A jelzáloghitel-válság kapcsán szigorodó feltételek, a továbbra is növekvő árak és az elmúlt években jellemzőnél jóval magasabb kamatkörnyezet jelentős visszaesést hozott az első lakásvásárlók piacán az Egyesült Királyságban.
Egy nemrégiben készült felmérés szerint az elmúlt 7 hónapban 20 százalékkal esett vissza a hitelképes vagy hitelt felvenni szándékozó első lakásvásárlók száma. A korábbiakban ez a kérdés Nagy-Britannia lakosságának 20 százalékát érintette, ma azonban csak minden tizenhatodik brit szeretné hozzájutni élete első ingatlanához.
Ez az arány az elmúlt 10 hónapban folyamatosan csökkent, miközben a jelzálogpiac aggasztó folyamatainak hatására csak az elmúlt 2 hónapban kezdtek mérséklődni az ingatlanárak. Korábban az elemzők az ingatlanpiaci rali enyhülését jó jelnek tartották, melynek hatására élénkülhet majd az első lakásvásárlók kereslete.
A piac azonban nem igazolta ezt a feltevést, az árak csökkenésének hatására ugyanis tömegével jelentek meg a befektetési céllal, és a második otthonokat vásárlók, akik egy újabb szárnyalás reményében többszörösen adósságba verik magukat az alacsonyabb árak mellett. A hirtelen jött kereslet átmenetileg ismételten növekedéshez vezethet, amely az első lakásvásárlók szemgszögéből kiszorító erőként jelenik.
Kritikusaik egyre inkább azzal vádolják a jelenlegi döntéshozókat, hogy nem tesznek semmit a gazdaság egészséges növekedését biztosító társadalmi réteg támogatása érdekében. A tipikusan első vásárlók által választott árkategória (125 és 250 ezer font között) ingatlanjait is 1 százalékos illeték sújtja, amely több ezer fontos plusz kiadást jelent. Miközben a törlesztőrészletek bérekben viszonyított aránya, az első lakásvásárlók esetében, 16 éves csúcsot ért el. Ennek hatására a bankok szigorították hitelezési politikájukat, így manapság a felvett jelzáloghitelek nagy részét a második otthont vásárlóknak nyújtott hitelek teszik ki.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Bár hazánk esetében az ingatlanok elérhetősége folyamatosan javul, még mindig messze elmarad a nyugat-európai országokban jellemző mértéktől. Nálunk azonban nem lehet ilyen élesen két szegmensre tagolni a piacot, mivel a tranzakciók többségében továbbra is a lakhatási céllal való tulajdonszerzés játszik szerepet, a befektetési célú vásárlás részesedése alacsony.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








