2020. szeptember 20. vasárnap Friderika

Trükkös lakásárak Budapesten: a többség simán bedől a praktikának


Ugyan az árszínvonal folyamatos emelkedése mellett jelenleg nem nagyon lehet alkudozni az új építésű lakások piacán, ez nem jelenti azt, hogy a marketingesek nem vetnek be mindent az értékesítés során, sőt! A magyar lakáspiacot górcső alá véve például egyértelműen kijelenthető, hogy az ingatlanok árazásában is különös jelentőséggel bír a 9-es számjegy.

Hiába érik egymást az újabb és újabb lakóingatlan fejlesztések Budapesten, még így is jóval nagyobb a kereslet, mint a kínálat. Így persze az sem meglepő, hogy az árszínvonal változó intenzitású, de folyamatos emelkedése mellett jelenleg gyakorlatilag nincs áralku az új építésű lakóingatlanok piacán. Ez persze nem jelenti azt, hogy a fejlesztők nem vetnek be minden működőképes marketingeszközt az értékesítés folyamán, sőt! A magyar lakáspiacot (az új és használt lakások piacát egyaránt) górcső alá véve például egyértelműen kijelenthető, hogy az ingatlanok árazásában a 9-es számjegy különös jelentőséggel bír.

Kilenc, a bűvös szám

Dave Gold a nyolcvanas évek elején, egy Los Angeles-i italboltban figyelt fel egy különleges szabályszerűségre: akár 0,98 dollárért, akár 1,02 dollárért árultak egy üveg bort, szépen vitték a vevők, de soha nem fogyott ki. Amikor azonban Dave 99 centben határozta meg az eladási árat, a bor pillanatok alatt eltűnt a polcokról.

Rájöttem, hogy ez egy varázsszám

- idézi Dave Gold gondolatait a magyarul "ZILLOWSZTORIK - Lakáspiaci tények és tévhitek" címen nemrég megjelent könyv.

A megfigyelt szabályszerűség dollármilliókat hozott a felfedezőnek. Dave 1982-ben, Los Angelesben nyitotta meg Amerika első 99 centes boltját, amely rövid idő alatt hálózattá nőtte ki magát. Ma több mint 300 ilyen üzlet várja Amerika-szerte a vásárlókat. Dave Gold a varázsszámából csinált vagyont, de aligha ő az egyetlen, aki felismerte, és sikerrel alkalmazza a 9-esre végződő árcédulák erejét.

A pszichológiai árazás mindenhol tetten érhető. És nem ok nélkül: a dolog ugyanis működik. Az persze végtelen viták tárgya a kereskedők, a hirdetők, és a pszichológusok körében, hogy miért van így. Sokan azt vallják, agyunk automatikusan lefelé kerekíti az árakat, ily módon a minimális megtakarítást sokkal többnek érzékeljük. Míg mások azon az állásponton vannak, hogy a 9-esre végződő árat kedvezményesként interpretálja az agyunk, és a termék attól függetlenül felkelti a figyelmünket, hogy az valóban akciós-e.

Lényeg a lényeg, a trükk az élelmiszerboltoktól, a cukrászdákon és az autókereskedéseken át, a lakáspiacig mindenhol működik. Szakértői megfigyelések szerint egy ingatlan átlagosan magasabb áron - és gyakran gyorsabban is - kel el, ha az eredeti ára 0 helyett 9-re végződik. Ingatlanárak esetben persze fontos megjegyezni, hogy a pszichológiai erő az utolsó nem nulla számjegyben rejlik: így a 19 900 000 és 19 990 000 forint egyaránt a taktikus árazás jó példái. Sőt, a ZILLOWSZTORIK szerzői szerint

az eladók kézzelfogható előnyt kovácsolhatnak abból, ha az árban 9-es az utolsó nem nullás számjegy!

Hogy miért? Nos, az eladók ugyan csökkentett kínálati árat alkalmaznak, de megéri így tenniük, mivel a pszichológiai árazáson nyert összeg meghaladja az engedmény mértékét. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a kínálati árból elengedett 10 vagy 100 ezer forintot jellemzően meghaladja a végleges ár növekménye. Nincs tehát sok veszíteni valójuk az eladóknak, ha bevállalják a taktikai árazás kockázatát. És bár az árak emelkedésével a 9-es szuperereje mérséklődhet ugyan, teljes mértékben sohasem tűnik el a hatása.

