12 °C Budapest

Árháború közepén: mi mindenre képes az áruház?

Pénzcentrum
2008. április 29. 13:00

Sosem lehet pontosan tudni, hogy mi is zajlik zárt ajtók mögött, ha egy áruházlánc vezetősége találkozik a beszállítókkal. A beszállító a lehető legmagasabb árat akarja kialkudni, az áruházlánc viszont a lehető legalacsonyabb áron szeretné megvenni az adott terméket. Valahogy mégis minden meg tudtak egyezni. Ennek módja mindig is titok volt. Mostanáig...

A legnagyobb brit élelmiszerláncoknál vizsgálódni kezdtek a hatóságok, mivel valószínűleg összejátszottak az egészségügyi, kozmetikai és élelmiszertermékek árának meghatározásakor. A Tesco, a Sainsbury's, az Asda és a Morrisons is érintett az ügyben. Ha bűnösnek találják az érintett cégeket, hatalmas bírságokra számíthatnak, ezen felül akár öt év börtönnel is büntethető, ha rábizonyítják a cégvezetőkre érintettségüket.

Belső dokumentumok kerültek nyilvánosságra, melyek olyan különböző módszereket tartalmaznak, melyekkel könnyen szemben találhatják magukat azok, akik az áruházláncokkal kezdenek ártárgyalásokba. A papírokból kiderült, hogy egy-egy szupermarket számos pszichológiai és stratégiai manővert alkalmaz, hogy a gyártókból alacsonyabb árat csikarjon ki.

Az elmúlt hónapokban különösen fontos lett a beszállítók és a vevők közötti alkudozás mind az energia, mind az élelmiszerárak emelkedése miatt. A beszállítók viszont sokszor falba ütköznek, ugyanis ha csak megemlítik az áremelés szükségességét, a másik fél gyakran egyszerűen csak lecsapja a telefont.

Sakkjátszma: megváltozott taktikák

Kevesebb, mint egy évtizede a fizikai megfélemlítés szinte mindennapos volt, ahogy a vevők megpróbáltak felülkerekedni a beszállítókon. Arra is volt példa, hogy igazinak látszó vízipisztollyal fenyegették a tárgyalópartnert, ameddig el nem fogadta az alacsonyabb árat. De ezek az idők már elmúltak, ma már teljesen új módszerek vannak porondon. Ma már minden pszichológiai síkon zajlik.

"Clock-face"

Ez a taktika arról szól, hogy ahogyan telik az idő, úgy változik az ember tárgyalási stílusa. Az elején a megegyezés és alkudozás van főszerepben. Ezek után gyakorlatilag semmisnek tekinti a másik fél ajánlatát és kezdődik a fenyegetőzés a szerződés felbontásával. Majd következik a jó fiú-rossz fiú taktika, végül pedig gyakorlatilag eljátsszák, hogy bizonyára félreértették egymást, mert nem erről a megegyezésről volt szó. A végső periódus a partneri viselkedés, ami alatt valószínűleg megegyeznek a felek, mivel a fenyegetett partner ekkora már úgy érzi, ő a kakukktojás az egész helyzetben és bele kell mennie az üzletbe.

"Flaming Lamborghini"

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ennek a lényege, hogy az alárendelt felet gyakorlatilag egy érzelmi, pszichológiai hullámvasútba ültetik. Az alkudozó fél hangulata az elégedettség és a "háború" között váltakozik, az egyik percben a két fél még a legjobb barát, a másikban viszont már ősi ellenség. A lényeg, hogy az ügyfelet abba a helyzetbe hozzák, hogy úgy értékelje, mintha ő mindent megtett volna az ügylet sikeressége érdekében.

A befolyásolási folyamat általában nagyon egyszerű, az áruházak frissdiplomás, a 20-as évik közepén járó fiatalokat alkalmaznak, majd küldenek el speciális tréningekre, ahol megtanulják a legkülönbözőbb tárgyalási stratégiákat. Ezek után rászabadítják őket a beszállítókra, hogy egyezzenek meg egy elfogadható árban. Nem utolsó ösztönzési mód, hogy a teljesítmény alapján fizetnek nekik. Ha plusz egy pennyt sikerül kisajtolni a másik félből, akkor emelkedik a fizetés.

Ezek a fiatalok általában rövid ideig vannak ugyanabban a pozícióban, ezzel is akadályozva azt, hogy jó kapcsolat alakuljon ki köztük és a beszállítók között. A tapasztalat az, hogy gyakorlatilag már nem is a termék a lényeg, teljesen mindegy, hogy mit is kell olcsóbban beszerezni.

A fenyegetettség ráadásul valódi, mivel ha az egyik legnagyobb megrendelő egyszer csak felbontja a szerződést, az akár egy kisebb beszállító "életébe is kerülhet", a kieső megrendelés miatt csődbe mehet. Emellett az is bevett szokás, hogy a beszállítónak fizetendő összegből az áruházlánc egyszerűen csak levonja a különböző díjakat.

A boltok ugyanis sokszor vállalnak pénz-visszafizetési garanciát, amit viszont nem ők finanszíroznak, hanem egyszerűen áthárítanak a gyártóra egy összegű kifizetésként. A másik fél pedig sokszor azzal szembesül, hogy 40 fontos adminisztrációs költséget vontak le a kapott összegből, miközben az adott termék csak 1 fontba került.

Bár azért az éremnek két oldala van, ha a gyártók kicsit jobban ki mernének állni magukért, akkor valószínűleg nem tehetnének meg mindent a boltláncok. A Tesco véleménye szerint mivel jelentős összegek forognak kockán, fontos, hogy mind a két fél megfelelően képzett legyen. Ez így van minden iparágban.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem