A szakértők várakozásait is túlszárnyalták a 2007-es évi lakásépítési adatok. A 2004-es csúcs óta évről-évre visszaesést figyelhettünk meg, ez a tendencia az elmúlt évben megfordult és országosan 6,7 %-kal, Budapesten 17,2 %-kal több új lakást adtak át, mint egy évvel korábban. Az újonnan kiadott építési engedélyek száma egy százalékkal csökkent, ennek piacra gyakorolt hatását majd az idei adatok összesítésekor tudjuk meg pontosan. Ha a statisztika nem téved, akkor valamikor ebben a hónapban Budapesten átadják a 100 000. rendszerválás óta elkészült új építésű lakást.
A 70-es 80-as években fénykorát élte hazánkban a lakásépítés. A házgyári technológia a kor igényszintjének megfelelően elfogadott és sikeres volt, a 15 éves lakásépítési programok keretében egész panelrengetegek épültek. Nézzük mi történt ezután.

Az 1990-es években jelentek meg az első lakóparkok, melyeket a lakótelepek új generációjának is tekinthetünk. A változó piaci elvárásoknak megfelelően új építési technológiákat vezettek be, a panelekkel szemben fokozottan ügyelve a lakások hő- és hangszigetelésére. A kilencvenes évek elején még csökkent a lakásépítések száma, az első fellendülést a mai lakásépítési kedvezmény elődje, a "szocpol" bevezetése indította el. Két-három évig ez - főleg vidéken - megélénkítette a piacot, de az emelkedő építési költségekkel nem versenyezhetett az akkori támogatások összege. Országos szinten 1999-re húszezer alá esett, Budapesten már lassan egy évtizede csak 3000 körül mozgott az évente átadott új lakások száma, ekkor újra kormányzati beavatkozásra volt szükség.

Az 1999-ben és 2000-ben tapasztalt ingatlanár-emelkedés és a bevezetésre kerülő Lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. számú Kormányrendelet együttesen olyan hatást fejtett ki a piacra, hogy országos szinten megduplázódott, a fővárosban pedig megnégyszereződött az évente átadott az új lakások száma (lásd a grafikonokon). 2003 decemberében változtak a feltételek, elsősorban a kamattámogatás csökkentése és az adókedvezmények megnyirbálása vetette vissza a vásárlási kedvet. A kormányrendelet szigorítása a folyamatban lévő projektek átfutási ideje miatt a fővárosban csak egy évvel később éreztette a hatását. A bankok által bevezetett devizahitelek és később a lakáslízing megkönnyítették a lakásvásárlást, ez új projektek elindítását generálta. A 2006-os adatok, a csökkenő reálbérek és a szerényebb külföldi érdeklődés alapján szakértők 30 ezer alatt valószínűsítették a 2007-ben átadható új lakások számát, meglepő módon mégis az elmúlt másfél évtized harmadik legmagasabb értékét produkálta az iparág.

A fővárosban a támogatott hitelek bevezetését követően ugrásszerűen emelkedett a beruházások száma. Az évente átadott új lakások száma 2002-re elérte a 6 ezret, 2005-re pedig a 12 ezret, ami negatívum, hogy tízből 6 lakás 60 négyzetméter alatti alapterülettel rendelkezik. A jövőt illetően annyit tudunk, hogy a kiadott építési engedélyek száma 11 ezer. Ebből a számból önmagában nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, mivel azt nem tudjuk, hogy mennyi korábbi beruházás van még folyamatban és mennyi fejeződik be az év végéig. A hazai lakáspiac sajátosságaiból kifolyóan megállapíthatjuk, hogy a külföldi piacokat érintő válság egyelőre elkerült minket, a beruházói kedv töretlen.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








