szerepet játszik, hogy az energiaital egy olyan kompakt készítmény, ami kiválóan illik a modern életstílushoz.

A magyar fogyasztó ugyanakkor kimondottan árérzékeny, így óriási versenyelőnyt jelenthet a Hell-nek, hogy feleannyiba kerül, mint nevesebb vetélytársai. Azt gondolhatnánk, hogy a hazai piacon ezzel a legkönnyebb jó helyezést szerezni.

A Hell márka alapvetően négy tényezőnek köszönheti sikerét: elsősorban annak, hogy minőségi termék, másodsorban az árazási stratégiának, emellett kiemelkedően fontos az önálló disztribúciós erő és végül, de nem utolsó sorban pedig a tudatosan felépített és egyre bővülő marketingtevékenységünknek.

Tomas Grosch és Adam Parr az AT&T Williams elnök-vezérigazgatója (Fotó: Hell)


A Hell 16 országban is jelen van. Mit mutatnak az adatok, mennyire lehet sikeres egy magyar termék az óriási marketingpénzekkel megtámogatott nagy külföldi vetélytársakkal, elsősorban a Red Bullal és a Coca-Cola Burn-jével szemben?

A Hell jelenleg is komoly nemzetközi sikerekkel büszkélkedhet. A kezdeti fejlesztési munka eredményeként a Hell minőségi ízzel és kiváló hatásfokkal rendelkezik. Továbbá design és arculat tekintetében is markánsan megkülönböztethető. Összefoglalva: minőségben, árpozícióban és márkaértékben egyesítünk mindent, amit a mai kor fogyasztója elvár egy energiaitaltól. Ez a kínálati csomag az, ami sikeressé tehet minket, persze ezt alá kell támasztani egy bátor marketingstratégiával, aminek jó eszköze a Forma 1 szponzoráció.

Habár korábban is voltak már próbálkozások összekapcsolni magyar márkákat a Formula 1-gyel, mégis, hogyan jött az -első hallásra talán kissé merész ötlet- hogy egy Formula 1-es csapatot támogassanak?

Ha azt mondom, a Forma 1 világát az egész világon kiemelt figyelem kíséri, talán nem is kellene tovább magyaráznom a választ. Régóta rajongói vagyunk a technikai sportoknak, vannak például saját rally csapataink, illetve támogatunk drift és quad versenyzőket is. Úgy véljük, a Forma 1 támogatásával egy közös álmot valósíthatunk meg, mivel én személy szerint mindig is szerettem volna, ha egy magyar cég is megjelenik a szponzorok között, így is képviselve az országot külföldön és itthon egyaránt. Arról nem is beszélve, hogy komoly üzleti hozama van a Forma 1-ben való megjelenésnek, ami a Hell márka fejlődésének felgyorsítását hozza magával.

A Hell logója az AT&T Williams hátsó szárnyán (Fotó: Hell)


A hírek szerint tárgyaltak más csapatokkal is, például a Brawn GP-vel. Mi az oka, hogy mégis az AT&T Williams mellett döntöttek? Mennyi pénzt "tettek" a csapatba, milyen időtávra, és milyen hirdetésekről szól a megállapodás?

Szerettünk volna egy olyan csapatot választani, amely az egyik legrégebbi, legkiválóbb csapat a verseny jelenlegi mezőnyében, így esett a sportágban 32 éve jelen lévő Williams-re a választás. Ár-érték arány tekintetében kiváló üzletet kötöttünk, elég csak arra gondolni, milyen világcégekkel kerültünk egy platformra a Williams-nek köszönhetően. A megállapodás anyagi vonzatáról üzleti titok miatt sajnos nem nyilatkozhatok, ami pedig az időtartamot illeti: hosszú távú, három évre szóló megállapodást írtunk alá.
A szerződés értelmében az autók hátsó szárnyának oldallemezét foglaljuk el, és nagyjából hasonló méretű felületen, mint a csapat többi nagy szponzora. Ezenkívül abszolút újító módon a márka ördögös-poklos dizájnjába öltöztetjük az üzemanyag töltő csapatot, illetve a gyakran képernyőre kerülő csapat monitorokon is megjelenünk. Kizárólagos, hivatalos italszállítóként pedig a Williams összes rendezvényén mi szolgáltatjuk az energiaitalt.

Sajtóértesülések szerint a Williams az elmúlt időszakban több szponzorát is elvesztette, ráadásul februárban a csapat költségvetésének jelentős részét adó Royal Bank of Scotland jelentette be, hogy a jövő év végén nem hosszabbítja meg együttműködését az istállóval. A Hell tehát egyfajta mentőövként érkezett a csapat számára, vagy Önök csak ügyesen kihasználták az adódó lehetőséget, és viszonylag nyomott áron szálltak be a száguldó cirkuszba?

Szeretnénk a kétségeket eloszlatni: mivel a Hell 2006. óta van a piacon, dinamikus fejlődésének köszönhetően most jött el számára a megfelelő pillanat arra, hogy beszálljon a Forma 1-be, hogy ilyen nagy lépést tegyen a márka globális fejlesztésében. Nem foglalkozunk más szponzorok mozgásával, olyan csapatot szerettünk volna választani, akinek nagy hagyományai és történelmi sikerei vannak e sportág életében, és a Williams minden tekintetben megfelelt az elképzeléseinknek. Aki követi a Forma 1-et, jól tudja, hogy Frank Williams csapata 32 éve jelen van a Forma-1-ben, és története során rengeteg bajnoki címet szerzett.

Világszerte több százmillió néző kíséri érdeklődéssel a Formula 1-es versenyeket. A hivatalos adatok szerint a Hell viszont "csak" 16 országban van jelen. Mit gondol, növeli majd a szponzoráció az eladási adatokat például Macedóniában, Kuvaitban vagy a palesztin területeken? Merre szeretnének terjeszkedni a jövőben, hogyan segítheti a mostani akció a további piacszerzést?

A Forma 1 vitathatatlanul óriási reklámértékkel bír, így természetesen a szponzoráció üzleti célja az, hogy újabb piacokon terjeszkedjünk. A legfontosabb országok, ahová be szeretnénk törni, illetve erősíteni szeretnénk jelenlétünket: Oroszország, Japán, Olaszország, Spanyolország, Németország és az Egyesült Királyság. Úgy véljük, a száguldó cirkusz népszerűségét meglovagolva sikerül majd ismertséget szereznünk célpiacainkon, így tervünk, hogy a nemzetközi energiapiacon megszerezzük a második pozíciót, megfelelő marketingtámogatást kap.

Rengeteg olyan ország van, ahol a Hell nincs jelen a piacon, az autóverseny viszont rendkívül népszerű. Nem jelent-e kidobott pénzt, hogy ott is látják a hirdetést, viszont gyakorlatilag semmit sem tudnak a márkáról? Nem lenne célszerűbb inkább kimondottan azokon a piacokon hirdetni, ahol jelen van a cég?

Ellenkezőleg. Azokon a piacokon, ahol még nem vagyunk jelen mindenképpen kiváló eszköz a Forma 1 arra, hogy ismertséget biztosítson a Hellnek, melynek köszönhetően könnyebb lehet teret nyerni az adott országban.

Fotó: Hell


Eddig ha az energiaital és az autóverseny kapcsolatáról esett szó, mindenki a Red Bull-ra asszociált. Ön szerint mennyi időbe -és pénzbe- telhet, amíg a Hell is ugyanekkora hangsúllyal lesz jelen a Formula 1-ben?

Elsődleges célunk egyelőre nem az, hogy versenytársunkhoz hasonló mértékben jelenjünk meg a Forma 1-ben, hanem az, hogy az értékesítési volumen tekintetében megszerezzük a második pozíciót a nemzetközi energiaital piacon. Természetesen nem kizárt, hogy növekedésünk függvényében a későbbiekben még intenzívebben bekapcsolódunk a száguldó cirkusz világába, azonban úgy véljük, egyelőre az is hatalmas siker, hogy magyar tulajdonú cégcsoportként történelmet írhatunk.

Mikor derülhet ki, hogy a szponzorációs támogatás hatása megfelelt az előzetes elvárásoknak, "behozta-e az árát"? Számíthatnak-e a fogyasztók -és a versenytársak- arra, hogy hasonló "világraszóló" akciókkal hirdeti majd magát a cég a jövőben?

Már ilyen rövid idő elteltével érzékelhető a Forma 1-es jelenlét hatása, hiszen rengeteg üzleti együttműködési kezdeményezés érkezik külföldről, ami kiváló alapot biztosíthat a terjeszkedéshez. A jövőbeni "világraszóló" akciókról, pedig természetesen növekedésünk fényében gondolkodunk.

 

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 24. péntek
Gellért, Mercédesz
38. hét
Szeptember 24.
Kutatók éjszakája
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. szeptember 24. 08:05