Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
A Sophos kiadta a "State of Ransomware in Retail 2023" (A zsarolóvírusok helyzete a kiskereskedelemben 2023) című, 14 ország 355, a kiskereskedelmi szektorban dolgozó IT/kiberbiztonsági szakembere körében végzett felmérésen alapuló jelentést. Az eredmények feltárják az ágazat előtt álló zsarolóvírus-kihívásokat.
A 2023-as tanulmány szerint a kiskereskedelmi szektor 69%-át érte zsarolóvírus-támadás, szemben a 2022-es év 77 százalékkal. Szemben a globális, ágazatközi trenddel, amely az előző két év jelentésében változatlanul 66%-os maradt.
Az adattitkosítás aránya azonban három éve a legmagasabb, a kiskereskedelemben elkövetett zsarolóvírus-támadások közel háromnegyede (71%) eredményezi az adatok titkosítását. Ugyanakkor az adatok titkosítása előtt leállított támadások aránya továbbra is csökken: mindössze minden negyedik támadást (26%) állítottak le az adatok titkosítása előtt. Ez arra utalhat, hogy a támadók egyre felkészültebbek és hatékonyabbak. Az esetek 21%-ában, amikor az adatokat titkosították, az adatokat el is lopták, ami arra utal, hogy ez a "kettős módszer" (az adatok titkosítása és az adatok kiszivárgása) egyre gyakoribbá válik.
A kiskereskedelmi támadások alapvető okai
A kiskereskedelmi szektorban a legjelentősebb zsarolóvírus-támadások leggyakoribb kiváltó oka a kihasználatlan sebezhetőségek (41%) voltak, ezt követte az e-mail (rosszindulatú e-mailek vagy adathalászat) (32%), illetve a kompromittált hitelesítő adatok (22%).
Adatvisszaállítás és a váltságdíjfizetési hajlandóság a kiskereskedelemben
A kiskereskedelmi szervezetek 97%-a nyerte vissza titkosított adatait, ami megegyezik a globális átlaggal. A titkosított adatok helyreállításához a kiskereskedelmi szervezetek 43%-a jelentette, hogy váltságdíjat fizetett, míg több mint kétharmaduk (68%) biztonsági mentésekre támaszkodott - ez valamivel alacsonyabb az ágazatközi átlagnál. Aggasztó, hogy a biztonsági mentések használata a kiskereskedelemben a 2023-as felmérésben 68%-ra csökkent a 2022-es felmérésben mért 73%-ról.
A 2022-es felmérésünkhöz képest nőtt a magasabb váltságdíjat fizető kiskereskedelmi szervezetek aránya: a kiskereskedelmi szervezetek több mint kétharmada (68%) számolt be legalább 1 millió dolláros kifizetésekről, szemben az egy évvel korábbi 5%-kal (kerekítéssel). Ezzel szemben 6% fizetett 100 000 dollárnál kevesebbet, szemben a tavalyi 70%-kal.
A zsarolóvírus kockázatának csökkentése
A Sophos a következőket tanácsolja a zsarolóvírus és más kibertámadások elleni védekezéshez:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
1. Erősítse meg a védekező pajzsokat, többek között:
- A leggyakoribb támadási vektorok ellen védekező biztonsági eszközök, beleértve a végpontok védelmét erős anti-exploit képességekkel a sebezhetőségek kihasználásának megakadályozására, valamint a Zero Trust Network Access (ZTNA) a kompromittált hitelesítő adatokkal való visszaélés meghiúsítására.
- Adaptív technológiák, amelyek automatikusan reagálnak a támadásokra, megzavarva a támadókat és időt nyerve a védőknek a válaszadásra.
- 24/7 fenyegetések észlelése, kivizsgálása és elhárítása, akár házon belül, akár egy erre szakosodott MDR (Managed Detection and Response) szolgáltató által.
2. A támadásokra való felkészülés optimalizálása, beleértve a rendszeres biztonsági mentések készítését, az adatok biztonsági mentésekből történő helyreállításának gyakorlását és a naprakész incidensreagálási terv karbantartását.
3. A megfelelő biztonsági higiénia fenntartása, beleértve az időben történő javításokat és a biztonsági eszközkonfigurációk rendszeres felülvizsgálatát.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








