Verhetetlen a sárga csekk Magyarországon: mi magyarok ugyanis ezt és a készpénzt tartjuk a legbiztonságosabb fizetési megoldásnak - derül ki a Magyar Nemzeti Bank friss tanulmányából.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2012 tavaszán széles körű felmérést kezdeményezett a lakosság körében, amely egyrészt azt vizsgálta, hogy a fogyasztók milyen konkrét, biztonsághoz köthető tudással rendelkeznek a különféle fizetési megoldások esetében (elsősorban elektronikus megoldások), másrészt pedig azzal foglalkozott, hogy milyen a potenciális használók hozzáállása (attitűdje) ezekhez a megoldásokhoz. A kutatás egyik célja annak a felmérése volt, hogy amennyiben nem használják az elektronikus fizetési megoldásokat, akkor annak mi az oka, és az okok között szerepelnek-e biztonsághoz kötődő elvárások.
Még mindig a sárga csekk...
Az elemzés egyik legfontosabb következtetése, hogy elsősorban nem biztonsági okai vannak a korszerűbb, elektronikus fizetési megoldások kevésbé intenzív használatának. A fizetési megoldásokkal kapcsolatos biztonságérzet elsősorban az ismertséggel van kapcsolatban, az egyes fizetési megoldások biztonságának megkérdőjelezése általában ismerethiányból fakad.
Ezt úgy is értelmezhetjük, hogy a magyar fogyasztók azokat a megoldásokat tartják biztonságosabbnak, amelyeket ismernek és használnak, amelyeket nem ismernek, és kevésbé használnak, azok biztonságosságát is alacsonyabb szintre értékelik. Így -az MNB szakértőinek megállapítása szerint- a készpénzmentes elektronikus fizetési megoldások intenzívebb használatát elsősorban a hozzájuk kapcsolódó ismeretek bővítésével lehet elérni, ezzel együtt pedig a használók biztonságérzete is magasabb lesz.

A lakosság fizetési megoldásokkal kapcsolatos ismereteit nézve elmondható, hogy van még tere ezek bővítésének, ami az ezzel foglalkozó, illetve a pénzforgalomban érdekelt szakemberekre, intézményekre sok feladatot ró. A felmérés rávilágított, hogy a fizetési megoldásokkal kapcsolatos ismeretek átadását a lakosság túlnyomó része saját számlavezető bankjától várja. A felmérés másik tanulsága, hogy a személyes jó példa, a véleményformálók hatása ösztönöz a használatra. Azaz ha a fogyasztók használják az egyes fizetési megoldásokat, vannak ismereteik, gyakorlati tapasztalataik róluk, és ezeket az ismereteket, tapasztalatokat átadják egymásnak, akkor ezzel intenzívebbé válik a használatuk is. A készpénzmentes, elektronikus fizetési megoldások használata tehát akkor növelhető, ha az emberek ismereteit − ideértve a biztonságról szóló ismereteket is − bővítjük, valamint használatukhoz valamilyen személyes előny is kapcsolódik.
Azért a kártyás fizetés sem áll olyan rosszul
A bankkártyáról a megkérdezettek 64 százaléka gondolja úgy, hogy nagyon biztonságosnak vagy inkább biztonságosnak tekinthető fizetési megoldás. Mindössze 7 százalék véli úgy, hogy egyáltalán nem vagy inkább nem biztonságos fizetési megoldás a bankkártya. A válaszadók a bankkártyás műveletek közül a legbiztonságosabbnak az ATM -es készpénzfelvételt tartják, ezt követi a vásárlás belföldön, ill. külföldön. A legkevésbé biztonságosnak az érintésmentes fizetést tartják,, ezt megelőzi az internetes használat és a készpénzfelvétel külföldön.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A felmérésben részt vevők 6 százaléka állította, hogy őt vagy ismerősét érte már anyagi kár a bankkártyahasználat során. Az internetes átutalásoknál ez az arány 3 százalék, a többi elektronikus fizetési megoldás használata során pedig 1 százalék.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.