Itthon is varázsolnak a fejlesztők

A fenti okfejtést természetesen a hazai lakáspiaci fejlesztők is ismerik, és előszeretettel alkalmazzák. Legalábbis az Eltinga, az Ecorys és az FHB Index szakemberei által készített Budapesti Lakáspiaci Riport idei első negyedéves adatsora ezt egyértelműen igazolja. A közel 400 fővárosi lakóingatlan-fejlesztés több mint 13 ezer új építésű lakásánál ugyanis egymást érik a tudatalattinkra ható árcédulák.

Akár eladóként, akár vevőként vagyunk jelen a piacon, a 9-es szám varázsa az ingatlanhirdetési portálokat böngészve is visszaköszön. Ha ugyanis figyelembe vesszük a hihetetlen mennyiségű, átböngészésre váró adatot - és a vevők egész életére kiható, komoly pénzügyi tranzakcióból eredő érzelmi nyomást -, nem csoda, hogy már egy apró komparatív előny is elegendő lehet ahhoz, hogy adott hirdetés felkeltse a figyelmet. Különösen igaz ez, ha belegondolunk, hogyan szoktak keresni az emberek az online hirdetések között - az online keresők többsége ár szerint rendezi a találati listát. Így akár 10 ezer forintnyi árelőny is azt jelenti, hogy a hirdetés előrébb kerül a találati listán, mint az, amelyiknél ragaszkodtak a teli árhoz.

Ráadásul a trükk alkalmazását éppúgy megfigyelhetjük a luxusingatlanoknál, mint az olcsóbb fejlesztéseknél. Pedig rendkívül nagy a szórás, csak emlékeztetőül: a legdrágább V. kerület és a legolcsóbb XIX. kerület átlagos lakásárai között közel 140 millió forint az eltérés. Hogy néhány konkrét példát is említsünk: 159 000 000 forintos árcédulát kapott például a II. kerületi Casa Boróka 139 négyzetméteres lakása; míg a szintén II. kerületi Hidász Residence 164 négyzetméteres luxusotthonát 155 900 000 forintért kínálták.

KATT! Keresd a 9-est a legmenőbb hazai ingatlanfejlesztéseknél

A közepes árkategóriában (a Lakáspiaci Riport idei első negyedéves adatai alapján a fővárosban egy átlagos újépítésű lakás 2 és fél szobás; alapterülete 61 négyzetméter; és 46 152 579 forintba kerül) még erőteljesebben érhető tetten a pszichológiai árazás. A Cordia által fejlesztett XI. kerületi Terrace Residence egy már gazdára talált lakása például kitűnő példa erre, a bő 100 négyzetméteres lakás ugyanis 59 590 000 forintos kínálati áron futott.

De ahol talán a leginkább szembetűnő, hogy a marketingesek bedobják az árazásnál a 9-es szám varázserejét (is), az a legolcsóbb árszegmens. Míg a luxus és középkategóriás ingatlanoknál 10-ből 1-2 ingatlan árcédulájára igaz, hogy az utolsó nem nullás számjegy 9-es, addig a 30 millió alatti kategóriában már majdnem minden harmadik újépítésű otthon kínálati árát határozták meg a szabályszerűséget követve. Amúgy ez is azt a szabályt erősíti, hogy ár csökkenésével fordítottan arányos a Dave Gold által megfigyelt szabályszerűség létjogosultsága.

KIHÚZNA A BAJBÓL 2 MILLIÓ FORINT?

Fontos! 2020. december 31-ig minden hazai banknál igényelhetőek az akciós fogyasztási hitelek, melyek kamata egységesen 5,9%. A kedvezményes személyi kölcsön kamata viszont a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és így magasabb lehet a törlesztőrészlet is. Ha például 2 millió forintra lenne szükséged, akkor az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt 60 hónapos futamidővel a kedvezményes időszakban 38414 forintos törlesztőre, míg 2021-től 40219 forintos törlesztőre számíthatsz. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, szintén 60 hónapos futamidő esetén, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Hozzászólások száma: 3 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

09.18-09.23
Országos

Auchan

09.18-09.23
Országos

Lidl

09.18-09.23
Országos

Spar

09.18-09.23
Országos

Interspar

09.18-09.23
Országos

Tesco

09.17-09.23
Országos

Tesco

Tanévkezdés
08.18-09.20
Országos

  Ajánlatunk

Portfolio HR Revolution 2020 Konferencia

Vörös riadó! A munkaerőpiac aktuális kérdései, kihívásai, és természetesen a lehetséges megoldások.

Sustainable World 2020 Konferencia

A jövő vállalata konferenciát, melyen a fenntarthatóságról, zöld finanszírozásról és befektetésekről, az energiatársaságok aktuális helyzetéről, és a zöld vállalatok kihívásairól, lehetőségeiről lesz szó.